Tähdet ja avaruus -aiheisia projekteja inspiraation lähteeksi

StarT 2018

  • Radioastronomiaa, Kulosaaren yhteiskoulu, Helsinki.
    Projektipäiväkirja

    Tiimimme innostui radioilla leikkimisestä ja päädyttiin sitten tutkimaan radioastronomiaa. Otimme kuitenkin kaksi projektia eli vedyn kuuntelun ja meteoriitit(onnistuminen ensimmäisellä oli liian epävarma). Avaruudessa olevan vedyn kuunteluun lähdimme rakentamaan itse massiivista antennia. Siitä ei kuitenkaan saatu tekniikkaa ajallaan toimimaan. Kuuntelimme sitten meteoriittien kimmokkeita yksinkertaisemmalla antennilla.

  • Planeettamme Maa, Skinnarilan koulu, Lappeenranta
    (ei projektipäiväkirjaa)

    Tutustuimme luokassa pareittain eri planeettoihin. Teimme tiedonhankintaa, jonka pohjalta valmistelimme videoesityksen, jossa harjoittelimme yleisölle puhumista. Matematiikassa laskimme planeetoille sopivat pienennökset ja teimme sitten kuvataiteessa planeetat pienoiskoossa.

  • The galaxy, Curious astronauts, Şırnak, Turkki.
    projektipäiväkirja
    Projektissa askarreltiin pimennettyyn luokkahuoneeseen kolmiulotteinen avaruuden malli. LUMA StarT Award nominee 2018.
  • Astrophysical Modeling of Wolf Rayet Stars Using Low Resolution Gratings from Clube Ciência Viva ESDMII Braga, Portugali.
    projektipäiväkirja

StarT 2017

  • Kulosaaren yhteiskoulun Mars-aiheisessa projektissa on pohdittu elämän edellytyksiä ja sovellettu niitä Marsin olosuhteisiin. (ei päiväkirjaa)

    “Tiimin valitsema projektin aihe on elämän tuominen Marsiin. Vielä yksityiskohtaisemmin Marsin olosuhteista koituvia ongelmia elämälle. Koulumme Science Expon lähestyessä ryhmälle nousi stressi ajanpuutteesta. Science Expossa tiimi veti taas täysillä ja esittelivät projektinsa selvästi ja monipuolisesti. Esityksessään he käyttivät infographien lisäksi mikroskooppeja joista yleisön oli mahdollista katsoa spirulinasta saatua Syanobakteria.”

  • Veikkolan yhtenäiskoulun Sääpallo-projekti on yhdistänyt eri luokka-asteita, asiantuntijoita ja muita yhteistyötahoja. Tuloksena on käytännön sovellus, jonka toimivuutta myösi testataan.

    “Luokat 5A + 5B Aloittivat Avaruus-teeman käsittelyn tutustumalla eri oppiaineiden avulla kyseiseen aiheeseen. Teemaan lisättiin Sääpallo-projekti, jonka jälkeen luokat aloittivat aiheeseen liittyvät testaukset (lämpötila/eristys, maan vetovoima / hidastuvuus yms.). Luokat 7-9 osallistuivat eri valinnaisaineiden kautta itse sääpallon rakentamiseen, koska heillä oli tarvittavat taidot.”

  • Päiväkoti Piilometsän Avaruusmatka-projektissa (päiväkirja) lapset ovat päässeet tutustumaan aurinkokuntaamme monipuolisin työtavoin; maalaten, rakentaen ja leikkien.

    “Piilometsän Pöllö-Vaari salamatkusti eskareiden kyydissä avaruuteen ja keräsi sieltä tietoutta, jonka halusi jakaa lasten kanssa. Käytimme projektityöskentelyssä ja tiimin teemavalinnassa samaa pohjaa, jota muutimme: tiimityöskentelyssä se on asiapitoinen ja projektityöskentelyssä viihdyttävä.  Planeetat: lumiveistokset, maalaus, nimien kirjoittaminen, tiedon hakeminen, äänittäminen. Tähdet: taikataikinatähdet, maalaaminen, lakkaaminen Taika-lakalla, tiedon hakeminen, tutuimmat tähdistöt, kirjoittaminen, äänittäminen, valokuvaaminen. Tähtihuone: Rakennettiin pressuja ja paalinarua käyttäen, tutuimmat tähdistöt esille. Tähdistöt hohtivat pimeässä  Avaruusraketti: Maitolaatikot ja nuoskalumi perustassa, riukupuut ja paalinaru kehikossa, vanha lapsen kotoa tuotu lakana rakettina, maalattiin tekstiä. Rakettitietous jäi meillä vielä vähän kesken, mutta käytämme siinä pohjana lastentarhanopettajan ja tiimivetäjän omia kokemuksia vierailusta USA:n.”

 

  • Zrinskih Primary School Nuatar, Kroatia (päiväkirja) vietti Maailman avaruusviikkoa (the World Space Week) projektinsa merkeissä.

Tiimiin kuului yhdeksän toisen vuoden oppilasta (8-vuotiaita). Projekti alkoi Maailman avaruusviikolla (4.-10.10.2016) ja Kuun vaiheiden seuraamisella 30 päivän ajan. Sen jälkeen tutustuttiin päivän ja yön pituuteen vuoden aikana, sekä vuodenaikojen vaihtumiseen ja vuoden etenemiseen. Opimme aurinkokunnan planeetoista posterista ja mallista, selvitimme planeettojen ja muiden avaruuden kohteiden nimiä englanniksi ja kroaatiksi. Myöhemmin tutustuimme yötaivaaseen omin silmin, erilaisilla apuvälineillä ja Stellariumin sekä World Wide Telescope Appsin avulla. Seurasimme planeettojen liikettä auringon ympäri simulaatio-ohjelma SimSolarilla ja tutkimme, millaista jälkeä niiden liikkeet piirtäisivät, jos niillä olisi mukanaan “avaruustussi”.
Lue lisää projektista (englanniksi).

  • Klaipeda kindergarten “Dwarf”, Liettua, tutki Maan historiaa.
    Tiimiin kuului 20 esikoululaista vanhempineen ja opettajineen. Tiimi valitsi teeman “Tähdet ja avaruus”, koska se vaikutti hyvin kiinnostavalta ja hiukan mystiseltä. Tiimi suunnitteli projektin yhdessä ja ryhtyi töihin. Ensin tutustuttiin maailmankaikkeuteen, tähtiin ja planeetoihin, katsomalla videoita, piirtämällä ja tutustumalla aurinkokunnan malliin. Sitten opeteltiin satu Auringosta ja Kuusta. Vanhemmat auttoivat varjoteatterin rakentamisessa. Tiimi toteutti näytelmän “Maan historia”, jonka lapset ja vanhemmat esittivät yhdessä koko päiväkodille.

  • Astrobiologinen ja astrogeologinen projekti Jupiterin kuusta (päiväkirja), Agrupamento de Escolas Cidade do Entroncamento, Portugali.
    Ryhmän teemana oli astrogeologia ja astrobiologia. Ryhmä on aina osannut työskennellä yhdessä. He halusivat olla innovatiivisia, ettei projekti jäisi tavanomaiseksi tutkielmaksi planeetoista ja elämästä muissa aurinkokunnissa. Ja sen he tekivät! He keksivät esimerkiksi arvoituspelin, jossa olivat mukana heidän tekemänsä mallit. Toisessa osassa he etsivät elämää… vedestä. He halusivat näyttää vieraileville oppilaille, että elämää esiintyy monissa muodoissa. Oppilaat pääsivät kokoamaan oman ET:n annetuista elävien olentojen osista.

 

Tervetuloa mukaan StarTiin oman oppimisyhteisösi, luokkasi, harrastusryhmäsi tai perheesi kanssa! StarT lyhyesti