LUMA-centrum Finland premierade barn, ungdomar och inlärningssamfund för förtjänstfull implementering av vetenskaps- och teknologiprojekt på internationell gala

Vid den internationella StarT-galan som gick av stapeln den 6/6 premierades International LUMA StarT 2019-pristagarna. Priset delades ut till de tre bästa projektarbetena med naturvetenskaplig, matematisk eller teknologisk koppling, som barn och ungdomar har förverkligat på olika håll i världen. Teamen från Jordanien, Litauen och Finland fick pris. Desssutom premierades tre inlärningssamfund för de bästa undervisningsmetoderna med mångvetenskaplig, forsknings- och fenomenbaserad undervisning. Undervisningssamfund från Kina, Portugal och Finland fick pris.

I sin bedömningsmotivering har juryn särskilt uppmärksammat hur  nyskapande, forskningsbaserat, mångvetenskapligt och gemenskapsbildande projektet är.  

Den internationella StarT-tävlingen, som nu hållits för tredje gången, har utvecklats av LUMA-centrum Finland, universitetens centrum för främjande av vetenskaps- och teknologifostran. Under den gångna säsongen har över 900 inlärningsamfund med 650 projekt och över 250 goda undervisningsmetoder från 17 länder deltagit i tävlingen.

StarT skapar bakgrund för lärandet och kunskaper som behövs när man riktas till bättre framtid, dess behov och utmaningar. Genom ett personligt projekt kan man få känsla av framgång och förmåga som ökar intresset mot vetenskapliga avvecklingar till frågor som betraktar samhället nära oss och människor på globala nivå. StarT står för möjlighet att skapa och lära nytt – att bli sin egen stjärna för att lösa frågor som man själv undrar på”, säger Ordförande av LUMA Center Finland , professor Jan Lundell

Under StarT-galan premierades också publikens favorit samt det mest aktiva landet. Dessutom kom man att dela ut nationella finländska pris till de 10 bästa projektteamen som består av barn och ungdomar, samt till de 5 bästa inlärningssamfunden.

Läs mer På Engelska

Kandidaterna för de internationella LUMA StarT Award 2019-prisen har utsetts

International LUMA StarT Award-prisen kommer att delas ut för tredje gången den 6/6 2019 vid en gala vid de nationella LUMA-dagarna i Jyväskylä, som rundar av hela StarT säsongen. Pristagarna kommer att väljas bland kandidaterna som publiceras i detta meddelande.

StarT är ett kollektivt program som stöder projektinlärning, inlärningsglädje och utbytande av idéer inom naturvetenskaper, matematik och teknik, och har organiserats av LUMA-centret sedan 2016.  En av de centrala verksamheterna är den internationella StarT-tävlingen, där 650 projekt och över 250 goda metoder från 20 olika länder deltog i år. En mängd fina projekt har utvecklats, där inlärningsfröjden och samarbetets glädje florerar!

De bästa projekten samt goda undervisningsmetoder premieras

Juryn har valt kandidaterna för LUMA StarT Award 2019, sammanlagt tio i två olika kategorier:

  1. Projektarbeten av barn- och ungdomsteam
  2. goda undervisningsmetoder för inlärningssamfund

Huvudpriset i den internationella StarT 2019-tävlingen är en resa till Finland och StaT-galan den 6/6 2019, en upplevelserik prisutdelningsfest som kulminerar hela StarT-säsongen.

International LUMA StarT-priset delas ut åt de tre bästa barn- och ungdomsteamen, d.v.s. stjärnteamen. I utvärderingen av projektarbetena kommer man särskilt att betona barnens och ungdomarnas egen aktivitetsnivå och skapelsekraft.

LUMA StarT Education 2019-priset kommer att delas ut till de tre bästa inlärningssamfunden. Bedömningen kommer att se till hur innovativ och forskningsinriktad metoden är och hur den bygger upp gruppandan både inom den egna inlärningsmiljön och utanför den.

Du kan se videor som visar upp projekten och de goda metoderna som juryn valt ut till kandidater till LUMA StarT Award 2019 på adressen  StarT YouTube.  Gå och se, låt dig inspireras och lär dig nya saker!

The International LUMA StarT Education Award nominees 2019 (best practice nominees):

  1. Grow your own food! Dare to try it (even in the moon)! – a 3th and 4th grades approach to STEM, 3rd and 4th grades – EB1/JI de São Bartolomeu de Regatos (Anabela Santos), Portugal
  2. Legend Towers” , Bahçeşehir Preschool (Macide IŞIK, Emine Medine BOZ, Sinem ERENER ÜNAL, Kevser GÜNEYLİ, Yasemin Güzin KOCA), Turkiet
  3. “Math in Our Life”, Arar the Pioneer – Arar Academy schools (Ghazal Qawasmeh, Bara’ Sarhan, Lamar Obeidat, Yousef Abed, Khalid Fayyad), Jordanien
  4. “Physics Day in Amusement Park”, Irbid Preparatory Girls School (Smar Hasan Murshid Nazzal, Sawsan Faeq Sabbah, Yara Jamal Subhi, Khalid Mustafa Ghaben), Jordanien
  5. STEAM-approach in education using augmented reality technology: AR – travel around the towers”, Secondary School №8 (Olena Kovalova, Oksana Galusinskaja, Olena Shapovalova, Inna Derevianko, Olga Batkilina, Svitlana Grytsai, Viktoriia Kalinina), Ukraina
  6. “Stem & Younger in Clima Action”, (Erviola Konomi), Albanien
  7. “The Great Starry Sky”. Wanhong Primary School League,(Minyan Lu, Guifen Qian, Jie Chen, Jinxiang Liu, Xufeng Sun, Naihua Wei), Kina
  8. “The Way of A Silk’s Artistic Life”, Dongzhu Experimental Primary School of Suzhou (Lu Xiaojia, Gu Weiyi, Jiang Huiping Xiaorong, Yang Xiaoxian, Zhang Lei), Kina
  9. “Theatre for science”, GD-GSR (gestion déléguée du groupe scolaire la Résidence) (Fouad El Haski, Hachim Mortaqi, Rachid Wahabi ),  Marocko
  10. “Young people learning statistics”, Keminmaan keskuskoulu (Aira Karassaari, Hanna Littow), Finland


The International LUMA StarT Award nominees 2019 (project nominees):

  1. “ASPAR T-2”, Niğde Akşemseddin Bilim ve Sanat Merkezi (Talha Talip AÇIKGÖZ, Alperen KAHRAMAN), Turkiet
  2. “Caring for pets- intelligent feeding appliance driven by web of things”, Suzhou Jinchang Foreign Language Experimental School (Yilin Wang, Shiwen Min, Yuxuan Lu, Zejun Zhou, Zhaojun Xie, Yuxuan Ou’yang), Kina
  3. Flash Flood Predictor, Zarqa University Schools and KG (Omar Shishani, Omar Abu Salem), Jordanien
  4. “From the acorn to the oak”, Rokiskis Senamiestis Progymnasium (Afanasjeva Austeja, Bunevicius Augustas, Saccani Matteo, Sapagova Samanta, Semenas Kajus, Truksnyte Urte, Vasiliauskaite Emilija, Vasiliauskaite Fausta, Vasiliauskaite Kamile, Zavarskyte Karina), Liettua
  5. “Health week project”, ŠIAURĖS LICĖJUS (Anele Ganusauskaite, Sofija Ganusauskaite, Simas Kudarauskas, Paulius Kvedaras, Izabele Trotaite, Arune Navickaite, Gerda Sezenytre, Saule Kasparaviciute, Dziugas Siautkulis, Jokubas Garlauskas, Elze Bartkeviciute, Liepa Morkunaite, Kostas Korsakovas, Akmeja Tilvikaite), Liettua
  6. “Mind Controlled Car”, Tampereen kansainvälinen koulu (Manu Kiiskilä, Sampo Lassila, Iiro Pekkarinen), Suomi
  7. “Planting By Using Artificial Lighting with Different Wavelengths”, The Shiny Light (Sondos Al-Mhesn, Haneen Al-Masalek, Dania Al-Qasire, Adan Al-Badnde), Jordania
  8. “Reinventing the drone”, Tampereen lyseon lukio (Vilhelm Toivonen, Arimo Gustafsson, Niilo Viheriäranta, Aapo Leppänen), Finland
  9. “Water for Life”, Blue World (Raihan Ahmad Shahab, Raisya Amira Maher, Aldebran Daffa Yudha Cahyadi , Bintang Rifqi Maulana DS, Aleena Rahma Shahab), Indonesien
  10. “Waterx”, Green Group (Ayoub Dadani, Nouamane Ait Daoud, Khalil Admi, Aberrahmane Driouch, Houssam Azzouz), Marocko


Media och publik är hjärtligt välkomna till LUMA-galan, som detta år går av stapeln i Jyväskylä universitet den 6/6 2019.  


Anmäl dig till Start-säsongen 2019-2020 från och med maj!

Både inlärningssamfund, specialister, studerande och företag kan delta i StarT -– var och en i den roll som passar dem bäst, antingen med att förverkliga projekt, dela med sig av undervisningsmetoder, eller som specialist genom att stöda barn och unga som verkar inom inlärningssamfunden.

StarT-publikomröstning 18.3. – 7.4.

LUMA-center Finland bjuder in alla att delta i StarTs publikomröstning för säsongen 2018-2019. På StarTs YouTube-kanal har videor om StarT-projekt och deras goda praxis publicerats. Bekanta dig med kanalen, bli inspirerad och lär dig!

År 2016 aktiverade nätverket LUMA-center Finland StarTs verksamhetsmodell som stöder en tvärvetenskaplig studiehelhet och temastudier enligt den nya läroplanen. StarTs målgrupper sträcker sig från småbarnspedagogiken till andra stadiet.

I StarT lär vi oss tillsammans i grupper genom att genomföra tvärvetenskapliga och fenomenbaserade projekt. Huvudmålet är att öka intresset för matematik, naturvetenskap och teknologi hos barn och unga.

StarTs långsiktiga mål är att etablera verksamhetsmodellen och bli en del av skolors och andra inlärningsomgivningars årliga verksamhet. Under säsongen 2018-2019 tog nästan 600 inlärningsgrupper från totalt 30 olika länder del av StarTs nationella och internationella verksamhet där stjärnteam bestående av barn och unga delade med sig av glädjen av inlärning.

Videor om projekten och deras utförande gjorda av både nationella och internationella inlärningsgrupper har publicerats på StarTs YouTube-kanal. Via kanalen sprids inlärningens glädje och iver!

Den nationella och internationella publikomröstningens mål är förutom att sprida glädje och idéer även att göra det möjligt för alla att delta. Genom att gilla videor ger du din röst till projektteamet som skapat videon. Röstningstiden gäller fram till 7.4.


Rösta på din favorit och bli inspirerad!

Genom att rösta påverkar du resultatet eftersom antalet gillningar tas i beaktande i valet av StarT-säsongens mest meriterade projekt och användande av god praxis. Dessutom belönas det bidraget med flest gillningar med publikens favorit -titeln under StarT-galan. Galan är StarT-verksamhetens både nationella och internationella höjdpunkt. Detta år ordnas den 6.6.2019 i Jyväskylä som en del av LUMA-dagarna.

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT:

I StarTs Finlands flagga-utmaning för Finland 100 jubileumsåret genomfördes både världens största och minsta Finlands flagga.

StarT och LUMA-centret Finland har utmanat alla finländare att tillsammans genomföra den största Finländska flaggan som en del av Finland 100 jubileumsårets program. I utmaningen har man haft möjlighet att delta i på två olika sätt: att sända in en video eller en bild av den mest innovativa flaggan eller den största Finlands flaggan.

Flaggor har genomförts runt hela Finland under hela året och de frånstöter Finland-anda och dessutom glädje och mod att kasta in sig för att fira våran gemensamma fosterland. De mest förtjänta bilderna och videon om flaggorna fick var och en skicka till sina vänner och bekanta som en självständighetsdags hälsning.

Tillsammans den största Finlands flagga-utmaningen kastades ut till kommuner och kommuninvånare. Flaggor genomfördes i egna evenemang och som en del av annat program som genomfördes i kommuner och skolor för Finland 100-evenemang. Som representanter för kommuner och arrangörer av flaggorna fanns det både skolor och studerandeföreningar.

Den största flaggan genomfördes av Kumo stad (se flaggvideon). Flaggan genomfördes som avslutning på kvällsfesten till slut av en beöksdagen 5.7 av Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry Pitkis. Flaggan i frågan om nyhetsfördes då redan som världsrekord (länk till nyheten på finska). De vitklädda lägerdeltagarna tog emellan sig de blåklädda föräldrarna och Kumobor. Den 22 x 36 m störa flaggan bestod av 2372 människor.

Bäst användes modern teknologi i Jyväskyläs stösrta flagga kommunutmaningen som genomfördes av Jyväskylä kommun (se videon). Båda kommunerna prisges av LUMA-centret Finland med en gratis veso-skolning om fenomenbaserad pch enande inlärning i kommunens egna skolor.

I den mest innovativa flaggtävlingen har det både användts modern och mindre modern teknologi, och vilket som helst material, som till exempel att röra på sig, dans och att sjunga. Som den mest innovativa flaggan, den minsta Finländska flaggan (se videon), prisgavs Aalto-universitetets forskningsgrupp som leds av professor Ilkka Tiittonen. I bilden av flaggan är 2µm en femtedel av en millimeter. Så det vill säga att flaggan är ca. en hundradel av en millimeter.

StarT är en funktionsmodell som LUMA-centret Finland-nätverket organiserar, vars målsättning är att inspirera och stöda barn och ungas hobbyn och de nya läroplanen inom naturvetenskap, matematik och teknologi och dessutom att föra vidare de omfattande inlärningshelheternas förverkligande från den tidigare stadien till andra stadiet.
Finlands flagga-utmaningen är en del av den officiella Finland 100 -jubileumsårets program.