StarT kansainvälisesti parhaat projektit 2018
StarT 2018 tuomaristo valitsi 10 parasta projektia sekä 10 parasta käytännettä ehdokkaiksi kilpailemaan International LUMA StarT Award – palkinnoista. Ehdokkaat valittiin StarTiin 20 maasta ilmoitettujen yli 500 projektin ja 100 käytänteen joukosta. Molempien sarjojen parhaat palkittiin StarT-gaalassa 5.6. Tampereella. Palkinnot ojensi Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.
LUMA StarT Award 2018 -voittajat:
Baret_care, Turkki.
Projektissa kehitettiin kaivostyöntekijöille kypärä, joka mittaa ympäristön lämpötilaa, kosteutta ja kaasupitoisuuksia, varoittaa työntekijää vaarallisista mittausarvoista, ilmoittaa sijainnin ja mittaustulokset seurantajärjestelmään ja hälyttää tarvittaessa apua. Teema: Teknologia ympärillämme
Projektipäiväkirja
EcoChange, Agrupamento de escolas de Alcanena, Alcanena, Portugali.
Projektissa perustettiin kerho, jonka toiminnan tarkoituksena on herättää nahkateollisuuspaikkakunnan oppimisyhteisö pohtimaan ympäristökysymyksiä, energian lähteitä ja energiatehokkuutta. Kerhon tuottamat aktiviteetit lisäävät yhteisöllisyyttä peruskoulusta lukioasteelle saakka. Teema: Luonto ja ympäristö
Projektipäiväkirja
Hyppy kivikauden elämään: talvi, Päiväkoti Piilometsä, Oulu, Suomi.
Koko päiväkodin projektissa tutustuttiin kivikautisen ihmisen talvielämään mm. pukeutumalla, piirtämällä, kirjoittamalla, tekemällä elokuvaa ja kädentöitä sekä vierailemalla Oulun yliopistolla. Projekti oli osa kolmen vuoden kokonaisuutta, jossa tutkitaan Rekikylän kivikautista aluetta. Teema: Luonto ja ympäristö
Projektipäiväkirja
Muut LUMA StarT Award 2018 -ehdokkaat aakkosjärjestyksessä:
Automatic parking robot plan, Grab group vs Shovel group, Suzhou, Kiina.
Projektissa kehitettiin kaksi erilaista pysäköintirobottia leluautoille. Inspiraation lähteenä toimivat leluja poimiva peliautomaatti ja haarukkatrukki. Teema: Tämä toimii!
Projektipäiväkirja
#biopolku, Äänekosken lukio, Suomi.
Biotalous-kurssin aikana tutustuttiin biotalouden käsitteeseen mm. yritys- ja oppilaitosvierailujen kautta sekä laboroimalla. Kurssin loppuprojekteina opiskelijat laativat ja esittivät englanninkielisen esitelmän kansainväliselle ryhmälle sekä muille opiskelijoille mysteeriradan, jossa rastilta toiselle siirrytään vihjeiden avulla. Teema: Teknologia ympärillämme
Projektipäiväkirja
Lemna grinder, Waste Busters, Kocaeli, Turkki. Yleisön suosikki.
Projektin päätavoitteena oli vaikuttaa kosteikkojen saastumiseen. Pikkulimaska (Lemna minor) on kasvi, johon päästöt kertyvät vedestä. Projektissa kehiteltiin ilmiöön perustuva vedenpuhdistin. Teema: Luonto ja ympäristö
Projektipäiväkirja
Oma peli, Jyväskylän normaalikoulun alakoulu, Suomi.
Projektissa suunniteltiin yhteisesti omia oppimispelejä, joita esiteltiin yliopistolla valtakunnallisessa symposiumissa ja koululla StarT-gaalassa. Teema: Matematiikkaa ympärillämme
Projektipäiväkirja
The galaxy, Curious astronauts, Şırnak, Turkki.
Projektissa askarreltiin pimennettyyn luokkahuoneeseen kolmiulotteinen avaruuden malli. Teema: Tähdet ja avaruus
Projektipäiväkirja
Tom Yum, National science and technology development agency, Kindergarten school of Thammasat University, Thaimaa.
Projektissa tutustuttiin Thaimaan kansallisruokaan mm. kuvataiteen, kotitalouden, matematiikan ja tutustumisretkien kautta. Teema: Hyvinvointi ja terveys
Projektipäiväkirja
UV alarm, Clube Ciência Viva ESDMII Braga, Portugali.
Projektin tavoitteena oli kehittää prototyyppi helposti siirrettävästä laitteesta, joka varoittaa vaarallisen voimakkaasta UV-säteilystä. Teema: Teknologia ympärillämme
Projektipäiväkirja