Hyvinvointi ja terveys
Ihmisen hyvinvointia voidaan tarkastella monista eri näkökulmista. Yleensä sen osatekijöinä pidetään terveyttä, materiaalista hyvinvointia ja ihmisen itse kokemaa hyvinvointia eli elämänlaatua. Näissä hyvinvointi -teemaan liittyvissä materiaaleissa on keskitytty tarkastelemaan hyvinvointia liikunnan, terveyden ja ravitsemuksen kannalta.
Lasten ja nuorten kanssa voidaan esimerkiksi tutkia erilaisten liikuntalajien fysiikkaa, ravintoaineiden kemiaa, pH:n vaikutusta hammasterveyteen tai vaikka puhdasta vettä! Materiaalien joukossa on sekä valmiita projekteja että ideoita opetukseen, ja ne on jaettu koulutusasteen mukaan.
Projektiesimerkkejä ja hyviä opetuskäytänteitä
StarT-projektioppimisohjelman parissa on toteutettu monialaisia projekteja ja opetuskäytänteitä vuodesta 2016 alkaen. Hyvinvointi ja terveys -teemaisista projekteista ja opetuskäytänteistä saat inspiraatiota aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle saakka.
Caring for pets – huolehditaan lemmikeistä
Alakoulun oppilaat toimivat yhteistyössä heitä painavaan pulman ratkaisemiseksi: kuinka ruokimme ja juotamme lemmikkejä, kun olemme töissä tai possa kotoa? Yhteistyö omistajien kanssa luo voimakkaan motivaation ja ohjaajat luovat ympäristön, jossa oppia ja saattaa projekti loppuun. Jingchang, Kiina
Health Week Project
Liettualaiset alakoulun oppilaat järjestivät kampanjan, joka aktivoi vertaisia liikkumaan ulkona enemmän, syömään terveellisesti ja lisätä näkyvyyttä muutokselle. North Lyceum, Vilna.
Tom Yum
Tom Yum, National science and technology development agency, Kindergarten school of Thammasat University, Thaimaa.
Projektissa tutustuttiin Thaimaan kansallisruokaan mm. kuvataiteen, kotitalouden, matematiikan ja tutustumisretkien kautta. LUMA StarT nominee 2018.
Healthy teeth – Happy smiles
Tässä projektissa oppilaat pääsevät tutkimaan erilaisten ruokailutottumusten vaikutusta hampaiden kuntoon. Kokeellisessa tutkimuksessa hyödynnetään hampaanmallina kananmunia ja erilaisia juomia.
Aronia
Rajalan päiväkoti Vihersiiven Aronia-projekti on oppijalähtöinen projekti, jossa hyödynnetään hienosti luonnon antimia varainkeruussa.
“Toimintakauden alussa keksittiin että päiväkodin piha-alueella kasvaa marja-aroniapensaita, joiden mehukkaat marjat voisi poimia; leikeissä marjat sotkivat kaikkien vaatteet joten niiden pois poimimisesta olisi monenlaista hyötyä.. Marjoista höyrystettiin mehua omaan käyttöön mutta myös myyntiin. Ideoitaessa mehunmyyntiä alkoi sen rinnalle tulla muitakin tuotteita; perheiden puutarhoista omenia, yrttejä, porkkanoita ja kesäkurpitsaa. Mehukioski laajeni toripäiväksi, jossa oli monenlaista syksyn tuotetta myynnissä joko sellaisenaan tai eskareiden jatkojalostamina: kesäkurpitsakakkua, porkkanasämpylöitä, kukkakimppuja, sieniä, puolukkahilloa. Toripäivä tuotti 375 euroa mutta tässä kyllä tekeminen oli monin verroin palkitsevampaa kuin nuo kassaan kilisseet eurot. Perheiden innostunut mukanaolo osoitti että aktiivinen osallisuus on mahdollista kunnallisessakin päiväkodissa jossa ei ole talkootyön tai vanhempainyhdistystoiminnan perinnettä.”
Kolmipyörä
Vuoksenniskan koulussa rakennettiin kolmipyörä. Projektissa lähdetty innovatiivisesti etsimään huonokuntoisten kansalaisten liikkumiseen ratkaisua, rakennettu kierrätysmateriaaleista.
“Projektityö: kolmipyörä. Tekijät ovat yhdeksäsluokkalaisia poikia, jotka mieluummin tekevät käytännön töitä kuin opiskelevat teoriaa. Pojat halusivat rakentaa kierrätysosista kolmipyörän avuksi vanhenevalle väestöllemme (maantiedossa käyty Suomen väestöasioita ja todettu tulevaisuudessa iäkkäiden määrän huimasti kohoavan). Pojat käyttivät rakenteluun maantiedon ja teknisen työn tunteja. Kolmipyörä testattiin talviolosuhteissa – toimii!”
Suomi-lautapeli
Vuoksenniskan koulun Suomi-lautapeli -projektissa on yhdistetty taiteita, maantietoa ja huomioitu kestävä kehitys hienosti suunnittelussa ja toteutuksessa.
“Tutkimuksissa on todettu lautapelien pelaamisen lisäävän aivojen hyvinvointia. 9.-luokkalaiset tytöt tekivät lautapeliä luodessaan todella monipuolista työtä huomioiden kaikessa tekemisessään kestävän kehityksen. He toimivat todella oma-aloitteisesti, käyttivät paljon vapaa-aikaakin työn valmistamiseen ja tekivät hyvin sujuvaa yhteistyötä.”
Uni-tutkimukset
Oppimisyhteisö: Pikkolan koulu
Kouluaste: Yläkoulu
Lyhyesti: Projektissa oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat pienryhmänsä kanssa matematiikkaa ja terveystietoa yhdistelevän tutkimuksen unesta. Työ on huomioitu myös opetuskäytänteenä!
Projektipäiväkirja (ohjautuu toiselle verkkosivulle)
Projektipäiväkirja (ohjautuu toiselle verkkosivulle)
Käytänteen materiaalit (PDF)
Comparing the ratio of Aluminum migration to the food from different kinds of aluminum foil
Oppimisyhteisön nimi: Iso Education School, Jordania
Kouluaste: Yläkoulu
Projektissa hyödynnetyt oppiaineet: kemia, biologia ja matematiikka
Lyhyesti: Ryhmä havainnoi yleisimpiä alumiinisia kertakäyttöisiä ruokapakkauksia. He päättivät toteuttaa tieteellisen kokeen ja vertailla, kuinka paljon alumiinia siirtyy erilaisista alumiinipakkauksista ruokaan.
Just Breath
Oppimisyhteisön nimi: Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Tepeören Anadolu Lisesi, Turkki
Kouluaste: Yläkoulu ja lukio
Projektissa hyödynnetyt oppiaineet: Kemia ja kuvataide
Link to the project diary (YouTube).
Lyhyesti: Ilmansaasteet vaikuttavat ryhmän koulun läheisyydessä oleileviin ihmisiin ja tiimiläiset päättivät toimia ratkaistakseen tämän ongelman. Ryhmä etsi muun muassa tietoa ilmansaasteiden vaikutuksista esimerkiksi elinajanodotteeseen. Tiedonkeruun jälkeen tiimi toteutti kyselytutkimuksen ja haastatteli lähiympäristön asukkaita, lähitehtaiden työntekijöitä sekä tehtaanomistajia aiheesta. Lisäksi kysely toteutettiin myös tiimiläisten koulun oppilaille ja opettajille.
Inspiraatioksi
StarT -teemakummien artikkeleissa kerrotaan mitä alan asiantuntija tarvitsee työssään, miten hän on uralleen päätynyt ja artikkelit ovat mainioita esimerkkejä mielenkiintoisesta uravaihtoehdosta: VERIFINin johtaja Paula Vanninen
Taustatietoa ja muuta materiaalia
Myös pelkkiä kirjallisia lähteitä voi käyttää hyödyksi omien projektien suunnittelemisessa. Selkeitä kirjallisia tietolähteitä hyvinvoinnista ja sen yhdistämisestä eri oppiaineiden opetukseen ovat esimerkiksi:
- Liikunnan käypä hoito -suositukset (ohjautuu toiselle verkkosivulle)
- Rakastumisen kemiaa -artikkeli (ohjautuu toiselle verkkosivulle)
Selkeää ja suomenkielistä tietoa löytyy kootusti myös kandidaatintutkielmista. Hyvinvointiin liittyviä kandidaatintutkielma ovat: