StarT-projekteissa oppilaille annettaan vapaus tutkia, oppia ja työskennellä selkeää päämäärää varten. Tämä tavoite konkretisoituu valmiiden töiden esittelyssä yleisölle esimerkiksi StarT-tuokiossa, jolloin oppijan tekemä työ, ongelmanratkaisutaidot ja into saavat vahvistusta.
StarT-tuokion aihe on vapaa: se voi olla esimerkiksi jokin yhteiskunnallinen, oppilaiden arjessa esiintyvä ongelma tai muu heitä kiinnostava aihe. Keskeistä StarT-tuokioissa on oppilaiden mahdollisuus esittää oman tutkimuksensa ja kokeilunsa tuloksia yleisölle, oli kyseessä sitten oma luokka tai muu, laajempi yleisö.
”Joined activity of parents and children provides them with an opportunity to work as colleagues and friends – – Mathematical games help children to develop team work skills and manage their concentration.”
”Vanhempien ja lasten yhteistyö luo mahdollisuuden työskennellä oppitovereina ja ystävinä – – matemaattiset pelit saavat lapset kehittämään yhteistyötaitojaan sekä säätelemään keskittymistään.”
-Kharkiv, Ukraina, Junior Karasin University; ”Club 2×2″ from Children and Youth Center for Creative Activities, ala-astelaisten ryhmä 2018,
StarT-tuokion avulla voit elävöittää keskustelua opiskeltavista aineista, tutustuttaa oppilaat työskentelyyn ryhmissä ja tieteellisiin menetelmiin. Tuokion voit myös helposti järjestää osana tapahtumia, jotka koskevat koko luokkaa, kuten luokkavuoden päätöstilaisuus tai pikkujoulut. Jotta saat StarT-tuokiosta erinomaisen oppimiskokemuksen oppilaillesi, on se tärkeää suunnitella ja ohjata huolellisesti.
Järjestä StarT-tuokio vanhempainillassa
Taipalsaaren esikouluryhmä ”Puuhiset” tutustuivat tieteen tekemiseen toiminnallisesti, keskustellen keskenään ja yhdessä professorikummien kanssa. Yhdessä ideointi ja töiden esitteleminen vanhemmille ja professorikummeille rohkaisivat lapsia kriittiseen ja tieteelliseen ajatteluun. Opettajat ohjasivat tilaisuutta, loivat välittömän ilmapiirin ja olivat vastuussa omista osaamisalueestaan poikkitieteellisessä StarT-toiminnassa.
Jyväskylän normaalikoulun alakoulu järjesti liikuntapäivän, johon osallistuivat kaikki koulun luokat omilla, luokkakohtaisilla aktiviteeteillaan. Projekti oli helposti yhdistettävissä vanhempainiltoihin, joissa lapset esittelivät liikuntaa ja oppimista yhdisteleviä aktiviteettejaan. Vastaan tuokion sovellat helposti kouluusi ja edistät terveyttä lisäämällä koululaisten liikuntaa.
Järjestä Star-tuokio taidenäyttelynä tai -esityksenä
Lauritsalan koulussa tyttöjen innostettiin luonnontieteiden pariin järjestämällä kurssin kosmetiikan kemiasta. Kosmetiikkaa käsiteltiin myös luonnonmukaisuuden ja kestävyyden teemojen kautta. Kurssilla tyttöjä kannustettiin tutkimiseen ja omien kosmetiikkatuotteiden suunnitteluun ja valmistukseen ja tuotiin näin syvyyttä kemian opiskeluun. Aihe on laaja, joten se on sovellettavissa niin peruskouluun kuin lukioon.
Erkko-lukion opiskelijat loivat valoa tieteellisesti ja taiteellisesti käsitteleviä teoksia vuoden teemansa mukaisesti. He suunnittelivat ja valmistivat teoksensa itse. Lopuksi teoksiä esitellessä he esittelivät myös teoksessa esiintyvän luonnontieteellisen ilmiön. Teokset toimivat näin välineinä tieteellisten ilmiöiden selittämiseen kanssaopiskelijoille, opettajille ja vanhemmille.
Iso-Britanniassa oppilaat tutkivat tieteellisiä julkaisuja isyystestien luotettavuudesta. Samalla he suorittivat tehtäviä ja keskustelivat aiheesta asiantuntijan kanssa videopuhelun välityksellä. Tutkimuksensa perusteella oppilaat suunnittelivat näytelmän, jossa kerrottiin isyystestien ongelmista tieteen ja draaman keinoin. Oppilaat pääsivät esittelemään isyystestien tieteellisen perustan ja ongelmat heille mieleisellä, luovalla tavalla. Samalla he pääsivät hyödyntämään esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan ja yhdistämään erilaisia vahvuuksiaan päästäkseen yhteiseen tavoitteeseen.