Matematiikkaa ympärillämme -aiheisia projekteja inspiraation lähteeksi:

StarT 2019
Nelman tiedekerho
  • Alakoululaisten tiedeshow, jossa esitetään moninaisia näyttäviä tieteellisiä kokeita yleisölle. Samalla vertaisille selitetään, mitä kiinnostavaa töissä tapahtuu, miten ne ovat selitettävissä ja vastataan yleisökysymyksiin.

Tutustu oppimispäiväkirjaan tästä.

StarT 2018

  • Oma peli, Jyväskylän normaalikoulun alakoulu, Suomi.
    projektipäiväkirja
    Projektissa suunniteltiin yhteisesti omia oppimispelejä, joita esiteltiin yliopistolla valtakunnallisessa symposiumissa ja koululla StarT-gaalassa. Luma StarT Award – nominee 2018.
  • Educational Complex “Vseznaiko”, The pattern of correlation of a snowball’s flight length depends on its mass.
    projektipäiväkirja


    StarT 2017

  • Tietäväisen koulun Ohjelmoinnillinen ajattelu -projekti integroi matematiikkaa, fysiikkaa ja ohjelmointia innostaen oppilaita. Tämä tiimi palkittiin myös kansainvälisessä StarT-gaalassa.

    “Projekti valikoitui StarT-materiaaleista (ohjelmoinnillinen ajattelu). Se kävi loistavasti yhteen luokan fysiikan ja matematiikan aiheen kanssa. Luokka oli juuri opiskellut nopeuden mittaamista fysiikassa ja lausekkeiden tekoa matematiikassa. Lisäksi algoritmi ja koodaus tulevat vahvasti yläkouluun ensi vuonna, joten opettajana halusin tutustua “algoritmien maailmaan” etukäteen.  Tiimi aloitti työskentelyn sujuvasti. He halusivat tehdä töitä hyvin itsenäisesti, vaikka laskuissa he tarvitsivat apua. Tärkeänä osana algoritmin luomista oli myös oman laskukaavakkeen luonti, jossa he onnistuivat loistvasti.  Tiimin puolesta täytyy sanoa, että he toimivat erittäin innokkaasti. en ole koskaan nähnyt heitä yhtä aktiivisina matematiikan tunneilla. 🙂 “

  • Putaanvirran koulun Luokkaretkikohde-projekti (päiväkirja) integroi myös useampaa eri oppiainetta tehden matematiikasta helposti lähestyttävää ja arjen tilanteisiin linkittyvää.

    “Suunniteltiin internetiä apuna käyttäen oma kahden hengen unelmamatka, jonka kustannukset ovat enintään 8000 euroa. Tehtiin myös kohdemaan kielellä matkasanastoa ja kerrottiin kohdemaan ilmastosta ja säästä matkan ajankohtana sekä myös paikkakoordinaatit.  Esiteltiin jokin kohdemaan nähtävyys tarkemmin. Kirjoitettiin postikortti matkasta ja päiväkirjaan ainakin yhdestä päivästä (vähintään 100 sanaa).  Tämä projekti toteutettiin joulukuussa yhteistyönä matematiikan, äidinkielen, ruotsin ja englannin tunteja hyväksikäyttäen kahdeksasluokkalaisille.”

  • Möttösen koulun Diagrammiprojektissa (päiväkirja) on koottu ja rakennettu tilastoja arkipäivän aiheista diagrammeihin.

    “Diagrammit koko koulun väen projektina. Idea 3. luokasta – 4. luokassa tangramien tekemistä.”

Tervetuloa mukaan StarTiin oman oppimisyhteisösi, luokkasi, harrastusryhmäsi tai perheesi kanssa! StarT lyhyesti