StarT lyhyesti

StarTin eteneminen

  1. Ilmoittaudu StarT-oppimisyhteisöksi. Ilmoittautuminen on vapaaehtoista, ilmoittautuneille tarjotaan tukea ja uutiskirjeitä, joten kannattaa ilmoittautua mukaan!  Lukuvuoden 2017-2018 StarTtiin ilmoittautuminen alkaa toukokuussa 2017! 
  2. Syksy on projektien toteuttamista.
  3. Keväällä järjestetään festivaaleja ynnä muuta yhteisiä tapahtumia, joissa jaetaan oppimisen iloa ja projekti-ideoita osallistuneiden kesken!

 

Verkkolomakkeelle raportoidaan projektityöstä 1) tiivis kuvaus lomakkeen kysymysten mukaisesti projektista ja tiimistä, 2) liitetään mukaan projektipäiväkirja ja 3) liitetään mukaan luomusta esittelevä video. Lisäksi verkkolomakkeelle raportoidaan oppimisyhteisön hyvä käytänne StarT-projektien toteuttamisesta. Lomakkeen oheen liitetään max. 3 min. video StarT-päivästä.

Tuomaristo arvioi verkon kautta raportoidut työt ja kutsuu parhaat tiimit esittelemään projekteja StarT-festareille

StarT-festareilla tuomaristo arvioi projektien esittelyt ja palkitsee parhaat. 

 

 

StarT-projekti

Projektityö voi olla muodoltaan mitä tahansa. Ainoat vaatimukset ovat, että se

  1. liittyy jotenkin LUMA-aineisiin
  2. asettuu jonkin StarTin teeman alle.

Katso vinkit projektien toteuttamiseen StarT-materiaalipankista

StarTin projekteja toteutetaan lapsista ja nuorista koostuvissa tähtitiimeissä. Tiimien kokoa ei ole määrätty ennalta: jokin projekti, kuten tiedeteatterin tekeminen vaatii suuren tiimin, mutta pelin ohjelmointi saattaa sujua jouhevimmin kolmen hengen ryhmissä. StarT-projekteja ei kuitenkaan voi suorittaa yksin.

Tämä toimii! -teema on poikkeus. Siinä ryhmän koko tulee olla 3 – 5 oppilasta ja se on suunnattu vain 1.-6. -luokille.

Etenkin Suomen juhlavuonna 2017 on toivottavaa, että Suomi-aihe näkyy projekteissa jollain tavalla.

Projektityön muoto

Vain mielikuvitus on rajana sille, millaisen muodon projektityö ottaa. Se voi olla esimerkiksi pienempi tai suurempi tutkimus, liikkuvan lelun kehittäminen, pelin tekeminen, robottiohjelmointi, ratkaisun kehittäminen johonkin käytännön haasteeseen, tiedeteatteriesitys tai vaikka musikaali.

Projektityöskentelyjakson päätteeksi projektin tulee tuottaa jokin luomus. Luomus voi olla esimerkiksi tutkimuksen tulos, joka esitetään havainnollisesti, pelattava peli, taideteos, liikkuva lelu, robotti tai teatteriesitys.