StarT parhaat kansainväliset projektit 2021

StarT kaudella 2020-2021 kansainväliseen StarT-kilpailuun osallistui monia upeita lasten ja nuorten projektitöitä, joista tuomaristo valitsi 10 ansioituneinta projektityötä ehdokkaiksi ”nomineiksi” kilpailemaan International LUMA StarT Award – palkinnosta.

Arviointikriteereihin voit tutustua täällä.

Tutustu International LUMA StarT Award 2021 -palkinnon saajaehdokkaisiin, jotka ovat listattuna projektin nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä alla. Projektien päiväkirjat ovat saatavilla tältä verkkosivulta jokaisen työn oheen upotetusta linkistä.

Air in my town

Oppimisyhteisö OŠ “Miroslav Antić”, Serbia
StarT-teema: Minun LUMAni
Kouluaste: alakoulu
Projektissa hyödynnetyt oppiaineet: fysiikka, kemia, biologia, IT, matematiikka, Serbian kieli ja Englannin kieli.

Linkki oppimispäiväkirjaan

Lyhyesti: Projektin tavoitteena oli tutkia ilmansaasteiden ongelmia. Projektin kanssa työskennellessä oppilaat oppivat vastuullista suhtautumista ympäristöön, vastuullista suhtautumista terveyteen, ratkaisemaan ongelmia, tekemään yhteistyötä, vaihtamaan tietoa, työskentelemään datan ja tiedon kanssa, parantamaan digitaalista osaamista sekä viimeisenä, mutta ei lainkaan vähäisempänä: oppivat oppimaan.

Bio Plastic

Oppimisyhteisö: Green Revolutioners, Intia
StarT-teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: Lukio


Linkki oppimispäiväkirjaan

Lyhyesti: Projektissa keskitytään muovisaasteen haittavaikutusten vähentämiseen. Muovi on materiaali, joka on tehty kestämään ikuisesti, mutta 33 prosenttia kaikista muoveista — pulloista, pusseista jne. — käytetään vain kerran ja heitetään pois. Tämä muovi ei pysty biohajoamaan, vaan se hajoaa pienemmiksi ja pienemmiksi paloiksi. Opiskelijat halusivat esitellä projektin komediana, sillä ajateltiin, että tämä voisi olla todella hyvä lähestymistapa saada ihmiset tietoisiksi Bio Plasticista. Opiskelijat varmistivat, että video kattaa seuraavat tärkeät kohdat mielenkiintoisella tavalla: muovin haittavaikutukset, Bio-muovin edut ja miten he tekivät biomuovia kotona.

Electronic interactive Silent Carpet for Deaf           

Oppimiyhteisö: Garden of Knowledge Team, Jordania
StarT-teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: alakoulu
Priojektissa hyödynnetyt oppiaineet: luonnontiede, urheilu, kuvataide, matematiikka, arabia, tietojenkäsittelytiede


Linkki projektipäiväkirjaan

Lyhyesti: Kruununprinssin aloitteesta “Hearing without Borders”, Garden of Knowlege -tiimi halusi olla mukana vaikuttamassa kuulemisen vaikeuksista kärsivien lasten elämään. Kolme tyttöä teki tässä projektissa yhteistyötä hyödyntäen luovaa ajatteluaan ja teknisiä taitojaan parantaakseen kuurojen kykyä puhua mukavalla ja turvallisella teknologisella sovelluksella.

Euch Zitoun 2030

Oppimisyhteisö: Euch Zitoun Primary School, Tunisia
StarT-teema: Minun LUMAni
Kouluaste: alakoulu
Projektissa hyödynnetyt oppiaineet: Matematiikka, luonnontiede, ranska ja englanti

Linkki projektipäiväkirjaan

Lyhyesti: Tarina alkoi Euch Zitounin Primary Schoolin aiemmin toteutetusta projektista ”Euch Zitoun Youtube Channel”, jossa he tekivät videoita Youtubeen. Näistä videoista syntyi dokumentti ”a day of my life”, jossa kamera seurasi oppilasta aina 24 tuntia. Projekti näytti miten raskasta elämä oppilaiden kylissä oli. Nyt oppilaat päättivät käynnistää projektin ”Euch Zitoun 2030”, jossa yritetään parantaa elämää tekemällä tuotteita, jotka voivat auttaa ihmisiä ansaitsemaan rahaa yksinkertaisella tavalla. Projektitiimi toivoo voivansa tehdä todellisen muutoksen ennen vuotta 2030.

FOR ”YOU” –  SUSTAINABEE     

Oppimisyhteisö: Ari private schools, Turkki
StarT-teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: yläkoulu
Projektissa hyödynnetyt kouluaineet:
3D-teknologia, luonnontieteet, IT

Linkki oppimispäiväkirjaan

Lyhyesti: Tässä projektissa opiskelijat käsittelivät pääasiassa pehmeän saippuan tuotantoa kasviöljyjätteestä. Opiskelijat pyrkivät lisäämään ihmisten tietoisuutta uusiokäytöstä ja kierrätyksestä.

Jewelry designer        

Oppimisyhteisö: Yantian institution of Education and Science Kindergarten of Shenzhen, Kiina
StarT-teema: My LUMA
Koukuaste: esikoulu


Linkki oppimispäiväkirjaan

Lyhyesti: Lapset halusivat tietää, kenelle koruja tehdään, miten niitä suunnitellaan ja mitä asioita voidaan käyttää korujen tekemiseen. Tämän perusteella toteutettiin projekti, jonka tavoitteena oli saada kokemuksia, tehdä yhteisön kanssa yhteistyötä ja opetella korujen suunnittelua ja valmistamista. 

Mask Minder     

Oppimisyhteisö: Loreto College Mullingar, Irlanti 
StarT-teema: Minun LUMAni
Kouluaste: lukio


Linkki oppimispäiväkirjaan 

Lyhyesti: Covid-19:n leviämisen riskit ja ihmisten tapa heittää maskeja luontoon herättivät Loreto College Mullingarin opiskelijat. He keksivät Mask Minderin, jonka avulla voi turvallisesti ja tehokkaasti kantaa maskia mukanaan. Hanke on uudelleenkäytettävä, 3D-painettu koronamaskin kantolaukku, joka auttaa suojaamaan ihmisiä koronalta ja suojelemaan ympäristöä. He ideoivat ja tekivät prototyyppimme kierrätysmateriaaleista. Toteutus tehtiin 3D-tulostamalla.

Projekt Neptun     

Oppimisyhteisö: Primarschule Wolfhausen, Sveitsi
StarT-teema: Kestävä kehitys
Koukuaste: alakoulu
Projektissa hyödynnetyt oppiaineet: luonnontiede, matematiikka, käsityöt, geometria, teknologia


Linkki projektipäiväkirjaan

Lyhyesti: Uutisessa kerrottiin jälleen kerran rahtilaivan uppoamisesta. Vaikka laivat eivät uppoaisi, ne ovat erittäin haitallisia ympäristölle. Oppilaat Primarschule Wolfhausessa halusivat perehtyä tähän ongelmaan. Ratkaisua etsittiin projektioppimisen keinoin ja tuloksekeksi syntyi laiva, joka käyttää tuuli- ja aurinkovoimaa.

The project of exploring Sha Tau Kok river     

Oppimisyhteisö: Yantian Foreign Language Primary School Donghe Branch Shenzhen, China
StarT-teema: Minun LUMAni
Kouluaste:
alakoulu
Projektissa hyödynnetyt oppiaineet: luonnontieteet, matematiikka, saksa, englanti ja käsityöt

Linkki projektipäiväkirjaan

Lyhyesti: Sha Tau Kok -joella on pitkä historia ja oppilaat ovat hyvin kiinnostuneita siitä. Näillä 11-12-vuotiailla oppilailla oli idea siitä, miten sitä voisi suojella ja tehdä puhtaammaksi. Projektitiimin kaksikymmentä oppilasta ovat projektipohjaisen oppimiskerhon jäseniä ja ohjaajat ovat eri alojen koulujen opettajia. Projekti kesti neljä kuukautta. 

Upper secondary students’ climate calculator for greenhouse gas emissions    

Oppimisyhteisö: Haukiputaan lukio (ja muut Oulun kaupungin lukiot)
StarT-teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: toinen aste
Projektissa hyödynnetyt oppiaineet: matematiikka, fysiikka, yhteiskuntaoppi, tietotekniikka, maantiede

Linkki projektipäiväkirjaan

Lyhyesti: Projektin alkoi pohtimalla keinoja, joilla nuoret voisivat tehdä matalan kynnyksen ilmastotoimia. Projektia kehitettiin yhteistyössä monien tahojen kanssa. Projektista synty itse suunniteltu ja ohjelmoitu sovellus: Lukiolaisten ilmastolaskuri.