Koti, kulttuuri ja kansainvälisyys
Milloin kotikaupunkinne perustettiin? Millaista ruokaa Suomessa syötiin sata vuotta sitten? Millaista koulunkäynti on Afrikassa? Miten maailma on syntynyt eri kansojen ja kulttuurien mukaan? Tutustukaa lähialueeseenne, Suomeen tai johonkin toiseen kulttuuriin ja tehkää aiheesta esimerkiksi peli, animaatio tai vaikka maailman ruokien toripäivä.
Tältä sivulta löydät vinkkejä ja esimerkki projekteja tämän aihealueen projektien toteuttamiseen.
Projektiesimerkkejä ja hyviä opetuskäytänteitä
StarT-projektioppimisohjelman parissa on toteutettu monialaisia projekteja ja opetuskäytänteitä vuodesta 2016 alkaen. Koti, kulttuuri ja kansainvälisyys -teemaisista projekteista ja opetuskäytänteistä saat inspiraatiota aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle saakka.
Kotiseutu Pihtipudas
Oppimisyhteisö: Putaanvirran koulu, Pihtipudas
Kouluaste: alakoulu, yläkoulu
Lyhyesti: Oppilaat tutustuvat omaan kotiseutuunsa toiminnallisin menetelmin, jotka he valitsevat itse. Tarkoituksena on
hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä ja tehdä projekteja yhdessä yli luokka-asteiden ja ainerajojen.
Kalevala goes Science
Oppimisyhteisö: Joutsan yhteinäiskoulu, Joutsa
Kouluaste: Yläkoulu
Lyhyesti: Oppilaat tutkivat Kalevalaa luonnontieteen keinoin. Kalevalaan tutustuttiin osana äidinkielen opetusta ja tieteellinen tutkimus toteutettiin biologian ja kemian tunneilla. Oppilaat saivat valita tutkimusaiheensa oman kiinnostuksensa mukaan.
Käytänteen materiaaleista on koottu verkkosivu. (Ohjautuu toiselle verkkosivulle.)
Meren laulu -musikaali”, “The Song of the Sea -musical”
Oppimisyhteisö: Äänrkosken lukio, Jyväskylä
Lukiolaisten toteuttama ja suunnittelema esitys, jossa yhdistetään monitieteellisiä näkökulmia ympäristötieteisiin, kuten ekologiaan ja ympäristösuojeluun, kuin aikuistumiseen, draamakirjallisuuteen ja näytelmän koreografiaan, tanssinumeroihin, vaatetukseen ja lavastukseen. Draaman kehys tuo erinomaisen komponentin ympäristön suojelun ymmärtämiseen.
Tie-dye
Oppimisyhteisö: Luovan luonnontieteen ryhmä, Kaakkurin koulu, Oulu
Recycled products from plastics and cartons
Oppimisyhteisö: Haluk Ündeğer Anatolian High School, Turkki
Afrikka-lautapelit
Mertalan yhtenäiskoulun 6A-luokan Afrikka-lautapeleissä on perehdytty Afrikan valtioiden kulttuuriin ja historiaan lautapelejä rakentamalla.
”6A-luokka suunnitteli ja rakensi Afrikka aiheiset pelit. Tätä varten oppilaat etsivät tietoa Afrikasta, rakensivat pelilaudat, nappulat, rahat ym. rekvisiitan. Valmiita pelejä pääsi pelaamaan myös muut koulun oppilaat.”
Ystävämme suomenhevonen
Säviän koulun Ystävämme suomenhevonen -projektissa on rakennettu Suomeen ja suomalaisuuteen vahvasti liittyvä lelusuomenhevonen. Projektilla osallistuttiin Tämä toimii -sarjaan.
Voitto Pielaveden koulujen sarjassa 5-6 luokkalaisia Ovat heppaharrastajia. Tiimi käytti aikaa ja vaivaa työn toteuttamiseen.
Suomi-lautapeli
Vuoksenniskan koulu, Suomi-lautapeli, Yhdistetty taiteita, maantietoa, huomioitu kestävä kehitys.
“Projekti: Suomi-lautapeli. Tutkimuksissa on todettu lautapelien pelaamisen lisäävän aivojen hyvinvointia. 9.-luokkalaiset tytöt tekivät lautapeliä luodessaan todella monipuolista työtä huomioiden kaikessa tekemisessään kestävän kehityksen. He toimivat todella oma-aloitteisesti, käyttivät paljon vapaa-aikaakin työn valmistamiseen ja tekivät hyvin sujuvaa yhteistyötä.”
Inspiraatioksi
Osana juhlavuoden Suomi 100-ohjelmaa järjestettiin StarT-ohjelman puitteissa kilpailu innovatiivisimmasta Suomen lipusta. Lue lisää…
StarT -teemakummien artikkeleissa kerrotaan mitä alan asiantuntija tarvitsee työssään, miten hän on uralleen päätynyt ja artikkelit ovat mainioita esimerkkejä mielenkiintoisesta uravaihtoehdosta: Geoinformatiikan professori Petri Pellikka, Helsingin yliopisto