StarT parhaat kansainväliset opetuskäytänteet 2020

StarT kaudella 2020 kansainväliseen StarT-kilpailuun osallistui monia upeita opetuskäytänteitä. Näistä hyvistä opetuskäytänteistä StarT-tuomaristo valtsi 10 ansioituneinta käytännettä ehdokkaiksi “nomineiksi” kilpailemaan International LUMA StarT Education Award 2020 – palkinnosta. 

Arviointikriteereihin voit tutustua täällä.
Videoista koottu soittolista löytyy täältä.

Tutustu International LUMA StarT Education Award 2020 -palkinnon saajaehdokkaisiin, jotka ovat listattuna käytänteen nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä alla.

21st Century Child

Ecole Sidi Abdelkrim, Morocco
StarT teema: kestävä kehitys
Tämä opetuskäytänne on opetustapa- tai malli


Lyhyesti: Käytänne antaa uusia tapoja hallita moniluokkaista (multi-grade) luokkahuonetta ja torjua koulusta lintsaamista, sekä koulunkäynnin keskeyttämistä etenkin tytöillä. Käytänne keskittyy erityisesti tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen opetuksessa.

Linkki käytänteen materiaaleihin

A Yangtze Story

The Yangtze River Cultural Research Community, China
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Tämä opetuskäytänne on opetustapa- tai malli

Lyhyesti: Tieteidenvälisellä opiskelulla pyritään täyttämään aukko koulun ja muun tiedon välillä, sekä antamaa ala-asteikäisille tosielämän kokemuksia ja keinoja hyödyntää koulussa opittua oikeassa elämässä. Integroimalla opetussuunnitelman suunnittelu yhteiskunnalliseen kehitykseen ja viljelemällä ajattelua laatikon ulkopuolella, saadaan kansalaiset siirrettyä uudelle aikakaudelle.

Linkki käytänteen materiaaleihin

Air, Water & Land Pollution

Children of Sarajevo – Kindergarten “Dunje”, Bosnia and Herzegovina
StarT teema: Kestävä kehitys
Tämä opetuskäytänne on tiedekerho

Lyhyesti: Joka talvi, kaupunkimme on useita viikkoja yksi maailman saastuneimmista paikoista. Noina viikkoina emme voi viedä lapsia ulkoilemaan. Tämän vuoksi päätimme järjestää päiväkotiimme pienen laboratorion ja opettaa lapsille lisää saasteista ja saasteiden vaikutuksista. Tällä tavoin lapset ymmärtävät saastumisen peruskäsitteitä, ymmärtävät ihmisen osuuden saasteisiin ja ymmärtävät oman kaupunkinsa tilan tässä ongelmassa.

Linkki käytänteen materiaaleihin

“Beyond the water!”

Scientific association “Aghi Magnetici”, Italy
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Tämä opetuskäytänne on opetustapa- tai malli

Lyhyesti: Tieteellinen lähestymistapa elämään on tärkeä ja siksi käytänne on nimeltään “Beyond the water”. Päätavoitteena on herättää oppilaiden kiinnostus tieteelliseen tutkimukseen. Opettajien johtamien tieteellisten kokeiden avulla opiskelijat pääsevät analysoimaan kemiallisiareaktioita ja löytävät mielenkiintoisia asioita tieteen parista.

Linkki käytänteen materiaaleihin

„ECO-FRIENDLY HOUSE WORKSHOP“

Radviliškis Gražina Basic School, Lithuania
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Tämä opetuskäytänne on tapahtuma

Lyhyesti: Tiedetapahtumassa 5-6 hengen joukkueet pääsivät valmistamaan ympäristöystävällisen talon. Oppilaat oppivat, että talojen fysikaaliset ominaisuudet voivat vaikuttaa siihen, kuinka hyvin ne sopivat ympäristöön.

Linkki käytänteen materiaaleihin

Ihmeellinen ihminen – opitaan yhdessä yhteistyö

Esiopetus Taipalsaari Kirkonkylän koulu ja LAB ammattikorkeakoulu, Finland
Tekijät: Kirsi Rehunen, Sanna Kolhonen, Tiia Kyllönen, Sonja Korhonen
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Tämä opetuskäytänne on opetustapa- tai malli

Lyhyesti: Oppiminen yhdessä -hanke syntyi tarpeesta antaa hoitotyön opiskelijoille enemmän taitoja työskennellä lasten kanssa. Projektin tavoitteena oli luoda todellisia vuorovaikutustilanteita ja lisätä siten ymmärrystä esimerkiksi hoitotyön opiskelijan ajattelutavasta, toiminnasta tai hoitamisesta pelkoihin, jotka liittyvät hoitotyön tilanteisiin.

Linkki käytänteen materiaaleihin.

Integration of Engineering Design in Teaching STEM

Al Omareyah School, Jordan
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Tämä opetuskäytänne on opetustapa- tai malli

Lyhyesti: Käytänteen tavoitteena oli arvioida 13-16 vuotiaiden naisten oppimiskokemusta STEM-kurssilla. Käytänteestä saadut tulokset viittaavat siihen, että STEM käytänteellä voidaan lisätä motivaatiota oppimiseen.

Linkki käytänteen materiaaleihin

Pi & STEM. Famous number Pi, we found it everywhere!

“Zhani Ciko”, Albania
StarT teema: Matematiikka ympärillämme
Tämä opetuskäytänne on työohje

Lyhyesti: Käytänteen tarkoituksena on tehdä matematiikasta mielenkiintoisempaa opiskelijoille. Ajatuksena on asettaa lukuisia mielenkiintoisia aktiviteetteja, joissa opiskelijoiden on tehtävä tutkimusta, käytettävä Internetiä ja erilaisia ​​verkkotyökaluja, sekä työskenneltävä kansainvälisessä ryhmässä jakaen ideoita ja ajatuksia.

Linkki käytänteen materiaaleihin

Where will we use it

NUN Schools / Istanbul, Turkey
Tekijä: Ferdi ÜNAL
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Tämä opetuskäytänne on tiedekerho

Lyhyesti: Opiskelijat tivaavat meiltä aina yhtä kysymystä opetettavasta aiheesta riippumatta: “Missä me sitä käytämme?”. Käytänteen tavoitteena on luoda opetussuunnitelma, joka olisi yhteensopiva koulussa käytetyn opetussuunnitelman kanssa, mutta joka rikastuttaisi opetussuunnitelmaa tarinankerronnan ja dramatisointitekniikoiden avulla, sekä vastaamaan perusteellisesti kysymykseen “Missä me sitä käytämme?”.

Linkki käytänteen materiaaleihin

Yhteistyöprojekti Matkalla Marsiin 2020

Pikkolan koulu, Finland
Tekijät: Saija Artama, Juuso Linnusmäki, Liisa Istolahti
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Tämä opetuskäytänne on kurssi

Lyhyesti: Oppilaat muodostavat avaruusmatkatoimiston. He kehittävät markkinointidokumentaation yritykselle ja myös suunnittelevat raketin ja koeohjelman astronautien rekrytointiin. Tavoitteena on parantaa fysiikan aineen opetussuunnitelmassa asetettuja taitoja, sekä oppia suunnittelemaan ja toteuttamaan pieniä tiedeprojekteja tekniikkapohjaisilla mittauslaitteilla.

Linkki käytänteen materiaaleihin.

Kunniamaininta

Taso on ollu erittäin korkea niin projekteissa, kuin käytänteissä. Tämän vuoksi olemme päättäneet jakaa ensimmäistä kertaa myös kunniamainintoja ansioituneille projekteille ja käytänteille.  StarT tuomaristo on nostanut esille alla olevat projektit, joille tahdomme antaa myös heidän ansaitsemansa näkyvyyden.

Kaikki kunniamaininnan saaneet hyvät käytänteet löydät alta listattuna tai soittolistalta täältä.

Interactive means and information technology in the service of inclusive education

Oppimisyhteisö: Riad, Morocco
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Kouluaste: Peruskoulu

Lyhyesti: Interaktiivisia välineitä ja teknologiaa hyödyntäen nostetaan oppimisen laatua, tuetaan keskittymistä, hieno motoriikkaa ja itsenäisyyden saavuttamista erityistarpeita omaavien lasten keskuudessa.

Linkki käytänteen materiaaleihin

LEARNING THROUGH COLLABORATIVE STORYTELLING VIOLET, THE STORY OF A BUTTERFLY, “an ambassador of sustainability”

Oppimisyhteisö: Colegoi Valsassina, Portugal
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: Varhaiskasvatus

Lyhyesti: Esiopetukseen suunnattu oppimiskäytänne, jossa kollektiivisen luovuusprosessin tuotteena on tarina. Oppimiskäytänne haastaa, opettaa ja kehittää lasten vuorovaikutus-, kuuntelu ja kirjoitustaitoja.

Linkki käytänteen materiaaleihin

Yksilöllinen mobiilioppiminen

Oppimisyhteisö: Paraistenseudun koulu, Finland
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Kouluaste: Peruskoulu

Lyhyesti: Yksilöllinen mobiilioppiminen mahdollistaa oppimisen ajasta, paikasta tai tekniikasta riippumatta.

Linkki käytänteen materiaaleihin