Hälsa och välbefinnande

Människans välbefinnande kan betraktas från många olika synvinklar. Ofta delas välbefinnande in i materialistiskt välbefinnande och sådant välbefinnande som människan själv upplever, dvs. livskvalitét. I följande material har man koncentrerat sig på att betrakta välbefinnande via motion, hälsa och näring. I materialet finns färdiga projekt och idéer för undervisningen och de är indelade enligt målgrupp.

De bästa projekten inom Välbefinnande och hälsa

StarT 2018

  • Tom Yum Kung, National science and technology development agency, Kindergarten school of Thammasat University, Thailand
    Project diary
    The subject of study was one of the national dishes of Thailand. The theme was approached through arts, cooking, math and field trips. LUMA StarT Award Nominee 2018.

Healthy teeth, happy smiles. Sihirli Saatler kindergarten, Turkey.

StarT 2017

  • Rajalas daghem Vihersiipi, Aronia-projektet, ett projekt med utgång på att lära sig, var man utnyttjar fint naturens tillgångar i pengainsamling
    “I början av verksamhetsperioden upptäckte man att det växer aronia-buskar på daghemmets gårdsplan, vars bär man kunde plocka: bären smutsade ner kläderna under lekarna, så man kunde få en massa nytta av att plocka bären. Man gjorde saft av bären för eget bruk, men också till försäljning. När man funderade på saftförsäljningen så kom det upp också andra produkter: äpplen från familjernas trädgård, örter, morötter och squash… saftkiosken vidgades till en TORGDAG, var man hade till salu varierande höstliga produkter både som sådana och produkter förfinade av förskole-eleverna: squashkaka, morotssämlor, blomsterbuketter, svampar, lingonsylt. Inkomsten från torgdagen var 375 euro, men själva görandet var det mest givande, inte inkomsterna. Familjernas iver att delta i projektet visade att aktiv deltagande är också möjligt inom kommunal dagvård, som inte har en tradition med talkoarbetande eller en föräldraorganisation. ”

I Vuoksenniskas skolans, Trehjuling (dagbok)(på finska), projekt har man innovativt sökt efter en lösning till medborgarnas dålig kondition och byggt svaret med hjälp av återvinningsmaterial.

“Projektarbetet: trehjuling. Projektet gjordes av pojkar från 9-klassen, som helst gör saker i praktik än studerar teori. Pojkarna ville bygga en trehjuling av återvinningsmaterial till hjälp för vår åldrande medborgare. (I geografi har man gått igenom medborgarangelägenheter och konstaterat att mängden åldrande medborgare kommer att stiga i framtiden rejält). Till byggandet använde pojkarna geografitimmarna och timmarna för tekniskt arbete. Trehjulingen testades i vinterförhållanden- fungerar!”

Vuoksenniska skolan, Finland-brädspelet (dagbok), har kombinerat konst, geografi och hållbar utveckling

“ Projektet: Finland-brädspel. Studier visar att brädspel utvecklar hjärnans välbefinnande. Flickor från 9-klassen gjorde ett mångsidigt arbete med insikt på hållbar utveckling medan de gjorde spelet. De jobbade mycket självständigt, de använde även en massa fritid för att bli färdiga och samarbetade väldigt fint med varandra ”

Well-being project about bread (the learning diary) from National Science and Technology Development Agency, Supranee Sitthipairojsakul’s group, Thailand, was International LUMA StarT Award Nominee 2017.
The inspiration of the project originated from the children in the class. They wanted to know how bread was made and why it was deemed healthy. In Thailand we already do a lot of project-based learning and therefore it was quite easy to transfer our current learning structure to that of StarT. The project itself consisted of a number of self learning experiments which taught the children the history, methods and culture of bread using all 5 senses – Sight, Smell, Touch, Taste and Sound.

The team of the project Video film: “Well-being” (the learning diary) from Vilnius John Paul II gymnasium, Lithuania conducted a survey and made a video about healthy routines.
”Well-being”- the main aim was to demonstrate how to stay healthy.The team had to design a questionnaire, analyze the data and make a video.

Comacinco project from IES FRANCISCO DAVIÑA REY, Spain
”Comacinco” is a project related to health through the study of physical conditions and food. The name is motivated by the recommendation to eat five fruits and vegetables a day, or five meals do. For collaboration with other schools that are not of our city requested an eTwinning project, named ”Factor your diet” currently work with Portugal and Canary Islands. The tasks that developed in our school are posted on this blog and we do with the other centers in this other blog and TwinSpace.

Material

Småbarnspedagogik och förskola
Tandtrollens favoritdrycker

Lågstadiet
Synfält
Träna som en astronaut
Utvecklandet av en ny idrottsgren

Högstadiet
Utvecklandet av en ny idrottsgren
Världen på en tallrik
Träna som en astronaut
Synfält

Andra stadiet
Världen på en tallrik