Ehdokkaat kansainvälisen LUMA StarT Award 2019 -palkinnonsaajaksi valittu

Kansainväliset International LUMA StarT Award –palkinnot jaetaan kolmatta kertaa 6.6.2019 koko kauden huipentavassa gaalassa Jyväskylässä valtakunnallisilla LUMA-päivillä. Palkittavat valitaan tänään julkistettavien ehdokkaiden joukosta.

Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian monialaista projektioppimista, oppimisen iloa ja ideoiden jakamista tukeva yhteisöllinen StarT-ohjelma on LUMA-keskus Suomen järjestämä vuodesta 2016 alkaen.  Keskeinen osa toimintaa on kansainvälinen StarT-kilpailu, johon tänä vuonna osallistui 650 projektia ja yli 250 hyvää käytännettä 20 eri maasta. Aikaan on saatu paljon upeita, luovia projekteja, joista huokuu oppimisen riemu ja yhdessä tekemisen ilo!

Parhaat projektityöt sekä hyvät opetuskäytänteet palkitaan

Tuomaristo on valinnut LUMA StarT Award 2019 ehdokkaat, joita on kymmenen kahdessa eri sarjassa:

  1. Lasten ja nuorten tiimien projektityöt
  2. Oppimisyhteisöjen hyvät opetuskäytänteet

Pääpalkintona kansainvälisessä StarT-kilpailussa on matka Suomeen ja 6.6.2019 järjestettävään gaalaan, joka on StarT-kauden huipentava elämyksellinen palkintojenjakotilaisuus.

International LUMA StarT 2019 -palkinto myönnetään kolmelle parhaalle lasten ja nuorten ryhmälle eli tähtitiimille. Projektitöiden arvioinnissa painotetaan erityisesti lasten ja nuorten omaa aktiivisuutta ja luovuutta.

LUMA StarT Education 2019 -palkinto myönnetään kolmelle parhaalle oppimisyhteisölle. Arviointikriteereissä on korostettu innovatiivisuutta, tutkimuksellisuutta sekä yhteisöllisyyden rakentamista niin omassa oppimisyhteisössä kuin sen ulkopuolisten tahojen kanssa. Tarkemmin StarT-kilpailun osallistumisohjeisiin sekä arviointikriteereihin voit tutustua täällä.

StarTissa tärkeintä on yhteisöllisyys sekä onnistumisen ja oivaltamisen ilo

 Lapset ja nuoret ovat työskennelleet opettajiensa ja ohjaajiensa johdolla omissa yhteisöissään luonnontieteiden, matematiikan, teknologian, sekä monien muiden aineiden parissa monialaisissa, ilmiöpohjaisissa ja yhteisöllisissä projekteissa, joihin he ovat saaneet taustatukea ja materiaalia StarT-toimintaa järjestävältä LUMA-keskus Suomelta

“StarT on innostanut lapsia ja nuoria sekä opettajia ympäri maailmaa. Mukaan hakeneet projektityöt ja oppimisyhteisöjen hyvät käytänteet ovat korkeatasoisia. Niistä välittyy oivaltamisen ja onnistumisen ilo, joka on yksi StarTin päätavoitteista. Jakamalla parhaita ideoita tehtyjen videoiden kautta kaikki oppivat toisiltaan”, sanoo StarT-hankkeen johtaja, professori Maija Aksela LUMA-keskus Suomesta.

Tuomariston valitsemien  International LUMA StarT Award 2019 -ehdokkaiden projekteja sekä hyviä opetuskäytänteitä kuvaaviin videoihin voit tutustua StarTin YouTubessa.  Käy tutustumassa, inspiroidu ja opi uutta!

The International LUMA StarT Education Award nominees 2019 (best practice nominees):

  1. Grow your own food! Dare to try it (even in the moon)! – a 3th and 4th grades approach to STEM, 3rd and 4th grades – EB1/JI de São Bartolomeu de Regatos (Anabela Santos), Portugali
  2. Legend Towers” , Bahçeşehir Preschool (Macide IŞIK, Emine Medine BOZ, Sinem ERENER ÜNAL, Kevser GÜNEYLİ, Yasemin Güzin KOCA), Turkki
  3. “Math in Our Life”, Arar the Pioneer – Arar Academy schools (Ghazal Qawasmeh, Bara’ Sarhan, Lamar Obeidat, Yousef Abed, Khalid Fayyad), Jordania
  4. “Physics Day in Amusement Park”, Irbid Preparatory Girls School (Smar Hasan Murshid Nazzal, Sawsan Faeq Sabbah, Yara Jamal Subhi, Khalid Mustafa Ghaben), Jordania
  5. STEAM-approach in education using augmented reality technology: AR – travel around the towers”, Secondary School №8 (Olena Kovalova, Oksana Galusinskaja, Olena Shapovalova, Inna Derevianko, Olga Batkilina, Svitlana Grytsai, Viktoriia Kalinina), Ukraina
  6. “Stem & Younger in Clima Action”, (Erviola Konomi), Albania
  7. “The Great Starry Sky”. Wanhong Primary School League,(Minyan Lu, Guifen Qian, Jie Chen, Jinxiang Liu, Xufeng Sun, Naihua Wei), Kiina
  8. “The Way of A Silk’s Artistic Life”, Dongzhu Experimental Primary School of Suzhou (Lu Xiaojia, Gu Weiyi, Jiang Huiping Xiaorong, Yang Xiaoxian, Zhang Lei), Kiina
  9. “Theatre for science”, GD-GSR (gestion déléguée du groupe scolaire la Résidence) (Fouad El Haski, Hachim Mortaqi, Rachid Wahabi ),  Marokko
  10. “Young people learning statistics”, Keminmaan keskuskoulu (Aira Karassaari, Hanna Littow), Suomi

The International LUMA StarT Award nominees 2019 (project nominees):

  1. “ASPAR T-2”, Niğde Akşemseddin Bilim ve Sanat Merkezi (Talha Talip AÇIKGÖZ, Alperen KAHRAMAN), Turkki
  2. “Caring for pets- intelligent feeding appliance driven by web of things”, Suzhou Jinchang Foreign Language Experimental School (Yilin Wang, Shiwen Min, Yuxuan Lu, Zejun Zhou, Zhaojun Xie, Yuxuan Ou’yang), Kiina
  3. Flash Flood Predictor, Zarqa University Schools and KG (Omar Shishani, Omar Abu Salem), Jordania
  4. “From the acorn to the oak”, Rokiskis Senamiestis Progymnasium (Afanasjeva Austeja, Bunevicius Augustas, Saccani Matteo, Sapagova Samanta, Semenas Kajus, Truksnyte Urte, Vasiliauskaite Emilija, Vasiliauskaite Fausta, Vasiliauskaite Kamile, Zavarskyte Karina), Liettua
  5. “Health week project”, ŠIAURĖS LICĖJUS (Anele Ganusauskaite, Sofija Ganusauskaite, Simas Kudarauskas, Paulius Kvedaras, Izabele Trotaite, Arune Navickaite, Gerda Sezenytre, Saule Kasparaviciute, Dziugas Siautkulis, Jokubas Garlauskas, Elze Bartkeviciute, Liepa Morkunaite, Kostas Korsakovas, Akmeja Tilvikaite), Liettua
  6. “Mind Controlled Car”, Tampereen kansainvälinen koulu (Manu Kiiskilä, Sampo Lassila, Iiro Pekkarinen), Suomi
  7. “Planting By Using Artificial Lighting with Different Wavelengths”, The Shiny Light (Sondos Al-Mhesn, Haneen Al-Masalek, Dania Al-Qasire, Adan Al-Badnde), Jordania
  8. “Reinventing the drone”, Tampereen lyseon lukio (Vilhelm Toivonen, Arimo Gustafsson, Niilo Viheriäranta, Aapo Leppänen), Suomi
  9. “Water for Life”, Blue World (Raihan Ahmad Shahab, Raisya Amira Maher, Aldebran Daffa Yudha Cahyadi , Bintang Rifqi Maulana DS, Aleena Rahma Shahab), Indonesia
  10. “Waterx”, Green Group (Ayoub Dadani, Nouamane Ait Daoud, Khalil Admi, Aberrahmane Driouch, Houssam Azzouz), Marokko

Media ja yleisö on lämpimästi tervetullut kansainväliseen StarT-gaalaan, joka järjestetään Jyväskylän yliopistolla 6.6.2019.


Ilmoittaudu mukaan StarT-kaudelle 2019 – 2020 toukokuusta alkaen!

StarTiin voi osallistua niin oppimisyhteisöt, asiantuntijat, opiskelijat kuin yritykset – jokainen itselleen soveltuvassa roolissa joko projekteja toteuttamassa, opetuskäytänteitä jakamalla tai oppimisyhteisöjen  ja lasten ja nuorten tekemistä tukemassa esimerkiksi asiantuntijana. (Lue lisää toiminnasta)

StarT 2019 yleisön suosikki projektit ja opetuskäytänteet on valittu: Videoilla korostuu huoli ympäristöstä sekä teknologian ja tilastomatematiikan höydyntäminen

StarT YouTube -kanavalla on julkaistu yli 70 videota kauden 2018 – 2019 parhaista projekteista sekä oppimisyhteisöjen hyvistä käytänteistä. Videoiden tiimoilta järjestettiin  18.3. – 7.4.2019 niin kansallisessa sarjassa kuin kansainvälisessä sarjassa yleisöäänestys, jonka tavoitteena oli paitsi jakaa ideoita myös mahdollistaa kaikkien osallistuminen.

Yleisöäänestys on päättynyt ja yleisön suosikit niin kansallisessa kuin kansainvälisessä sarjassa on valittu. Voittajiksi valikoituneissa projekteissa ja hyvissä käytänteissä korostui erityisesti huoli elinympäristöstämme. Projekteissa tuotettiin musikaali, tutustuttiin eläimiin ympärillämme sekä kehitettiin uudenlainen pyörätuoli. Opetuskäytänteissä kuvattiin miten tilastotiedettä hyödyntävien oppilasprojektinen toteuttamista sekä hyödynnettiin draamaa osana ilmastokasvatusta. Tarkemmat tiedot voittajista sekä videot näet alta.

StarT-kaudelle osallistui yli 250 hyvää käytännettä sekä lähes 650 projektia. Näistä noin 70 projektia ja käytännettä eteni esikarsinnan sekä tuomaroinnin kautta yleisöäänestykseen. Siten jo yleisöäänestykseen pääseminen on upea saavutus. (lue lisää start-ohjelmasta)

YouTube-kanavalla äänestäminen tapahtui tykkäämällä videota, jossa on omasta mielestä kuvattu ansioituneinta projektia tai parasta opetuskäytännettä. Yleisöäänestyksessä tykkäysten määrä suhteutettiin videoiden katsojalukuihin.

Kaikille voittajille tullaan jakamaan Yleisön suosikki -kunniamaininta StarT-gaalassa Jyväskylässä 6.6.2018. Gaala on yleisölle avoin juhlatilaisuus, StarT-kauden huipentuma, jossa palkitaan kansalliset parhaat sekä International LUMA StarT Award -palkinnonsaajat.

Kansallisen sarjan yleisön suosikit

Kansallisessa sarjassa käytiin tiukka kisa yleisön suosikin asemasta lasten ja nuorten projektitöiden osalta. Selkeästi eniten yleisöääniä sai
Meren laulu -musikaali, jonka ovat toteuttaneet Äänekosken lukion musiikki- ja tanssikurssilaiset opettajiensa tukemana. Katsojamäärään suhteutettuna yhtä paljon ääniä sai Jyväskylän normaalikoulun alakoululaiset projektillaan Eläimet ympäristössämme. Molemmat projektit kumpuavat oppilaiden huolesta ja kysymyksistä ympäristön hyvinvointiin liittyen.

Merenlaulu-projekti, Äänekosken lukiolaiset
Jyväskylän normaalikoulun alakoululaisten Eläimet ympäristössämme-projektivideo

Hyvien opetuskäytänteiden osalta suosikiksi nousi Keminmaan keskuskoulun opettajien, Aira Karassaaren sekä Hanna Littown useamman vuoden ajan toteuttama ja kehittämä Young people learning statistics -käytänne, jossa kahdeksasluokkalaisten kanssa toteutettavissa projekteissa oppilailla on mahdollisuus perehtyä itseään kiinnostavaan aiheeseen ja samalla oppia tieteellisen tilastotutkimuksen periaatteita.

Kansainvälisen sarjan yleisön suosikit

Kansainvälisessä sarjassa selkeä yleisön suosikki lasten ja nuorten projektien osalta on “ASPAR T-2” niminen projekti Turkista, jossa lukiolaiset Talha Talip AÇIKGÖZ ja Alperen KAHRAMAN suunnittelevat ja kehittelevät erityisesti kädettömien tarpeisiin soveltuvaa pyörätuolia. Projekti on toteutettu ohjaajien Ertuğrul ÖZAR ja Cüneyt AKYOL tukemana.

Hyvien käytänteiden osalta yleisön suosikiksi kansainvälisessä sarjassa valikoitui Fouad El Haskin, Hachim Mortaqin ja Rachid Wahabin
(Gestion Déléguée du Groupe Scolaire la Résidence) opetuskäytänne nimeltä “Theatre for science”,
jossa oppilaat haastavat ihmiskunnan oikeuteen ilmastonmuutoksen aiheuttamisesta. Tämän oikeussalinäytelmän kautta oppilaat syventyvät niin ilmastonmuutosta koskeviin keskusteluihin kuin tieteelliseen tietoon.

Onneksi olkoon kaikille voittajille!

Kaikki yleisöäänestykseen osallistuneet videot ovat edelleen katsottavissa YouTube-kanavallamme, joten käy tutustumassa, inspiroidu ja opi uutta!

Ennakkoilmoittautuminen StarT-kaudelle 2019-2020 alkaa toukokuussa!

artikkelikuva: kuvakaappaus Jyväskylän normaalikoulun Eläimet ympäristössämme projektivideosta.

Suomen edustajat kansainväliselle SonS 2019 -festivaalille on valittu

Suomea edustaa kansainvälisillä Science on Stage 2019 -festivaaleilla neljä upeaa opetuskäytännettä. Valinta on tehty osana kauden 2018-2019 kansainvälistä StarT-kilpailua.

Science on Stage tukee LUMA-keskus Suomen ylläpitämän StarT-toiminnan tavoin opettajia hyvien opetuskäytänteiden jakamisessa. Joka toinen vuosi järjestettävät Science on Stage festivaalit pidetään seuraavan kerran syksyllä 31.10. – 3.11.2019 Portugalissa. Festivaaleilla n 450 peruskoulun ja lukion opettajaa jakavat omia hyväksi kokemiaan opetusideoitaan luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetukseen. Festivaalien teemat ovat monipuolisia, tällä kertaa ohjelmassa mm. tutkimuksellisuus, kestävä kehitys ja kierrätys, avaruus, monilukutaito sekä varhaiskasvatus.

Suomen edustajat valitsi kansallinen Science on Stage -tuomaristo, joka koostui LUMA-keskus Suomen ja Science on Stagen kansallisen ohjausryhmän jäsenistä sekä SonS 2017 -festivaaleille osallistuneista opettajista.  Kaksivaiheisen tuomarointiprosessin päätteeksi valittiin alla kuvatut neljä upeaa opetuskäytännettä edustamaan Suomea Science on Stage 2019 festivaaleille.

Suomen SonS 2019 -edustajat

Liikunta, hyvinvointi ja mittaaminen -kurssi, Jyväskylän normaalikoulu

On paljon mielenkiintoisempaa opiskella ja oppia hyvinvoinnista, ihmisen biologiasta sekä sähkönjohtavuudestakin kun mittauksia tehdään oman kehon avulla! Tämän ajatuksen ympärille ovat Jyväskylän normaalikoulun opettajat kehittäneet tämän oppiainerajat ylittävän lukiokurssin. Kurssin tavoitteena on korostaa opiskelijan kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kannustetaan tutkimaan ja kehittämään oman kehon toimintaa sekä löytämään merkityksiä omien valintojen ja toimintakykyyn vaikuttavien tekijöiden välillä. Kurssi integroi fysiikkaa, kemiaa, liikuntaa, terveystietoa, biologiaa ja psykologiaa, ja sen teemoina ovat liikunta, stressi ja ajanhallinta, uni ja ravinto.  

Tutustu Liikunta, hyvinvointi ja mittaaminen –kurssiin tästä.

Kalevala goes science, Joutsan yhtenäiskoulu

Opetuskäytänteessä on mietitty tiedeprojekti, jossa kenties nurinkurisesti onkin lähdetty liikkeelle äidinkielen aiheesta eikä luonnontieteistä. Yhdeksäsluokkalaisten kanssa toteutettu laaja oppimisprojekti alkoi Kalevalaan tutustumisella ja luonnontieteisiin liittyvien aiheiden etsimisellä. Mielenkiintoista aiheista muodostettiin tutkimuskysymyksiä mm voiko hauen leukaluusta rakentaa kanteleen, tai voiko eläimen vatsassa asua, joita oppilaat pienryhmissä selvittivät. Lisäksi yhteisissä pajapäivissä tehtiin mm ihmevoidetta, pantiin olutta kalevalasittain ja ohjelmointiin sampo.

Karso Kalevala goes science -video tästä.

Play a role and learn, Päiväkoti Piilometsä

Opetuskäytänne kuvaa ulkona tehtävistä monialaisista oppimisprojekteista, joissa lapset “leikkivät” eri rooleissa hyödyntäen monipuolisesti päiväkodin läpiympäristöä. Pukeutuminen ja eläytyminen rooliin on osa oppimisprosessia ja lapset ovat osallisia kaikissa projektin vaiheissa suunnittelusta arviontiin asti.

Hyvässä käytänteessä on kuvattu useita Piilometsän lasten kanssa toteuttamia projekteja mm. kivikauden elämästä ja avaruudesta. Näillä projekteilla on osallistuttu myös StarT-ohjelmaan.  

Katso Play a role and learn -video tästä.

Young people learning statistics, Keminmaan keskuskoulu

Tilastoja on kaikkialla ja etenkin tutkimuksen teossa tilastotieteellä ja -matematiikalla on keskeinen merkitys. Tilastot ovat myös hyvä lähtökohta oppiaineita yhdistävälle monialaiselle oppimiskokonaisuudelle. Keminmaan keskuskoulun opettajat ovat jo useamman vuoden ajan käyttäneet ja kehittäneet tätä toimintamalliaan, jonka parissa oppilaat luovat innostavia projekteja ja oppivat monipuolisesti tietoja ja taitoja. Malli on helposti toteutettavissa missä tahansa koulussa, sillä siinä hyödynnetään kaikkien käytössä olevia ilmaisohjelmia.

Katso Young people learning statistics -video tästä.

Kansallinen SonS -tuomaristo

  • Prof. Maija Aksela, Director of the LUMA Centre Finland
  • Outi Haatainen, M.Sc.,National StarT Project Manager, LUMA Centre Finland
  • Irma Hannula, PhD, member of the Finnish national SonS Committee
  • Teijo Koljonen, Counsellor of Education, Finnish National Board of Education, member of the Finnish national SonS Committee
  • Anette Markula, International StarT Project Manager, LUMA Centre Finland
  • Kalle Vähä-Heikkilä, Lauttakylän lukion lehtori, Suomen SonS-edustaja 2017

Onnittelut voittajille ja kiitos kaikille kisaan osallistuneille omien hyvien opetuskäytänteiden jakamisesta!

kuva: Young people learning statictics, Keminmaan keskuskoulu


StarT-yleisöäänestys 18.3. – 7.4. – kannusta oppimisyhteisöjä ja innostu upeista projekteista ja hyvistä opetuskäytänteistä!

LUMA-keskus Suomi kutsuu kaikki osallistumaan StarT kauden 2018-2019 yleisöäänestykseen. StarT:in YouTube -kanavalla on julkaistu videoita StarT-projekteista ja hyvistä käytänteistä. Käy tutustumassa, inspiroidu ja äänestä suosikkiasi!

Vuonna 2016 LUMA-keskus Suomi -verkosto yhteistyötahoineen on käynnistänyt uusien opetussuunnitelmien mukaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien ja teemaopintojen toteuttamista tukevan StarT-toimintamallin. StarT on suunnattu varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.

StarTissa opitaan yhdessä toteuttamalla ilmiöpohjaisia ja monialaisia projekteja. Päätavoitteena on lisätä lasten ja nuorten innostusta matematiikkaa, luonnontieteitä ja teknologian opiskelua kohtaan. Lisäksi StarTissa mukana olevat oppimiyhteisöt jakavat hyviä opetuskäytänteitään.

StarTin pitkäaikaisena tavoitteena on vakiinnuttaa yhteisöllinen ja innostava toimintamalli osaksi koulujen ja muiden oppimisyhteisöjen jokavuotista toimintaa. Lapsista ja nuorista koostuvat tiimit päiväkodeista, kouluista, harrasteryhmistä ja kodeista jakavat oppimisen iloa kansallisessa ja kansainvälisessä StarT-yhteisössä, jossa on kaudella 2018-2019 ollut mukana  noin 600 oppimisyhteisöä 30:sta eri maasta.

StarTin YouTube -kanavalla on julkaistu sekä kansallisten että kansainvälisten oppimisyhteisöjen tekemiä videoita lasten ja nuorten StarT-projekteista sekä hyvistä opetuskäytänteistä. Videoiden kautta jaetaan innostusta ja oppimisen iloa!

Kansallisen ja kansainvälisen yleisöäänestyksen tavoitteena on paitsi jakaa iloa ja  ideoita myös mahdollistaa kaikkien osallistuminen. Tykkäämällä videota, jossa on esitelty sinusta paras StarT -projekti tai hyvä käytänne, voit antaa äänesi kyseiselle projektitiimille tai oppimisyhteisölle. Äänestysaikaa on 7.4. asti.


Käy tutustumassa, inspiroidu ja äänestä suosikkiasi viimeistään 7.4.!


Äänestämällä voi aidosti vaikuttaa, sillä tykkäykset huomioidaan valittaessa StarT kauden ansioituneimpia projekteja sekä hyviä käytänteitä. Lisäksi eniten tykkäyksiä saaneet palkitaan StarT 2019 -gaalassa yleisön suosikki -kunniamaininnoin. Gaala on sekä kansallisen että kansainvälisen StarT-toiminnan huipentuma ja kuluvana lukuvuonna se järjestetään 6.6.2019 Jyväskylässä osana valtakunnallisia LUMA-päiviä.


Suorat linkit kansainväliseen yleisöäänestykseen:


Artikkelin kuva: Vuoden 2018 yleisöäänestyksen kansainvälisten projektien sarjassa voittanut tiimi GFL WASTE BUSTERS S.O.S Project. Katso tästä projektivideo

Kulosaaren Science Expo

Osana StarT toimintamallia kannustamme järjestämään pienen tai suuren StarT-päivän omassa oppimisyhteisössänne.
Päivän tarkoitus on jakaa tekemisen iloa omassa oppimisyhteisössä. 
StarT-päivän voi toteuttaa omalla tavallaan ja omaan toimintaan sopivalla hetkellä. Sen voi mainiosti kirjata oman koulun tai päiväkodin opetussuunnitelmaan jokavuotiseksi tapahtumaksi tai osaksi LUMA-viikkoja

Kulosaaren yhteiskoulussa järjestettiin 30.1.2019 Science Expo – messut jo kolmatta kertaa! Tänä vuonna tutkittiin muun muassa lääkeaineiden kulkeutumisen ohjausta, koulun sähkönkulutusta, koestressiä ja heijastinten näkyvyyttä. StarT-tiimimme kävi vierailemassa messuilla, haastatellen KSYK:in lukiolaisia sekä opettajia.

Kulosaaren koulunkäytäville kävi keskiviikkona kuhina, kun lukiolaiset esittelivät projektejaan toisilleen, yläastelaisille sekä vanhemmilleen.

Kuvan oppilaat tekivät vaikuttamisprojektin sähkönkulutuksesta koulussaan. Taustatutkimusta tehdessään, oppilaat huomasivat miten paljon sähköä voitaisiin säästää, mikäli julkisissa rakennuksissa siirryttäisiin vihreään sähköön.

Koko prosessin pitää olla rakennettu koulun toiminnan sisälle – tutkimuksen esittely on vain lopputulos.

Vaikuttamisprojektin yhteydessä ryhmä keräsi energian kulutukseen liittyvää dataa sekä tekivät posterin. Ryhmän tavoitteena oli kerätä 100 nimeä adressiin Kulosaaren yhteiskoulun siirtymisestä vihreään sähköön. Kuvaushetkelllä adressi oli kerännyt 110 nimeä alleen.

Kyselimme opettajilta, mitä Science Expon kaltainen tapahtuma vaatii koululta ja opettajilta. Kulosaaren yhteiskoulussa tapahtumaa pyritään kehittämään joka vuosi. Koulussa on päätetty tehdä oppiaineiden välistä yhteistyötä ja yhdistää lukion kemian, fysiikan ja biologian ykköskurssi tutkimuksen osalta. Oppilaat tekivät tutkimusta koululla kolme tuntia, joka jakson lopussa kolmen jakson ajan. Tämä vaatii opettajien välistä yhteistyötä sekä kommunikaatiota rehtorin ja opinto-ohjaajan välillä.

Science Expo messuilla yläkoululaiset kiertävät ja äänestävät projekteista Google formsin kautta. Myös vanhemmat ovat tervetulleita tapahtumaan, joita tänä vuonna saapui sankoin joukoin paikalle.

Opettajat pitävät Science Expoa myös arvioimistilanteena, jossa jokaisella oppilaalla on tilaisuus loistaa omalla tavalla. Oppilaat voivat loistaa tutkimuksen teossa tai tapahtumassa esitellessään projektia.

Opettajat ovat kaikki yhtä mieltä siitä, että koko prosessin tulee olla alusta loppuun suunniteltu, muuten prosessia ei saada vietyä loppuun. Opettajat huomauttavat myös, että tutkimuksen tekoa on vaikea opettaa muutoin kuin laittamalla oppilaat tekemään tutkimusta.


Ihan aidosti olen sitä mieltä että tämä yhteisopettajuus, tutkimuksellinen työskentely ja ilmiöoppiminen on hyvä juttu

Hanna Huhtakallio

Kiinnostaako oma messupäivä teidän oppimisyhteisöissänne? Lähde mukaan projektioppimisen matkalle! Vielä ehdit ilmoittautua mukaan StarT-kaudelle 2018-2019! 

Muistathan jakaa projektioppimisen iloa aihetunnisteella #startluma

Teksti ja kuvat: Anette Markula ja Veera Sinikallio, LUMA-keskus Suomi

Niittykummun koulun oppilaiden projektityöskentely huipentui koulun omiin avaruusmessuihin

Me StarTissa kannustamme järjestämään pienen tai suuren StarT-päivän omassa oppimisyhteisössänne. Päivän tarkoitus on jakaa tekemisen iloa omassa oppimisyhteisössä. Näin tehtiin Espoossa Niittykummun koulussa, jossa pidettiin  Avaruusmessut.

Niittykummun koulussa  pidettiin Avaruusmessut torstaina 22.11.2018, jonka järjestivät yhdeksän ryhmää kahdelta eri luokalta. Projektiin osallituivat kaksikielinen luokka 5B (suomi-englanti)  sekä suomenkielinen 2a. Luokat yhdistivät voimansa viideksi viikoksi, ja keskittyivät avaruusprojektiin.

Projekti hallinnoi suurta osaa lukujärjestyksistä näinä viikkoina, ja tarkoituksena oli luoda jokin tiedollinen ja taidollinen työ avaruuteen liittyen. Nämä lopputyöt tulivat sitten messuvieraiden nähtäväksi ja koettavaksi, ryhmäläisten itsensä esitteleminä ja kertomina.

Viikkojen aikana projektilaiset saivat myös vieraita – kirjastosta tuli avaruuskirjavinkkaaja käymään, Helsingin yliopistolta astrofyysikko, ja Kirkkonummen Komeetta-yhdistyksestä tähtitiedeharrastaja. Opettajajohtoisesti pidettiin myös pajatunteja, joilla opittiin avaruutta tutkivista laitteistoista, greenscreen-kuvankäsittelyä sekä avaruuskirjallisuuden tutkimista.

Torstain aamutunnilla koulun käytävillä kävi kuhina, kun yhdeksän ryhmää rymsteerasi, kytki, asetteli ja ripusteli, ja laittoi messupisteitään valmiiksi. Koulun jokaisessa kolmessa kerroksessa oli messumeininkiä esillä, joten vierailijat saivat samalla nähdä projektien lisäksi, pienen vilauksen koulun muistakin tiloista.

Projektit ja messut olivat suuri menestys

Messuilla ryhmät esittelivät töidensä tuloksia. Vieraat saivat nähdä muun muassa mallinnettuja aurinkokuntia, raketti-

origameja, tiedontäyteisiä diaesityksiä, avaruus-uutisia, osallistua Kahoot!-visailuihin, sekä pelata Scratchilla koodattua peliä. Messuvieraina oli koulun muiden luokkien ja opettajien lisäksi projektilaisten vanhempia ja isovanhempia, tutkija Turun yliopistolta sekä toimittaja Ursan Tähdet ja avaruus -lehdestä.

Projekti ja messut olivat suuri menestys, ja hienon työn tehneet oppilaat pääsevät vielä parin viikon päästä elämykselliselle retkelle Heurekaan.

Käy lukemassa lisää projektin kulusta sekä Avaruusmessuista Niittykummun koulun blogista.


Kiinnostaako oma messupäivä teidän oppimisyhteisöissänne? Lähde mukaan projektioppimisen matkalle ja ilmoittaudu mukaan StarT-kaudelle 2018-2019!

Psssst! Muistathan jakaa projektioppimisen ilon aihetunnisteella #startluma

 

Artikkelin kirjoittaja: Niittykummun koulun oppilaat ja Veera Sinikallio (StarT/LUMA)

Kuvat: Niittykummun koulu

 

Kansainvälisen tiedekasvatuspalkinto StarT-toiminnalle

LUMA-keskus Suomen StarT-hanke menestyi kansainvälisessä kilpailussa, jossa haettiin parhaita käytäntöjä luonnontieteen ja tekniikan opetukseen sekä koulujen ja elinkeinoelämän yhteistyöhön.

 

LUMA-keskus Suomen tiedekasvatushanke StarT on saanut Global Best Awards 2018 -palkinnon parhaana koulutusta ja työelämää yhdistävänä hankkeena Euroopassa. Palkinto myönnettiin Houstonissa Texasissa koolla olleessa kansainvälinen koulutusalan ja elinkeinoelämän kumppanuusverkoston the International Partnership Network (IPN) konferenssissa.

Palkintoa oli vastaanottamassa LUMA-keskus Suomen johtaja prof. Maija Aksela, StarTin kansainvälinen projektipäällikkö Anette Markula, LUMA-keskus Suomen johtokunnan puheenjohtaja prof. Jan Lundell sekä StarTin kansallinen projektipäällikkö Outi Haatainen.

LUMA-keskus Suomen edustajat vastaanottamassa palkintoa Houstonin avaruuskeskuksessa. Kuvassa vasemmalta oikealle: astronautti Bill McArthur, Jan Lundell, Outi Haatainen, Johnson Space Centerin ex-johtaja George Abbey, Maija Aksela, Anette Markula ja IPN2018 konferenssin puheenjohtaja Bruce Van Dyk.

 

Global Best Awards 2018 -voittajat valittiin ympäri maailmaa kuudessa kategoriassa, joista StarT palkittiin Euroopan parhaana LUMA-aineissa (Science, Technology, Engineering and Math (STEM)). Lisäksi palkinto myönnettiin norjalaiselle Girls and Technology -hankkeelle. Palkinnon kriteerinä oli, että voittaja pyrkii innostamaan nuoria LUMA-aineisiin liittyvien työurien pariin sekä edistää heidän kelpoisuuttaan työmarkkinoilla.

Lisäksi palkittiin suomalainen Pikkuyrittäjät Euroopan parhaana yrittäjyydestä ja yrittäjyystaidoista.

StarTissa opimme yhdessä toisiltamme eri kulttuureissa ja teemme parempaa maailmaa

StarT on kansainvälinen ja yhteisöllinen toimintamalli, jossa opitaan yhdessä toteuttamalla monialaista ja ilmiöpohjaista oppimista. StarT tukee sekä lapsia ja nuoria että opettajia tiede-, teknologia- ja matematiikkaprojekteissa kaikilla kouluasteilla.

LUMA-keskus Suomi juhlii tänä vuonna 15-vuotisjuhlavuottaan. Keskuksen johtaja, professori Maija Aksela Helsingin yliopistosta pitää StarT-toiminnan saamaa palkintoa merkittävänä kunnianosoituksena suomalaiselle tiedekasvatukselle.

“Kansainvälinen palkinto on upea tunnustus LUMA-keskus Suomelle – 11 yliopiston verkostolle – yhteisöllisestä ja kansainvälisestä toimintakulttuurista. Uusin tutkimustieto yhdistyy toiminnassa luovasti lasten ja nuorten eli tulevaisuuden tekijöiden parhaaksi. StarTissa opimme yhdessä toisiltamme eri kulttuureissa ja teemme parempaa maailmaa”, sanoo Aksela.

LUMA-keskus Suomi yhteistyötahoineen käynnisti StarT-toiminnan Suomen satavuotisjuhlavuonna, jolloin suojelijana toimi Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö.  Vuosittain toiminnassa on ollut mukana yli 50 LUMA-keskus Suomen yhteistyökumppania. Parhaillaan on käynnissä ilmoittautuminen StarTin tämän lukuvuoden kisaan Suomessa. Vuodesta 2016 osallistujia on ollut yli 40 maasta.

Kiitos kaikille yhteistyökumppaneillemme sekä StarT-ohjelmaan osallistuneille!  

Iloksenne edustustiimin ottamia kuvia matkalta.


Tule mukaan toteuttamaan projekteja sekä jakamaan oppimisen iloa!
Osallistu StarT-kaudelle 2018-2019! 


Koulutusta projektioppimisen toteuttamiseen

StarT ehdolla maailman parhaaksi koulutusalan ja elinkeinoelämän yhteistyöksi

LUMA-keskus Suomen järjestämä StarT-toiminta, jossa opitaan yhdessä projektioppimisen kautta ja jaetaan oppimisen ja tekemisen riemua luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian saralla on ehdolla Global Best Award 2018 -tunnustuksen saajaksi.  

The International Partnership Network (IPN) on kansainvälinen koulutusalan ja elinnkeinoelämän kumppanuusverkosto, joka myöntää Global Best Award -tunnustuksia joka toinen vuosi. IPN:n tavoitteena on edistää nuorten osaamista ja oppimista paikallisten ja kansainvälisten työelämäkumppanuuksien avulla.

IPN-konferenssi ja Global Best -palkintojenjakotilaisuus järjestetään tänä vuonna Houstonissa, Yhdysvalloissa 17. – 19.10.2018. Tapahtumassa LUMA-keskus Suomea ja StarT-ohjelmaa edustavat LUMA-keskus Suomen johtaja prof. Maija Aksela, johtokunnan puheenjohtaja prof. Jan Lundell, kansallinen StarT-projektipäällikkö Outi Haatainen sekä kansainvälinen StarT-projektipäällikkö Anette Markula.

Seuraa StarT-tiimin matkaa ja jaa jännittävät hetkemme Facebookissa ja LUMA-keskus Suomen Instagramissa!

Opettaja, onko sinulla hyvä idea LUMA-aineiden opetukseen?

Suomen edustajat Science on Stage 2019 (SonS) -festivaaleille valitaan osana kansainvälistä StarT-kilpailua.  Jaa hyvä opetuskäytänteesi kollegoille ympäri maailmaa ja saatat päästä nauttimaan auringosta sekä jakamaan ideoita LUMA-aineiden opetukseen SonS-festivaaleille Portugaliin! 

Osallistumalla kansainväliseen StarT-kilpailuun hyvällä opetuskäytänteellä olet samalla ehdokkaana Suomen edustajaksi Portugalissa pidettäville Science on Stage 2019 -festivaaleille. Science on Stage tukee opettajia hyvien opetuskäytänteiden jakamisessa. Joka toinen vuosi järjestettävät Science on Stage festivaalit pidetään seuraavan kerran lloka-marraskuussa 2019 Portugalissa.

Kansainväliseen StarT-kilpailuun osallistutaan englannin kielellä 17.2.2019 mennessä. Lue lisää.

Tilastokeskus kannustaa lapsia ja nuoria tilastotieteiden pariin yhteistyössä StarTin kanssa

Tilastokeskus lahjoittaa osana kansallista StarT-ohjelmaa kaksi nimikkostipendiä projektitiimeille, jotka käyttävät parhaiten tilastollisia menetelmiä tai aineistoja omassa StarT-projektissaan. Yhteisenä tavoitteena on tukea lasten ja nuorten harrastuneisuutta ja kiinnostusta luonnontieteiden, teknologian, matematiikan ja tässä tapauksessa myös tilastojen pariin.

Tilastokeskus lahjoittaa osana kansallista StarT-ohjelmaa 2018-2019 kaksi nimikkostipendiä projektitiimeille ja tiimien ohjaajille. Lasten tiimin stipendin suuruus on 200 euroa ja nuorten tiimin 500 euroa. Lisäksi Tilastokeskus tarjoaa sopimuksen mukaan tilastoaiheesta projekteja toteuttaville lapsille, nuorille ja opettajille apua StarT-lähettilästoiminnan kautta.

”Yhteinen projekti ja lasten oppiminen on upeaa. Kuinka lapset jakavat asiantuntijuuttaan toisille- innostavat ja opettavat toisiaan. Äärettömän hienoa on että tapamme oppia ilmiöpohjaisissa projekteissa on myös LUMA-Suomen ja Tilastokeskuksen mielestä palkitsemisen arvoista.”

Stipendit luovutetaan tiimeille vuoden 2019 alueellisilla StarT-festareilla, joita järjestetään maalis-toukokuussa eri puolella Suomea. StarT-festarit ovat tiede- ja teknologiatapahtumia, joissa oppimisyhteisöt ja StarT-projekteja toteuttaneet tiimit saavat tilaisuuden esitellä omaa osaamistaan ja jakaa tekemisen iloa ja riemua.

Tukea tilastojen hyödyntämiseen

Tilastokeskus tarjoaa myös välineitä projektien toteuttamiseen. Yläkoulusarjassa projekti voidaan toteuttaa myös tilastojulisteena, jossa tehtävänä on kertoa kiinnostava tarina tilastollisia välineitä käyttäen, ja esittää tutkimuksen kulku ja tulokset tilastojulisteessa. Tilastojulisteella voi samalla osallistua kansainväliseen tilastojulistekilpailuun, joka on käynnissä 1.3.2019 saakka.

Tilastro.fi-palvelua voidaan hyödyntää sekä ala- että yläkoulujen hankkeissa. Tilastrofi sisältää menetelmiä ja työkaluja lasten omien tutkimuskysymysten määrittelyyn, aineiston keruuseen ja tiedon visualisointiin.

2018 stipendin saaneet tiimit toteuttivat opintoretken

Keväällä 2018 Tilastokeskuksen stipendin voittaneet StarT-tiimit (Saimaanharjun päiväkoti Satulaivan esikoululaisten Kala-tutkimus sekä Orimattilan yhteiskoulun Lemmikkikysely-projektitiimi) hyödynsivät kumpainenkin palkintorahansa tutkimus- ja opintoretken järjestämiseen.

”Yhteinen projekti ja lasten oppiminen on upeaa. Kuinka lapset jakavat asiantuntijuuttaan toisille- innostavat ja opettavat toisiaan. Äärettömän hienoa on että tapamme oppia ilmiöpohjaisissa projekteissa on myös LUMA-Suomen ja Tilastokeskuksen mielestä palkitsemisen arvoista.” kommentoi Kirsi Rehunen, Saimaanharjun päiväkoti Satulaivasta.

Puuhisten StarT-projektissa tehtiin kalatutkimuksia. Projektissa esikoululaiset pääsivät itse suunnittelemaan ja testamaan kohoja. Ongella testattiin lisäksi erilaisia syöttejä kuten makaroonia, kastematoja, tekotoukkia sekä kärpäsiä. Parhaimmaksi syötiksi Puuhiset totesivat perinteiset kastemadot.

Puuhisten vieraan vieraili 8-luokkalainen Onni, joka kertoi pilkkiongen ja uistimen rakentamisesta sekä kalastusasiantuntija Toivo. Projektin jälkeen eskarilaisille oli tullut tutuksi erilaiset kalalajit sekä kalastuksen salat.

StarT-projektitiimi haastatteli voiton tiimoilta Puuhisten tähtitiimiä. Puuhisten kuullessa voitosta ei sitä aluksi meinattu uskoa todeksi, ensireaktiona oli kiljunta ja hihkunta!  ”Hienointa oli, että voitettiin yhdessä” kuului erään Puuhisen suusta.

Itse StarT-projektista tiimiläisille oli jäänyt mieleen muun muassa se, kun  tiimi tutki kuhan ruotoa sekä vanhempien kanssa yhdessä tekeminen

“Vietiin ruoto muurahaispesään, sitten ruoto katosi kun muurahaiset tekivät ruodoista seiniä ja kattoparruja”

“Se kun tein isän kanssa perhon ja esittelin sen eskarissa”.


Lue kuinka StarT-projekteja toteutetaan ja ilmoittaudu mukaan kaudelle 2018-2019! 


Lue lisää: