Hem, kultur och internationalitet
När grundades din hemstad? Hurudan mat åt man i Finland för hundra år sedan? Hur har världen bildats av olika nationer och kulturer? Lär er känna närområdet, Finland eller en annan kultur och gör till exempel ett spel av ämnet, en animering eller en torgdag med mat från olika ställen från världen.
Bästa projekt inom Hem, kultur och internationalitet
Start 2018
- Recycled products from plastics and cartons. Haluk Ündeğer Anatolian High School, Turkey.
Project diary - Tie-dye, Luovan luonnontieteen ryhmä, Kaakkurin koulu, Uleåborg (på finska)
projektipäiväkirja
Start 2017
- Güdül Secondary School (Kindergarten Part), Turkey
Touch with Little Hands Project Description: Our project has four parts. First part is visiting one of students grandparents. Goal of the visiting is how bread making and to learn the production of wheat which is basic ingredient of bread. Second part is relation with growing wheat and livestock raising. Third part is how ovine growing up. Final part, we observed physiological and psychological effects of farming and agriculture on long life people. See the full description here
- I Mertala samskola 6A-klassens Afrika-brädspel (dagbok (på finska)) har man gjort sig bekant med Afrikas staternas kulturer och historia genom att göra ett brädspel.
6A-klassen konstruerade och gjorde ett spel med Afrika-tema. Till detta sökte eleverna information om Afrika, byggde brädspelet, spelknapparna, pengarna osv. rekvisitan. Även andra klasserna fick spela dom färdiga spelen.
- I Säviä skolans Vår vän finska kallblodshästen -projektet byggdes en leksaks finsk kallblodshäst baserad starkt på Finland och finskhet. Den deltog i Det här fungerar-serien.
Vinnarna i Pielavesis skolans serie med 5-6 klassister är hästentusiaster. Teamet använde tid och möda för att genomföra arbetet
- Vuoksenniskas skola, Finland-brädspel (dagbok), har kombinerat konst, geografi och hållbar utveckling.
“Projektet: Finland-brädspelet. Studier visar att brädspel utvecklar hjärnans välbefinnande. Flickor från 9-klassen gjorde ett mångsidigt arbete med insikt på hållbar utveckling medan de gjorde spelet. De jobbade mycket självständigt och använde även en massa fritid för att bli färdiga och samarbetade väldigt bra med varandra.”
Material
Lågstadiet
Drömresan
Högstadiet
Drömresan
Att tillverka tvål
Andra stadiet
Att tillverka tvål