Peilitehtäviä ja yhteistyötä

Tämä on tarkoitettu 6-12 vuotiaille. Tavoitteena on tutustua peileihin, peilaaviin pintoihin ja etsiä vastauksia lasten kysymyksiin- laajentaa sanavarastoa, ongelmanratkaisutaitoja, vuorovaikutusta ja taitoa tutkia ja vertailla.. Itse aloitimme keräämällä kysymyksiä mistä tahansa aiheesta, joista peilikysymyksiä saapui eniten.Tanskan yhteistyökumppanimme Sct. Mariæ Skolealoitti keräämällä kysymyksiä peileistä. Suomessa ja Tanskassa etsittiin peilejä pienryhmissä koulun sisällä ja ulkona, samoin Tanskassa.. Aikuiset kirjoittivat muistiin lasten huomiot ja lisäkysymykset ja lapset valokuvasivat. Tanskassa oppilaat valokuvasivat myös. Vertailimme lasten löytämiä peileinä hyödynnettäviä asioita Tanskan oppilaiden ideoimana ja arvioimme taulukkoon havaintoja ja mielipiteitä löydetyistä peilin kaltaisista asioista molemmista maista. Peilit laitettiin paremmuusjärjestykseen.

Missä peiliä voisi käyttää? Vakoilussa. Rakensimme periskoopin ja annoimme ohjeet Tanskaan.
Soitimme videopuhelun, leikimme Be my mirror-leikkiä.Esittelimme periskoopin.Rakentamisinnostus jatkui ja rakensimme kaleidoskoopin sekä eri pituisia periskooppeja.

Esioppilaat miettivät mitä olivat oppineet peileistä, heijastuksesta ja suunnittelivat aikakone-pakopelin itselleen. Kulku aikakoneeseen oli suurten pahvilaatikoiden kautta. Pakopeli pelattiin ja aikakonematkoja leikittiin monta päivää. Esittelimme idean Tanskaan. Toteutimme pakopelin lasten toiveesta uudelleen ja rakensimme uuden pakohuoneen lasten tekemän elokuvan ja tarinan mukaan 15.12.2020 kummiluokallemme 4 lk LUMA-viikon hengessä. Emme saa tavata luokkaa, mutta he voivat vierailla pakohuoneessamme. Pakohuoneen tarina:Aarrepeilit on varastettu. Prinssi ja prinsessa ovat epätoivoisia. Miten saada peilit takaisin. Erikoinen perhonen on tullut avuksi. Se on luvannut johtaa prinsessan, prinssin ja heidän laivansa miehistöineen rosvojen peilisaarelle. Perhosen ystävät täytyy pelastaa samalla kertaa.

Perhonen lentää edellä ja laiva purjehtii sen jäljessä. Kun saari näkyy perhonen antaa vinkin. Nostakaa laivassa oleva peili pystyyn. Peili nostetaan ja auringon valo heijastuu peilistä rosvojen silmiin. Rosvot saa napattua kiinni, mutta saari on taian vallassa. Ensimmäinen tehtävä on saada perhonen räpyttämään siipiään niin nopeasti että se saa aikaan myrskyn ja siirtää taian verhot syrjään.

Seuraavana meidän on löydettävä avaimenreikä. Se on kätketty lattiaan ja löytyy taskulampun avulla.
Lattiasta johtaa köysi seuraavalle tehtävälle. Laserosoitin on kohti erilaisia peilejä, osoita peilejä ja ryhmä katsoo suuntaan johon laserosoittimen valo heijastuu. Ryhmä neuvoo mihin valoa pitää siirtää (ja ehkä huomaa että heidän oikeansa on osoittajan vasen, että jostain peileistä valo heijastuukin kattoon tai lattiaan) Kun valo osuu kehykseen, kehyksen tekstin saa lukea. Sytytä UV-taskulamppu!

UV- valon luona lukee, etsi hohtavat numerot ja laita ne suuruusjärjestykseen. (osa on kirjaimia, osa numeroista ei hohda). Kun hohtavat numerot ovat järjestyksessä, numerot käännetään ja takaa löytyy teksti: katso periskooppiin.
Naru johtaa periskoopille. Periskoopista näkyy kuvio. Rakenna kuvio peilin eteen ohjeet antaa kaverisi, joka katsoo periskooppiin ja kertoo kuviosta. Periskooppeja on lyhyt ja pitkä, kummasta näet kuvion paremmin?
Olet nähnyt koodin, mikä se oli? (numerot) Kun käännät numerolukon koodin oikein. Saat käsiisi prisman. Osoita valolla prisman läpi ja saat perhoset vapaaksi.

Nyt voitimme taian, perhoset ovat vapaita ja peilit taas oikeilla omistajillaan. Lapset rakensivat pakohuoneen koululaisille. Koristeina seinällä oli omia tekemiä peilejä ja välineenä periskooppeja- lyhyt ja pitkä.

Sannallista arviontia tapahtui koko projektin ajan- samoin multilinkpalikoita käytettiin arvioinnissa. Arvioimme omaa oppimista. (Miten meni, mistä pidit, mistä et pitänyt, mitä voisimme vielä tutkia) Parasta olivat kollegojen kesken jaetut ideat ja Tanskan sekä Suomen lasten välillä jaetut toteutukset ja haaveet. Erilaisuus on rikkaus, opimme toisiltamme. Onnistunutta oli kuinka lapset opettivat toisilleen periskoopin rakennusta ja tutkivat missä asennossa peilin piti olla, jotta periskooppi toimi.

Esittely koululuokille tapahtui pakohuoneen avulla joulukuussa ja koko Taipalsaaren Kirkonkylän koululle liittämällä projektimme videoita QR-koodien taakse Satupolulle 29.01.2021-31.01.2021 Röytyn kotiseututalon pihapiiriin. Samoin aittoihin sai vakoilla esioppilaiden periskoopeilla, kuka siellä asuukaan.Korona-ajan LUMA-viikko. Tarinapolulla vieraili koko koulu, lasten vanhemmat ja polku oli avoinna kaikille viikonlopun ajan. Polulla kävi noin 150 vierailijaa.