Parhaat suomalaiset projektit 2020
StarT kaudella 2020 kansalliseen StarT-kilpailuun osallistuneiden lasten ja nuorten projektitöitä, joista tuomaristo valitsi ansioituneimmat yksitoista opetusprojektia, jotka ovat alla satunnaisesti lueteltuna.
Projektivideoista koottu soittolista löytyy täältä
Cook Chlorophyll and the Colours of the Fall
Oppimisyhteisö: Rantavitikan eskarit
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: Varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Biologia, matematiikka, kuvataide, musiikki
Lyhyesti: Syksyllä lapset halusivat oppia ja tutkia lehtiä. Erityisesti lapsia kiinnosti lehtien värin vaihtuminen keltaiseksi tai punaiseksi. Projektissa tutkittiin lehtiä monesta eri näkökulmasta. Lapset toteuttivat näytelmän Kokki Klorofyllistä.
Ilmastonmuutos Stop! -lautapeli
Oppimisyhteisö: Länsiharjun koulu
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: alakoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Matikka, Ympäristöoppi, Kuvataide, Käsityö, Äidinkieli
Lyhyesti: Ryhmämme lähti ideoimaan lautapeliä syksyllä. Lautapelin kehittäminen lähti sääntöjen rakentemisesta. Sen jälkeen lähdimme kehittämään kysymyskortteja sekä erityiskortteja. Tämän jälkeen aloimme suunnittella pelilautaa. Teimme pelihahmot savesta. Kehitimme myös pelirahat ja lopuksi myös laminoimme kaikki peliimme kuuluvat kortit. Jatkossa tulemme vielä parantelemaan peliämme sekä päiväkirjaamme. Tulemme myös printtaamaan pelinappulat 3D-tulostimella.
Is it magic?
Oppimisyhteisö: Keminmaan keskuskoulu
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: yläkoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Kemia, fysiikka, biologia ja kuvataide
Lyhyesti: Oppilaat kokeilivat erilaisia kemiantöitä muun muassa sokerisateenkaarten teon ja punakaali-indikaattorin väriloiston tutkimisen.
Kaupunkiralli
Oppimisyhteisö: Jokilaakson koulu
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: alakoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: matematiikka, äidinkieli, ympäristöoppi, kuvaamataito , käsityö, englanti
Lyhyesti: Kun puhallamme yhteen hiileen ja välillämme vallitsee ymmärtäväisyys syntyy jotakin uutta ja mielenkiintoista. Projektissa rakennetaan liikkuva lelu nimeltä Kaupunkiralli.
Kuinka juomavesi tulee juomalasiin?
Oppimisyhteisö: Vaasan keskukoulu
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: alakoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: matematiikka, ympäristotieto, kuvaamataito, äidinkieli,s2
Lyhyesti: Idea lähti liikkeelle tavalliselta ympäristöopin tunnilta, jolloin oppilaat alkoivat pohtimaan miten ja mistä puhdas vesi tulee luokan kraanasta. Listasimme mieleen tulevia kysymyksiä ja niiden pohjalta lähdimme miettimään miten asia saadaan selville.
Leivän aikamatka
Oppimisyhteisö: Päiväkoti Pikkutylli
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: kuvataide, musiikki, tanssi, kemia, äidinkieli, matematiikka, luonnontieteet
Lyhyesti: Tutustumme aiheeseen ”leipä” mm. tutkivalla työoteella, taiteen keinoin (tanssi, kuvataide, musiikki), retkiä tehden sekä tietenkin leipoen. Kokoamme myös päiväkodin perheitä aktivoiden yhteisen leipäreseptikirjan, johon perheet voivat lähettää omia suosikki reseptejään.
LUMI/SNOW
Oppimisyhteisö: Päiväkoti Piilometsä
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Äidinkieli, matematiikka, ymppi, musiikki (lumiukkolaulut), liikunta, kemia, fysiikka
Lyhyesti: Ensimmäisessä LUMA Science Clubissa syntynyt idea lumiukko tutkimuksesta laajeni monialaiseen lumeen liittyvään tutkimukseen.
Machine Learning to Detect Forest Fires
Oppimisyhteisö: FISTA
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: yläkoulu
Lyhyesti: Ryhmä seiskaluokkalaisia on koulun jälkeen kerääntynyt yhteen tutkiakseen kuinka tunnistaa metsäpalot satelliittien tai droneiden ottamista kuvista.
Omavarainen sähköntuotanto – sähköä tuottava kuntopyörä
Oppimisyhteisö: Kaurialan lukio
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: lukio
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Fysiikka, kuvataide, liikunta
Lyhyesti: Aluksi etsimme tietoa omavaraisesta sähköntuotannosta ja etenkin siihen liittyvistä uusista innovaatioista. Koostimme tästä tiedosta tutkielman. Tutkielman kirjoittamisen jälkeen siirryimme rakentamaan itse sähköä tuottavaa kuntopyörää tavallisesta kuntopyörästä ja vanhasta auton laturista.
Puhkun ja puhallan: Tuulitutkimuksia
Oppimisyhteisö: Kalkuvuoren päiväkoti ja koulu
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: esiopetus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: lunnontieteet, teknologia, matematiikka, kuvataiteet, liikunta
Lyhyesti: Projekti aloitettiin havainnoimalla suomen lippua ja mikä saa lipun liehumaan. Eskareilta kysyttiin mitä tiedät energiasta, sähköstä ja tuulesta. Tuuli löytyi tutkimusaiheeksi sähkön kautta. Mietimme mitä haluamme tietää/ oppia tuulesta. Lähdimme etsimään kysymyksiin vastauksia.
SnakeBot
Oppimisyhteisö: Tampereen lyseon lukio
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: lukio
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: biologia, fysiikka, elektroniikka, tietotekniikka
Lyhyesti: Suunnittelemamme Snakebot, eli käärmebotti, on käärmeen, toukan ja skorpionin hybridi. Sen avulla pyrimme luomaan uudenlaisen robottiapuvälineen, joka kykenee liikkumaan mahdollisimman monessa eri maastossa.