Teknologia ympärillämme -aiheisia projekteja inspiraation lähteeksi

StarT 2020

Alternative Solar Energy

Oppimisyhteisö: Primarschule Atelier Zwillikon, Switzerland
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: Peruskoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: luonnontieteet, matematiikka, kielet (saksa, englanti), käsityö.


Lyhyesti: Koska sähköauton keksiminen olisi liian vaikeaa, lapset päättivät tehdä kokeellisia töitä parabolisilla peileillä ja fresnel linsseillä ja luoda aurinkoenergialla toimivia latausasemia sähköautoille.

Linkki projektipäiväkirjaan

PIP.01

Oppimisyhteisö: Alyadodah Secondary School For Boys, Jordan
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: Lukio
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Fysiikka, elektroniikka, tietotekniikka ja englanti

Projekti valittiin kansainvälisen sarjan yleisön suosikiksi

Lyhyesti: Projektin aikana valmistui ympäristöystävällinen robotti PIP.01, joka toimii äänikomennoilla ja pystyy käymään keskustelua. PIP.01 on pienoiskoostumus siitä, mitä voimme saavuttaa robotiikan alalla.

Linkki projektipäiväkirjaan

Safety improvement of amusement device in Yi Haicheng-”protective shield” of the swing”

Oppimisyhteisö: Project-based learning group of “Xing Si” school, China
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: Peruskolu

Lyhyesti: Keinu on jokaisen lapsen suosikki ympäri maailmaa. Se voi olla vaarallinen, koska jotkut lapset seisovat keinuessaan. Analysointi- ja kokeiluprosessien jälkeen syntyy turvallinen keinu.

Linkki projektipäiväkirjaan

SnakeBot

Oppimisyhteisö: Tampereen lyseon lukio, Finland
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: Lukio

Lyhyesti: Snakebot on bioninen robotti, jolla on käärmeen, toukan ja skorpionin ominaisuuksia.

Linkki projektipäiväkirjaan

StarT 2019

Mind Controlled Car, FISTA, Finland

  • EEG käyrien tulkinta mikropiirien ja elektrodien avulla oli mahdollista ohjelmoida käskyiksi yksinkertaiselle autolle. Projekti vaati paljon osaamista, joten työn tulos on vaikuttava sekä konstekstin kuin hupputekniikan puolesta. Alakoululaisten projekti.

Projektipäiväkirja saatavilla tästä.

Reinventing the Drone

  • Mittava lukiolaisten projekti, joka yhdistää motivoituneiden oppilaiden taitoja ohjelmoinnissa, ongelmanratkaisussa, tuotesuunnittelussa yhteistyötä painoittavassa ryhmätyössä. Työn tulos on vaikuttava, joten samantapaisen projektin järjestäminen opetustilanteeksi voi olla erittäin tehokas tapa edistää taitoja soveltaa tietoa ja taitoa kiinnostavaan tekniikan projektiin.

Projektipäiväkirja saatavilla tästä.

StarT 2018

  • EV3 Robotic hand, Ylämyllyn koulu, Liperi.

  • e-Cycle, Salpausselän peruskoulu, Lahti.
    Projektipäiväkirja

     

    Rakennamme kahdesta vanhasta kuntopyörästä kännykänlatausasemia. Molemmissa käytetään vähän erilaisia komponentteja ja ne myös tuunataan erilaisiksi (facelift).

  • Rakenna uuni, Tietäväisen koulu, Tohmajärvi.
    Projektipäiväkirja
    Projekti toteutettiin koulun ilmiöviikolla. Tehtävänä oli suunnitella ja valmistaa vuolukivestä mahdollisimman tehokas ja ympäristöystävällinen uuni. Projektiin kuului useita osa-alueita:Lämpöoppiin tutustuminen, yritysvierailu, uunimallien suunnittelu ja rakentelu, uunimallien testaaminen uusinta tekniikkaa käyttäen, uunien markkinointistrategian hiominen ja uunien esitteleminen koko koululle.

  • Baret_care, Turkki.
    Projektipäiväkirja
    Projektissa kehitettiin kaivostyöntekijöille kypärä, joka mittaa ympäristön lämpötilaa, kosteutta ja kaasupitoisuuksia, varoittaa työntekijää vaarallisista mittausarvoista, ilmoittaa sijainnin ja mittaustulokset seurantajärjestelmään ja hälyttää tarvittaessa apua. LUMA StarT Award -voittaja 2018.

  • #biopolku, Äänekosken lukio, Suomi.
    Projektipäiväkirja
    Biotalous-kurssin aikana tutustuttiin biotalouden käsitteeseen mm. yritys- ja oppilaitosvierailujen kautta sekä laboroimalla. Kurssin loppuprojekteina opiskelijat laativat ja esittivät englanninkielisen esitelmän kansainväliselle ryhmälle sekä muille opiskelijoille mysteeriradan, jossa rastilta toiselle siirrytään vihjeiden avulla. LUMA StarT Award -nominee 2018.

  • UV alarm, Clube Ciência Viva ESDMII Braga, Portugali.
    Projektipäiväkirja
    Projektin tavoitteena oli kehittää prototyyppi helposti siirrettävästä laitteesta, joka varoittaa vaarallisen voimakkaasta UV-säteilystä. LUMA StarT Award -nominee 2018.

StarT 2017

  • Orimattilan yhteiskoulun Koiran älyvaate -projekti hyödyntää teknologiaa arkipäiväisessä käyttötavarassa. Tämä projekti palkittiin kansainvälisessä StarT-gaalassa.

    Tiimi innostui älyvaatteesta ja valmistivat koiran ulkoiluliivin, jossa on valoisuuteen reagoivat ledvalot. Tiimi ohjelmoi osan valoista syttymään hämärässä.

https://youtu.be/XnLpg85Avro

  • Timonkadun päiväkodin Kettu-esiopetusryhmän videoprojektissa (päiväkirja) on perehdytty elokuvan tekemiseen ja käytetty luovuutta käsikirjoituksessa ja tehosteissa.

     

    Projektimme on toteutettu DOP-pedagogiikan keinoin. Idea siis tuli lapsilta. Lapset halusivat tehdä itse elokuvan. Projektiin käytettiin aikaa paljon. Ensimmäiset kuvaukset tehtiin marraskuun lopussa, joulukuu huilattiin ja pääasiassa tammikuussa toteutettiin projekti. Lapset ovat olleet kaikessa mukana niin paljon kuin mahdollista – heidän toiveet ja ideat edellä on menty koko ajan.

Tervetuloa mukaan StarTiin oman oppimisyhteisösi, luokkasi, harrastusryhmäsi tai perheesi kanssa! StarT lyhyesti