Hyvinvointi-aiheisia projekteja inspiraation lähteeksi

StarT 2019

Caring for pets – huolehditaan lemmikeistä
  • Alakoulun oppilaat toimivat yhteistyössä heitä painavaan pulman ratkaisemiseksi: kuinka ruokimme ja juotamme lemmikkejä, kun olemme töissä tai possa kotoa? Yhteistyö omistajien kanssa luo voimakkaan motivaation ja ohjaajat luovat ympäristön, jossa oppia ja saattaa projekti loppuun. Jingchang, Kiina

Projektipäiväkirja kahdessa osassa:

Osa yksi

Osa kaksi

Health Week Project
  • Liettualaiset alakoulun oppilaat järjestivät kampanjan, joka aktivoi vertaisia liikkumaan ulkona enemmän, syömään terveellisesti ja lisätä näkyvyyttä muutokselle. North Lyceum, Vilna.

Projektipäiväkirja saatavilla tästä.

StarT 2018

  • Tom Yum, National science and technology development agency, Kindergarten school of Thammasat University, Thaimaa.
    Projektissa tutustuttiin Thaimaan kansallisruokaan mm. kuvataiteen, kotitalouden, matematiikan ja tutustumisretkien kautta. LUMA StarT nominee 2018.
    Projektipäiväkirja
  • Healthy teeth, happy smiles. Sihirli Saatler kindergarten, Turkki. (ei päiväkirjaa)

StarT 2017

  • Rajalan päiväkoti Vihersiiven Aronia-projekti on oppijalähtöinen projekti, jossa hyödynnetään hienosti luonnon antimia varainkeruussa.

    “Toimintakauden alussa keksittiin että päiväkodin piha-alueella kasvaa marja-aroniapensaita, joiden mehukkaat marjat voisi poimia; leikeissä marjat sotkivat kaikkien vaatteet joten niiden pois poimimisesta olisi monenlaista hyötyä.. Marjoista höyrystettiin mehua omaan käyttöön mutta myös myyntiin. Ideoitaessa mehunmyyntiä alkoi sen rinnalle tulla muitakin tuotteita; perheiden puutarhoista omenia, yrttejä, porkkanoita ja kesäkurpitsaa. Mehukioski laajeni toripäiväksi, jossa oli monenlaista syksyn tuotetta myynnissä joko sellaisenaan tai eskareiden jatkojalostamina: kesäkurpitsakakkua, porkkanasämpylöitä, kukkakimppuja, sieniä, puolukkahilloa. Toripäivä tuotti 375 euroa mutta tässä kyllä tekeminen oli monin verroin palkitsevampaa kuin nuo kassaan kilisseet eurot. Perheiden innostunut mukanaolo osoitti että aktiivinen osallisuus on mahdollista kunnallisessakin päiväkodissa jossa ei ole talkootyön tai vanhempainyhdistystoiminnan perinnettä.”

  • Vuoksenniskan koulussa rakennettiin kolmipyörä (päiväkirja). Projektissa lähdetty innovatiivisesti etsimään huonokuntoisten kansalaisten liikkumiseen ratkaisua, rakennettu kierrätysmateriaaleista.

    “Projektityö: kolmipyörä. Tekijät ovat yhdeksäsluokkalaisia poikia, jotka mieluummin tekevät käytännön töitä kuin opiskelevat teoriaa. Pojat halusivat rakentaa kierrätysosista kolmipyörän avuksi vanhenevalle väestöllemme (maantiedossa käyty Suomen väestöasioita ja todettu tulevaisuudessa iäkkäiden määrän huimasti kohoavan). Pojat käyttivät rakenteluun maantiedon ja teknisen työn tunteja. Kolmipyörä testattiin talviolosuhteissa – toimii!”

  • Vuoksenniskan koulun Suomi-lautapeli -projektissa (päiväkirja) on yhdistetty taiteita, maantietoa ja huomioitu kestävä kehitys hienosti suunnittelussa ja toteutuksessa.

    “Tutkimuksissa on todettu lautapelien pelaamisen lisäävän aivojen hyvinvointia. 9.-luokkalaiset tytöt tekivät lautapeliä luodessaan todella monipuolista työtä huomioiden kaikessa tekemisessään kestävän kehityksen. He toimivat todella oma-aloitteisesti, käyttivät paljon vapaa-aikaakin työn valmistamiseen ja tekivät hyvin sujuvaa yhteistyötä.”

Tervetuloa mukaan StarTiin oman oppimisyhteisösi, luokkasi, harrastusryhmäsi tai perheesi kanssa! StarT lyhyesti