Stjärnor och rymden
Rymden har i många tusen år fascinerat människan . På kvällarna kan vi glädjas över stjärnhimlen och på soliga dagar njuta av en klarblå himmel. Vi förstår hur viktig solens energi är för livet på jorden och vi kan även nuförtiden skydda oss för den skadliga UV-strålningen. Upptäck rymden tillsammans med eleverna genom att studera proportionerna i vårt universum, bygg ett eget solsystem eller en satellit. I den här delen hittar du material och inlärningsvideon som har att göra med StarTs tema Stjärnor och rymden. Materialen och inlärningsvideorna är indelade enligt ålder.
De bästa projekten inom Stjärnor och rymden
StarT 2018
- The galaxy, Curious astronauts, Şırnak, Turkey
Project diary
In this project, a three-dimensional model of space was created in a darkened room.
- Astrophysical Modeling of Wolf Rayet Stars Using Low Resolution Gratings from Clube Ciência Viva ESDMII Braga, Portugal.
Project diary
- Radioastronomiaa, Kulosaaren yhteiskoulu, Helsingfors (på finska)
ProjektipäiväkirjaTiimimme innostui radioilla leikkimisestä ja päädyttiin sitten tutkimaan radioastronomiaa. Otimme kuitenkin kaksi projektia eli vedyn kuuntelun ja meteoriitit(onnistuminen ensimmäisellä oli liian epävarma). Avaruudessa olevan vedyn kuunteluun lähdimme rakentamaan itse massiivista antennia. Siitä ei kuitenkaan saatu tekniikkaa ajallaan toimimaan. Kuuntelimme sitten meteoriittien kimmokkeita yksinkertaisemmalla antennilla.
- Planeettamme Maa, Skinnarilan koulu, Villmanstrand (på finska)
(ei projektipäiväkirjaa)Tutustuimme luokassa pareittain eri planeettoihin. Teimme tiedonhankintaa, jonka pohjalta valmistelimme videoesityksen, jossa harjoittelimme yleisölle puhumista. Matematiikassa laskimme planeetoille sopivat pienennökset ja teimme sitten kuvataiteessa planeetat pienoiskoossa.
StarT 2017
- Kulosaaris samskolans projekt med Mars-tema har funderat över livets förutsättningar och har anpassat förutsättningarna till Mars förhållanden (ingen dagbok)
“Teamet valde som tema för projektet hur man kan införa liv på Mars. Mer detaljerat om hur förhållanden på Mars påverkar levande organismer. När datumet för skolans Science Expo närmade sig började teamet stressa för tidsbrist. Under Science Expon drog teamet för fullt och presenterade projektet klart och mångsidigt. I presentationen använde de infographer och mikroskoper, som publiken kunde använda för att se på Syanobakterier som teamet hade fått från spirulina.”
- Veikkolans samskolans Väderballong-projekt har förenat flera olika skolklasser, experter och andra samarbetspartner. Som resultat har man fått en applikation vars funktionalitet också testas.
“Klasserna 5A + 5B började behandla Rymden-temat med att lära känna detta via andra läroämnen. Man utökade temat med Väderballong-projektet och klasserna började testerna (temperatur/isolering, jordens dragningskraft / fördröjning bl.a.). Klasserna 7-9 deltog genom olika tillvalsämnen med att bygga väderballongen, eftersom de hade de nödvändiga färdigheterna.”
- I daghemmet Piilometsäs Rymdfärd-projekt (dagbok) har barnen fått möjlighet att lära känna solsystemet genom mångsidiga arbetssätt: med att måla, bygga och leka.
“Piilometsäs Uggla-farfar var som fripassagerare med förskole-eleverna till rymden och samlade där information som han ville dela med barnen. I projektet och med teamets temaval använde vi samma underlag, som vi sedan bearbetade: i teamarbetet är underlaget baserad på information, medan i projektarbetet underhållande. Planeter: snöskulpturer, målning, att skriva namn, söka information, inspelning. Stjärnor: trolldegsstjärnor, målning, lackering med Taika-lack, söka information, mest kända stjärnbilder, skrivande, inspelning, fotografering. Stjärnrummet: byggdes med hjälp av pressenningar och balsnören, med de mest kända stjärnbilder framme. Stjärnbilderna var självlysande. Rymdraketet: Mjölkpaketer och klabbsnö i underlaget, slanor och balsnören i ramen, ett gammalt lakan som raket, text målades också. Information om raketer hann vi inte med, men detta kommer vi att använda som underlag om barnträdgårdslärarens och teamledarens USA-resa. ”
Material
Småbarnspedagogik och förskolan
Meteoritkrater
Rymdraketer
Solen och jorden
Lågstadiet
Skalad modell av solsystemet
NASA Space Place
Högstadiet
Skalad modell av solsystemet
NASA Space Place
Andra stadiet
Programmera en månresa