De bästa av StarT 2017

StarT jury har valt de 10 mest innovativa kandidater för både series: International LUMA StarT Award 2017 och International LUMA Start Education Award.  Kandidater har valt ut från de över 800 teamer från 36 olika länder som har anmält till StarT. Tre bästa från både series kommer att belönas i Start-gala i Helsingfors universitets stora hallen den 23 maj klockan 13. Undervisningsminister Sanni Grahn-Laasonen beviljer priser.

International LUMA StarT Award 2017 belönas för de tre bästa stjärnateam för barn och ungdoms innovativa projektarbete inom vetenskap, matematik och teknologi. International LUMA StarT Education Award 2017 belönas for de tre bästa teamen som har utfört innovativ, gemenskaplig lärning och delat deras glädje att lära inom StarT.

Kolla ut kandidaternas videoer och projetdagböker och ge din röst till ditt favorit genom att gilla videon i Youtube!

 

Kandidater för International LUMA StarT Award 2017:

Tio projekt har utsetts av StarT-juryen som nominerade för International LUMA StarT Award 2017. De visas nedan i alfabetisk ordning enligt projektets titel. Spellistan för projektvideor finns här.

  1. Cave project, Agrupamento de Escolas Cidade do Entroncamento
    Francisco Gonçalves José Dias Rute Nunes, Portugal

    Lärningsdagboken för teamet finns här.

  2. Flight/Aviation project, Echipa Multitouchnme, Georgeta Cozma, Chereche Nicoleta Students: Mihalca Patrik , Mihai Olariu, Codru Erdei, Toni Caia, Romania

    Lärningsdagboken för teamet finns här.

  3. Mathematics of the chestnut, Szivárvány Kindergarten, Kistelek, Éva Virágné Szqcs and Csilla Novák, Hungary

    Lärningsdagboken för teamet finns här.

  4. Nature and environment project, Šiaurės licėjaus, Lina Kiliauskait’s kindergarten group, Lithuania

    Lärningsdagboken för teamet finns här.

  5. Programming and robotics project, TriRoboNauts, Spahou Stefania, Staridas Vasileios, Roumeliotis Fotios, Stafila Galini, Siomos Nektarios, Greece

    Lärningsdagboken för teamet finns här.

  6. Protect & live project, Büyükçekmece Atatürk Anatolian High School, Nilgün Erentay’s and Nejdet Köker’s group, Turkey

    Lärningsdagboken för teamet finns här. 

  7. SOS glove project, Semesta Billingual Boarding School, Bryan Tanamas Fachry Adam El-Yaqien Mucharam Sultan Gemilang Kemadi, Indonesia

    Lärningsdagboken för teamet finns här.

  8. Stars and space project, Salesian School Santo Domingo Savio, Jose Maria Diaz Fuentes, José Illana Lope Jimena Díaz del Álamo Elena López Sevilla Laura García Morcillo Ana Soledad Lara Fernández, Spain


    Lärningsdagboken för teamet finns här och här.
  9. Weather ball project, Veikkolan yhtenäiskoulu, Aki Kukkosen johdolla 5A + 5B + 7-9lk oppilaat, Suomi

  10. Well being project about bread, National Science and Technology Development Agency, Supranee Sitthipairojsakul’s group, Thailand

     

     

    Lärningsdagboken för teamet finns här.

    Kandidater för International LUMA StarT Education Award

    Den internationella LUMA StarT Education Award 2017 ges till tre lärande samhällen för bästa praxis för att utföra StarT. Den internationella LUMA StarT Education Award 2017 nominerade utvalda av StarT-juryen visas nedan i alfabetisk ordning enligt deras projektets titel. Spellistan på videon kan också hittas här.

    1. Collaboration among geography, chemistry and social studies teachers in an interdisciplinary project, Pirkkalan yläaste, Kati Lahtinen, Finland
    2. Collaboration of education and teacher training programme through StarT, MTA-SZTE Science Education Research Group, Faculty of Science and Informatics US, Erzsébet Korom, Hungary
    3. Collaboration with Physical Cultural and Sports Centre, Jonava children’ nursery-kindergarten ”The Sun”, Natalija Zuravlioviene, Lithuania
    4. Collaboration with Science on Stage Turkey -project, Päiväkoti Satulaiva, Taipalsaari, Kirsi Rehunen, Finland
    5. Collaborative StarT fair, Odessa ORT Zhabotinski school, Anna Michurina, Ukraine
    6. Community outreach, Green group, Khadija Azaitraoui, Morocco
    7. Developing a learning module for studying mathematics in one’s surroundings, IES Santo Domingo, Eva Acosta Gavilán, Spain
    8. Developing student workshops in learning community, Primary School ” Miroslav Anti”, Gordana Hajdukovi-Jandri, Serbia
    9. Involving the entire school community in StarT, Betygala Maironis gymnasium, Saule Tiskuviene, Lithuania
    10. Series of activities to foster STEAM education in primary schools, De Creatieve STEM, Sanne Cools, Belgium

      Grattis till alla nominerade och tack till alla som har deltagit i StarT 2016-2017!

      Rösta på din favorit före 21 maj! Följ StarT-galan genom en live-webcast den 23 maj klockan 13:00-.


      Välkommen till StarT igen nästa år!