Parhaat suomalaiset projektit 2021

StarT kaudella 2020-2021 kansalliseen StarT-kilpailuun osallistuneiden lasten ja nuorten projektitöitä, joista tuomaristo valitsi ansioituneimmat kymmenen opetusprojektia, jotka ovat alla satunnaisesti lueteltuna.

Kuun tutkimuksia

Oppimisyhteisö: Satulaivan päiväkodin Tuulihatut
StarT-teema: Minun LUMAni
Kouluaste: Varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: äidinkieli, matematiikka, kädentaidot, ympäristöoppi, kemia

Lyhyesti: Projekti lähti elokuussa 2020 lasten kysymyksistä: Miksi aurinko ja kuu voivat näkyä samaan aikaan? Miltä kuun pinnalla näyttää? Vastauksia lähdettiin yhdessä etsimään projektioppimisen keinoin.

Linkki projektipäiväkirjaan

Valkoisen valon salaisuus ja pieniä valotutkimuksia

Oppimisyhteisö: Saimaanharjun päiväkoti Satulaivan Puunhaltijat
StarT-teema: Minun LUMAni
Kouluaste: Varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: tavoitteet: 1. tutkin ja toimin ympäristöäni, 2. kielten rikas maailma, 3. ilmaisun monet muodot sekä laaja-alaisen osaamisen alueet: ajattelu ja oppiminen, osallistuminen ja vaikuttaminen sekä kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Lyhyesti: Päiväkoti sai vuoden 2020 Start-projektistaan palkinnoksi prismakuutioita, jotka olivat lasten mielestä niin hienoja, että lasten innostuksen vuoksi päätimme lähteä tekemään pieniä valotutkimuksia vuoden 2021 Start-projektina. Projekti on jatko-osa vuoden 2020 Start-projektille ”Valoa ja varjoa”.

Linkki projektipäiväkirjaan

Lukiolaisten ilmastolaskuri

Oppimisyhteisö: Haukiputaan lukio (ja muut Oulun kaupungin lukiot)
StarT-teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: toinen aste
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: matematiikka, fysiikka, yhteiskuntaoppi, tietotekniikka, maantiede

Lyhyesti: Projektin alkoi pohtimalla keinoja, joilla nuoret voisivat tehdä matalan kynnyksen ilmastotoimia. Projektia kehitettiin yhteistyössä monien tahojen kanssa. Projektista synty itse suunniteltu ja ohjelmoitu sovellus: Lukiolaisten ilmastolaskuri.

Linkki projektipäiväkirjaan

Beebotin matka aurinkokunnassa

Oppimisyhteisö: Rovaniemen kristillisen koulu
StarT-teema: Minun LUMAni
Kouluaste: alakoulu 
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: äidinkieli, matematiikka, kuvataide, uskonto, käsityö

Lyhyesti:  Millainen on aurinkokunta ja miten Beebot-robotteja ohjelmoidaan? Näihin kysymyksiin lähdettiin yhdessä vastaamaan. Rovaniemen kristillisessä koulun ensimmäisessä ja toisessa luokassa tutustuttiin planeettoihin vähitellen ja sitä mukaa työstettiin aurinkokunnan käsittelyä. Tehtiin tietokirjoja, seinätauluja, mainoksia, kuvistöitä, videoita ja harjoiteltiin ohjelmointia päivien aikana. Lopuksi esitettiin yhdessä ja kuvattiin Beebot-robotin matkan aurinkokunnassa.

Linkki projektipäiväkirjaan

Green Lahti 2021 -projekti

Oppimisyhteisö: Länsiharjun koulun 6A
StarT-teema: kestävä kehitys
Kouluaste: alakoulu 

Lyhyesti: Projekti lähti liikkeelle siitä, että halusimme tehdä ihan oikean tutkimuksen. Oppilaat ideoivat kyselyn Lahden ympäristöpääkaupunki-vuoden hengessä ja esille nousseiden ideoiden pohjalta he ideoivat vastauksia ongelmiin.

Linkki projektipäiväkirjaan

Mikrobitutkimus

Oppimisyhteisö: Korkea-ahon koulu
StarT-teema: Minun LUMAni
Kouluaste: alakoulu 
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: ympäristöoppi, äidinkieli, matematiikka, terveystieto 

Lyhyesti: Projektissa perehdyttiin mikrobeihin. Koululaiset opettelivat kasvualustan valmistusta, otosten valmistelua, tarkkailua, tulosten kirjaamista. Lisäksi he tutkivat käsien hygieniaa, osallistuivat siivousluennolle ja pääsivät siivoustehtäviin.

Toukkakompostori

Oppimisyhteisö: Länsiharjun koulu
StarT-teema: Minun LUMAni
Kouluaste: alakoulu 
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Ympäristöoppi, kuvataide, äidinkieli, tvt, matematiikka

Lyhyesti:  Kyseessä on lasten tutkimuslaboratorio. Laboratoriossa tutkittiin 10 000 mustasotilaskärpäsen elonkiertoa, kouluruokalan ruokahävikkiä, biokompostorin toimintaa, ravinnekiertoa, ja terveen mullan merkitystä ruokatuotannossa. Toukkakompostori oli toiminnassa luokassa noin kolme viikkoa, ja tämän aikana toukat kasvoivat lähes nelinkertaiseksi ja söivät useita kiloja biojätettä. 

Linkki projektipäiväkirjaan
Linkki materiaaleihin

Our Forest – Meidän metsä

Oppimisyhteisö: Muonion päiväkoti
StarT-teema: Minun LUMAni
Kouluaste: varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: ympäristökasvatus, kestävä kehitys, kielen taidot, liikunta, käden taidot

Lyhyesti: Muonion päiväkodin lapset ovat olleet aina kiinnostuneita eläimistä. Retkilläkin he kyselevät esim. onko täällä leijonia. Kun meille tarjoitui mahdollisuus vierailla Pallastunturin luontokeskuksessa, kasvattajat päätivät projektin teemaksi meidän metsän ja sen eläimet. He tutustuivat lähiseudun eläimiin tietovisaretken, satujen, askartelujen ja väritystehtävien avulla. Retken jälkeen päiväkodin lattiaan ilmestyi eri eläinten jälkiä ja lapset opettelivat tunnistamaan niitä. 

Linkki projektipäiväkirjaan

Banaani & kärpästen vallankumous

Oppimisyhteisö: Hietalahden koulu
StarT-teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: alakoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: äidinkieli, kuvataide, käsityö (kovat ja pehmeät materiaalit), ympäristöoppi, atk

Lyhyesti: Projekti sai alkunsa ajatuksesta tehdä laiva, joka on haaksirikkoutunut ja uponnut Itämereen. Laivassa olisi ollut aarteita, joita pelastettaisiin. Hietalahden koululaiset totesivat kuitenkin, etteivät saa vedenkestävää laivaa.
Seuraavaksi päätettiin tehdä laiva, johon banaanikärpäset ovat hyökänneet ja miehistö on joutunut pakenemaan (Vaasan kauppoihin ei ole tullut banaaneja pitkään aikaan!). Niinpä kärpäsiä ja banaaneja pitää yrittää poistaa laivasta, että laiva lähtee uudelleen liikenteeseen.

Linkki projektipäiväkirjaan

Veden maailma

Oppimisyhteisö: Jätkäsaaren päiväkoti
StarT-teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: äidinkieli, kuvataide, käsityö (kovat ja pehmeät materiaalit), ympäristöoppi, atk

Lyhyesti: Vesi –ilmiöprojekti alkoi esikoululaisten ihmettelystä ruokapöydässä ”Jos maito tulee lehmästä niin, mistä tää juomavesi sitten tulee.” Projekti eteni lasten ihmettelyä ja heiltä nousevia teemoja mukaillen. Lasten merellinen lähiympäristö toimi kiinnostuksen herättäjänä ja tutkimuskohteena. Tämä projekti on kansallinen yleisön suosikki 2020-2021.

Linkki projektipäiväkirjaan