StarT parhaat 2017

StarT 2017 tuomaristo on valinnut 10 parasta projektia sekä 10 parasta käytöntöä ehdokkaiksi kilpailemaan International LUMA StarT Award – palkinnoista. Ehdokkaat on valittu StarTiin ilmoittautuneiden 36 maan ja yli 800 oppimisyhteisön lähettämistä videoista ja kuvauksista. Molempien sarjojen kolme parasta sekä yleisön suosikit palkitaan StarT-gaalassa 23.5. klo 13 Helsingin yliopiston suuressa juhlasalissa. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen tulee ojentamaan palkinnot.

Lue lisää

Tutustuttuasi ensin videoihin sekä oppimispäiväkirjoihin äänestä suosikkiasi 21.5. mennessä avaamalla video Youtubessa ja klikkaamalla ’tykkää’! (mobiiliversiossa klikkaa videon nimeä ’International Luma Award..’ avataksesi sen Youtubessa)

Tähtitiimien ehdokkaat

Tuomaristo on valinnut raportoiduista projektitöistä International LUMA StarT Award 2017 ehdokkaiksi sarjan 10 parasta, jotka on asetettu projektin nimen mukaiseen aakkosjärjestykseen. Projektitöiden yksityiskohtaisempiin arviointikriteereihin voit tutustua täällä. Projektivideoista koottu soittolista löytyy täältä.

  1. Cave project, Agrupamento de Escolas Cidade do Entroncamento
    Francisco Gonçalves José Dias Rute Nunes, Portugali

    Tiimin oppimispäiväkirjan näet täältä.

  2. Flight/Aviation project, Echipa Multitouchnme, Georgeta Cozma, Chereche Nicoleta Students: Mihalca Patrik , Mihai Olariu, Codru Erdei, Toni Caia, Romania

    Tiimin oppimispäiväkirjan näet täältä.

  3. Mathematics of the chestnut, Szivárvány Kindergarten, Kistelek, Éva Virágné Szqcs and Csilla Novák, Unkari

    Tiimin oppimispäiväkirjan näet täältä.

  4. Nature and environment project, Šiaurės licėjaus, Lina Kiliauskait’s kindergarten group, Liettua

    Tiimin oppimispäiväkirjan näet täältä.

  5. Programming and robotics project, TriRoboNauts, Spahou Stefania, Staridas Vasileios, Roumeliotis Fotios, Stafila Galini, Siomos Nektarios, Kreikka

    Tiimin oppimispäiväkirjan näet täältä. 

  6. Protect & live project, Büyükçekmece Atatürk Anatolian High School, Nilgün Erentay’s and Nejdet Köker’s group, Turkki

    Tiimin oppimispäiväkirjan näet täältä.

  7. SOS glove project, Semesta Billingual Boarding School, Bryan Tanamas Fachry Adam El-Yaqien Mucharam Sultan Gemilang Kemadi, Indonesia

    Tiimin oppimispäiväkirjan näet täältä.

  8. Stars and space project, Salesian School Santo Domingo Savio, Jose Maria Diaz Fuentes, José Illana Lope Jimena Díaz del Álamo Elena López Sevilla Laura García Morcillo Ana Soledad Lara Fernández, Espanja

    Tiimin oppimispäiväkirjan näet täältä ja täältä.

  9. Weather ball project, Veikkolan yhtenäiskoulu, Aki Kukkosen johdolla 5A + 5B + 7-9lk oppilaat, Suomi

  10. Well being project about bread, National Science and Technology Development Agency, Supranee Sitthipairojsakul’s group, Thaimaa

    Tiimin oppimispäiväkirjan näet täältä.

Parhaat oppimisyhteisöjen käytänteet

Raportoiduista hyvistä käytänteistä tuomaristo on valinnut International LUMA StarT Education Award 2017 ehdokkaiksi 10 innovatiivisinta StarTin toteuttamistapaa, jotka on listattu projektin nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä. Arviointikriteereihin voit tutustua täällä. Videoista koottu soittolista löytyy täältä.

  1. Collaboration among geography, chemistry and social studies teachers in an interdisciplinary project, Pirkkalan yläaste, Kati Lahtinen, Suomi
  2. Collaboration of education and teacher training programme through StarT, MTA-SZTE Science Education Research Group, Faculty of Science and Informatics US, Erzsébet Korom, Unkari
  3. Collaboration with Physical Cultural and Sports Centre, Jonava children’ nursery-kindergarten ”The Sun”, Natalija Zuravlioviene, Liettua
  4. Collaboration with several different actors; one collaboration partner was Park Tarabya Kindergarten / İstanbul, Kindergarten Satulaiva, Taipalsaari, Kirsi Rehunen, Suomi 
  5. Collaborative StarT fair, Odessa ORT Zhabotinski school, Anna Michurina, Ukraina
  6. Community outreach, Green group, Khadija Azaitraoui, Marokko
  7. Developing a learning module for studying mathematics in one’s surroundings, IES Santo Domingo, Eva Acosta Gavilán, Espanja
  8. Developing student workshops in learning community, Primary School ” Miroslav Anti”, Gordana Hajdukovi-Jandri, Serbia
  9. Involving the entire school community in StarT, Betygala Maironis gymnasium, Saule Tiskuviene, Liettua
  10. Series of activities to foster STEAM education in primary schools, De Creatieve STEM, Sanne Cools, Belgia

Lämpimät onnittelut kaikille ehdokkaille ja kiitos kaikille osallistuneille!

Äänestys on auki verkossa 21.5. asti. Seuraa kansainvälistä StarT-gaalaa suorana verkkolähetyksenä tiistaina 23.5 klo 13.00 alkaen. Gaalassa julkaistaan ja palkitaan myös yleisön suosikit.

StarTissa toteutetaan monialaisia teemaopintoja – tervetuloa mukaan ensi vuonna! Seuraa StarTin sivuja ja facebookia!