StarT parhaat kansainväliset projektit 2020
StarT kaudella 2020 kansainväliseen StarT-kilpailuun osallistui monia upeita lasten ja nuorten projektitöitä, joista tuomaristo valitsi 10 ansioituneinta projektityötä ehdokkaiksi ”nomineiksi” kilpailemaan International LUMA StarT Award – palkinnosta.
Arviointikriteereihin voit tutustua täältä.
Projektivideoista koottu soittolista löytyy täältä
Tutustu International LUMA StarT Award 2020 -palkinnon saajaehdokkaisiin, jotka ovat listattuna projektin nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä alla. Projektien päiväkirjat ovat saatavilla tältä verkkosivulta jokaisen työn oheen upotetusta linkistä.
Alternative Solar Energy
Oppimisyhteisö: Primarschule Atelier Zwillikon, Switzerland
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: Peruskoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: luonnontieteet, matematiikka, kielet (saksa, englanti), käsityö.
Lyhyesti: Koska sähköauton keksiminen olisi liian vaikeaa, lapset päättivät tehdä kokeellisia töitä parabolisilla peileillä ja fresnel linsseillä ja luoda aurinkoenergialla toimivia latausasemia sähköautoille.
Linkki projektipäiväkirjaan
An Action Plan to Save the Moldy Books in Yunhai School Library
Oppimisyhteisö: Yantian Yunhai School, China
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Kouluaste: Peruskoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: kokonaisvaltainen käytäntö, biologia, kemia, fysiikka, tietotekniikka ja tekniikka, matematiikka, kiina, taide, maantiede ja luonnontiede.
Lyhyesti: Projektin aikana opiskelijat tekivät useita kokeita selvittääkseen miksi hometta kasvoi kirjoissa. He myös selvittivät miten kirjojen homehtumista voitaisiin estää.
Clean environment-clean water and healthy food-happy life
Oppimisyhteisö: Kindergardner Dječji vrtići Mostar-Mrvica, Bosnia and Herzegovina
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: Varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: biologia, historia, matematiikka, fysiikka, taide, tekniikka, musiikki.
Lyhyesti: Lapset tutustuivat veden, terveellisen ruoan ja puhtaan ympäristön merkitykseen. Projektin aikana he kasvattivat ilmastotietoisuutta ja tekivät kokeellisia tutkimuksia muun muassa veden suodattamisesta.
Comparison of water quality of the Chimehuín river with that of nearby puddles with mosquitoes
Oppimisyhteisö: Club de Ciencias Huechulafquen, Argentina
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Kouluaste: Lukio
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Biologia, kemia, matematiikka, espanjan ja englannin kieli, video- ja valokuvaus, ilmaisutaito.
Lyhyesti: Projektin tavoitteena oli karakterisoida kasvupaikka, jonka naarashyttyset mieluummin valitsisivat muniakseen. Tutkimuksia tehtiin pyydyksillä ja vertailemalla vesinäytteitä joista, sekä lätäköistä.
EcoBiesel
Oppimisyhteisö: Agrupamento de Escolas de Alcanena, Portugal
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: Lukio
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Biologia, geologia, kemia, fysiikka, taloustiede
Lyhyesti: Seitsemäntoista lukiolaista tutkivat ja kasvattivat leviä, jotta levistä voitaisiin tuottaa biomassaa biodieseliin, samalla torjuakseen asunpaikkansa saasteongelmaa.
Food Miles and Climate Change
Oppimisyhteisö: COLE International Schools, Austria
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Kouluaste: Peruskoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Luonnontiede, matematiikka, taide ja muotoilu, maantiede, biologia, englanti ja saksa.
Lyhyesti: Projektissa tutkittiin ruokakuljetusten vaikutusta ilmastomuutokseen. Projektiin kuului erilaisia työpajoja, joissa tutkittii ruoan pilaantumista, mitattiin hiilidioksiditasoja, sekä tutustuttiin miten hiilijalanjälkeä voisi pienentää.
Linkki projektipäiväkirjaan
IS 1°C A LOT OR NOT?
Oppimisyhteisö: Siaures licejus / Northern lyceum, Lithuania
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: Peuskoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Matematiikka, tietotekniikka, luonnontiede, käsityöt, liettuan kielioppi, englanti.
Lyhyesti: Ilmastonmuutokseen keskittyvässä projektissa lapset kokeilivat ja huomasivat, että 1⁰C: lla voi olla suuri rooli sekä kotona että luonnossa.
LUMI – SNOW
Oppimisyhteisö: Päiväkoti Piilometsä, Finland
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Kouluaste: Varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Äidinkieli, matematiikka, ympäristöoppi, musiikki (lumiukkolaulut), liikunta, kemia, fysiikka
Lyhyesti: Ensimmäisessä LUMA Science Clubissa syntynyt idea lumiukko tutkimuksesta laajeni monialaiseen lumeen liittyvään tutkimukseen.
PIP.01
Oppimisyhteisö: Alyadodah Secondary School For Boys, Jordan
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: Lukio
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Fysiikka, elektroniikka, tietotekniikka ja englanti
Projekti valittiin kansainvälisen sarjan yleisön suosikiksi
Lyhyesti: Projektin aikana valmistui ympäristöystävällinen robotti PIP.01, joka toimii äänikomennoilla ja pystyy käymään keskustelua. PIP.01 on pienoiskoostumus siitä, mitä voimme saavuttaa robotiikan alalla.
”Vamos salvar o mar!” – ”Let´s save the ocean!”
Oppimisyhteisö: Colégio Valsassina, Portugal
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: Peruskoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Kielet, matematiikka, tiede ja taiteet (musiikki, draama, kuvataiteet)
Lyhyesti: Tämä projekti syntyi kiinnostuksestamme ja motivaatiostamme oppia lisää valtameren uhista ja niiden suojaamisen kiireellisyydestä. ”Mitä voimme tehdä valtamerten ja merielämän suojelemiseksi?”.
Kunniamaininta
Taso on ollu erittäin korkea niin projekteissa, kuin käytänteissä. Tämän vuoksi olemme päättäneet jakaa ensimmäistä kertaa myös kunniamainintoja ansioituneille projekteille ja käytänteille. StarT tuomaristo on nostanut esille alla olevat projektit, joille tahdomme antaa myös heidän ansaitsemansa näkyvyyden.
Kaikki kunniamaininnan saaneet projektit löydät alta listattuna tai soittolistalta täältä.
Keyzy
Oppimisyhteisö: Shaping Your Future (IMR & I-Form), Ireland
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Kouluaste: Lukio
Lyhyesti: Keyzy on tuote, joka on suunniteltu auttamaan ihmisiä avaamaan ovet helposti. Keyzy on suunnattu ihmisille, joilla on vapinaa, aivovaurio tai Parkinsonin tauti.
Low Energy House
Oppimisyhteisö: Primarschule Atelier Zwillikon, Switzerland
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: Peruskoulu
Lyhyesti: Havainnoilla ja kokeiluilla rakennetaan vähän energiaa kuluttava pahvitalo ja testataan sitä todellisissa olosuhteissa tietokonesimulaatioita ja lämpökameraa hyödyntäen.
Machine Learning to Detect Forest Fires
Oppimisyhteisö: Fista, Finland
StarT teema: Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka liittyy LUMA-aineisiin)
Kouluaste: Lukio, peruskoulu
Lyhyesti: Miten metsäpalot voidaan havaita käsittelemällä satelliittikuvaa hermoverkkojen avulla? Ryhmä seitsemäsluokkalaisia tutkivat asiaa koneoppimisen avulla
Safety improvement of amusement device in Yi Haicheng-”protective shield” of the swing”
Oppimisyhteisö: Project-based learning group of ”Xing Si” school, China
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: Peruskolu
Lyhyesti: Keinu on jokaisen lapsen suosikki ympäri maailmaa. Se voi olla vaarallinen, koska jotkut lapset seisovat keinuessaan. Analysointi- ja kokeiluprosessien jälkeen syntyy turvallinen keinu.
SnakeBot
Oppimisyhteisö: Tampereen lyseon lukio, Finland
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: Lukio
Lyhyesti: Snakebot on bioninen robotti, jolla on käärmeen, toukan ja skorpionin ominaisuuksia.