StarT parhaat 2020

Kaudella 2020 kansalliseen ja kansainväliseen StarT-kilpailuun osallistui satoja lasten ja nuorten projektittöitä sekä opetuskäytänteitä. Tältä sivulta pääset tutustumaan kauden parhaimmistoon kansallisessa sarjassa.

Tutustu kansainvälisen kilpailun parhaisiin projekteihin ja käytänteihin 2020 englanninkielisellä verkkosivulla.

Inspiroidu ja innostu kauden 2020 upeista projekteista ja hyvistä käytänteistä!

StarT parhaat suomalaiset projektit

StarT kaudella 2020 kansalliseen StarT-kilpailuun osallistuneiden lasten ja nuorten projektitöitä, joista tuomaristo valitsi ansioituneimmat yksitoista opetusprojektia, jotka ovat alla satunnaisesti lueteltuna.

Projektivideoista koottu soittolista löytyy täältä

Cook Chlorophyll and the Colours of the Fall

Oppimisyhteisö: Rantavitikan eskarit
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: Varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Biologia, matematiikka, kuvataide, musiikki

Lyhyesti: Syksyllä lapset halusivat oppia ja tutkia lehtiä. Erityisesti lapsia kiinnosti lehtien värin vaihtuminen keltaiseksi tai punaiseksi. Projektissa tutkittiin lehtiä monesta eri näkökulmasta. Lapset toteuttivat näytelmän Kokki Klorofyllistä.

Linkki projektipäiväkirjaan

Ilmastonmuutos Stop! -lautapeli

Oppimisyhteisö: Länsiharjun koulu
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: alakoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Matikka, Ympäristöoppi, Kuvataide, Käsityö, Äidinkieli

Lyhyesti: Ryhmämme lähti ideoimaan lautapeliä syksyllä. Lautapelin kehittäminen lähti sääntöjen rakentemisesta. Sen jälkeen lähdimme kehittämään kysymyskortteja sekä erityiskortteja. Tämän jälkeen aloimme suunnittella pelilautaa. Teimme pelihahmot savesta. Kehitimme myös pelirahat ja lopuksi myös laminoimme kaikki peliimme kuuluvat kortit. Jatkossa tulemme vielä parantelemaan peliämme sekä päiväkirjaamme. Tulemme myös printtaamaan pelinappulat 3D-tulostimella.

Linkki projektipäiväkirjaan

Is it magic?

Oppimisyhteisö: Keminmaan keskuskoulu
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: yläkoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Kemia, fysiikka, biologia ja kuvataide


Lyhyesti: Oppilaat kokeilivat erilaisia kemiantöitä muun muassa sokerisateenkaarten teon ja punakaali-indikaattorin väriloiston tutkimisen.

Linkki projektipäiväkirjaan

Kaupunkiralli

Oppimisyhteisö: Jokilaakson koulu
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: alakoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: matematiikka, äidinkieli, ympäristöoppi, kuvaamataito , käsityö, englanti


Lyhyesti: Kun puhallamme yhteen hiileen ja välillämme vallitsee ymmärtäväisyys syntyy jotakin uutta ja mielenkiintoista. Projektissa rakennetaan liikkuva lelu nimeltä Kaupunkiralli.

Kuinka juomavesi tulee juomalasiin?

Oppimisyhteisö: Vaasan keskukoulu
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: alakoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: matematiikka, ympäristotieto, kuvaamataito, äidinkieli,s2


Lyhyesti: Idea lähti liikkeelle tavalliselta ympäristöopin tunnilta, jolloin oppilaat alkoivat pohtimaan miten ja mistä puhdas vesi tulee luokan kraanasta. Listasimme mieleen tulevia kysymyksiä ja niiden pohjalta lähdimme miettimään miten asia saadaan selville.

Linkki projektipäiväkirjaan

Leivän aikamatka

Oppimisyhteisö: Päiväkoti Pikkutylli
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: kuvataide, musiikki, tanssi, kemia, äidinkieli, matematiikka, luonnontieteet


Lyhyesti: Tutustumme aiheeseen ”leipä” mm. tutkivalla työoteella, taiteen keinoin (tanssi, kuvataide, musiikki), retkiä tehden sekä tietenkin leipoen. Kokoamme myös päiväkodin perheitä aktivoiden yhteisen leipäreseptikirjan, johon perheet voivat lähettää omia suosikki reseptejään.

Linkki projektipäiväkirjaan

LUMI/SNOW

Oppimisyhteisö: Päiväkoti Piilometsä
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: varhaiskasvatus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Äidinkieli, matematiikka, ymppi, musiikki (lumiukkolaulut), liikunta, kemia, fysiikka


Lyhyesti: Ensimmäisessä LUMA Science Clubissa syntynyt idea lumiukko tutkimuksesta laajeni monialaiseen lumeen liittyvään tutkimukseen.

Linkki projektipäiväkirjaan

Machine Learning to Detect Forest Fires

Oppimisyhteisö: FISTA
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: yläkoulu


Lyhyesti: Ryhmä seiskaluokkalaisia on koulun jälkeen kerääntynyt yhteen tutkiakseen kuinka tunnistaa metsäpalot satelliittien tai droneiden ottamista kuvista.

Linkki projektipäiväkirjaan

Omavarainen sähköntuotanto – sähköä tuottava kuntopyörä

Oppimisyhteisö: Kaurialan lukio
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: lukio
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Fysiikka, kuvataide, liikunta


Lyhyesti: Aluksi etsimme tietoa omavaraisesta sähköntuotannosta ja etenkin siihen liittyvistä uusista innovaatioista. Koostimme tästä tiedosta tutkielman. Tutkielman kirjoittamisen jälkeen siirryimme rakentamaan itse sähköä tuottavaa kuntopyörää tavallisesta kuntopyörästä ja vanhasta auton laturista.

Linkki projektipäiväkirjaan

Puhkun ja puhallan: Tuulitutkimuksia

Oppimisyhteisö: Kalkuvuoren päiväkoti ja koulu
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: esiopetus
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: lunnontieteet, teknologia, matematiikka, kuvataiteet, liikunta


Lyhyesti: Projekti aloitettiin havainnoimalla suomen lippua ja mikä saa lipun liehumaan. Eskareilta kysyttiin mitä tiedät energiasta, sähköstä ja tuulesta. Tuuli löytyi tutkimusaiheeksi sähkön kautta. Mietimme mitä haluamme tietää/ oppia tuulesta. Lähdimme etsimään kysymyksiin vastauksia.

Linkki projektipäiväkirjaan

SnakeBot

Oppimisyhteisö: Tampereen lyseon lukio
StarT teema: Teknologia ympärillämme
Kouluaste: lukio
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: biologia, fysiikka, elektroniikka, tietotekniikka


Lyhyesti: Suunnittelemamme Snakebot, eli käärmebotti, on käärmeen, toukan ja skorpionin hybridi. Sen avulla pyrimme luomaan uudenlaisen robottiapuvälineen, joka kykenee liikkumaan mahdollisimman monessa eri maastossa.

Linkki projektipäiväkirjaan

Parhaat suomalaiset käytänteet 2020

StarT kaudella 2020 kansalliseen StarT-kilpailuun osallistuneista ryhmistä tuomariston valitsemat viisi parasta opetuskäytännettä satunnaisesti lueteltuna.

Parhaista käytänteistä koottu soittolista löytyy täältä

Greenreality-lupaus

Oppimisyhteisö: Sammonlahdenkoulu Lappeenranta
Tekijä: Kaisa Tanhola
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: alakoulu ja yläkoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Ympäristöoppi, Käsityöt, Kuvataide

Kuinka käytänne tehtiin?

Olen laatinut opettajista koostuvan työryhmän kanssa Lappeenrannan kaupungin kouluille Greenreality-lupauspohjan, joka on suunnattu kaikille luokka-asteille. Jokaisessa luokassa oppilaat tekevät yhteisen Greenreality-lupauksen huomioiden kaikki neljä kestävän kehityksen osa-aluetta. Ikätaso huomioiden lupauksia tehdään yhdestä neljään (pienemmillä yhdeltä osa-alueelta, isommilla vaikkapa kaikista). Luokkakohtaisten lupausten kautta muotoutuu kätevästi koko koulun ympäristöohjelma. Luokassa annettu lupaus huomioidaan päivittäisessä toiminnassa, ja kun se asettuu osaksi arkea, voidaan ottaa mukaan jokin uusi lupaus. Olen toteuttanut lupauspohjat kuvineen, tavoitteena tehdä niistä motivoivat lapsille. Opettajat voivat valita pohjista luokalleen sopivamman.

Lupauspohjan mukana on viriketarjotin, mistä voi valita sopivia lupauksia tai keksiä omia. Greenreality-lupaus on osa Lappeenranta Junior University eli Uniori-toimintaa, jota toteutetaan kaikissa Lappeenrannan kouluissa yhteistyössä LUT-yliopiston kanssa.

Greenreality-lupaukseen liittyvät materiaalit Uniori-sivustolla: https://www.uniori.fi/opettajat/gr-lupaus/

Linkki käytänteen materiaaleihin (.pdf)

Ihmeellinen ihminen

Oppimisyhteisö: Taipalsaaren kirkonkylän koulu & LAB-ammattikorkeakoulu
Tekijät: Kirsi Rehunen, Sanna Kolhonen, Tiia Kyllönen ja Sonja Korhonen
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: varhaiskasvatus ja alakoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Ruokakasvatus, Biologia, matematiikka, liikunta, musiikki, varhennettu englanti

Kuinka käytänne tehtiin?

Käytänne on suunnattu esiopetuksen ja oppilaitosten molempia osapuolia hyödyttävään yhteistyöhön. Yhteistyö, jossa esikoululaiset sekä ammattikorkeakoulun opiskelijat toimivat keskenään jaettiin aktiviteetteihin pitkin lukuvuotta.


”Tapasimme toukokuussa Saimian opettajan Mia Blomqvistin ja hän kertoi että opiskelijat tarvitsisivat tietoa 6 vuotiaista lapsista sekä vuorovaikutustaitoihinsa että tieoihinsa millä tavoin heidän kanssaan keskustellaan, miten he ajattelevat ja mikä heitä pelottaa. Yhteistyöajatus jäi silloin itämään.”
Kirsi Rehunen, Taipalsaaren kirkonkylän koulu


Varhaiskasvatuksen osalta toiminta alkoi jo keväällä: ”Keväästä elokuuhun kerättiin jokaisen esioppilaan kotona kysymyksiä, ihmiseen, kasvamiseen, terveystarkastuksiin, rokotuksiin, anatomiaan liittyviä kysymyksiä saapui 50. Moni pelkäsi rokotuksia, kouluruokaa ja piti sydämen jyskytystä vaarallisena”.
Esioppilaiden ihmisaiheiset kysymykset lähetettiin Saimiaan, Mia Blomqvistin sairaanhoito ja ensihoito-opiskelijoille. He vastasivat esioppilaille videolla, jolla kutsuivat heidät Saimian työpajapäivään.

Opiskelijoiden tavoite oli saada kokemuksia lapsista ja opettaa heille yksikertaisesti ja havainnollisesti miksi sydän tarvitsee liikuntaa, miksi ambulanssi on tärkeä ja mitä siellä tehdään, paljonko ihmisessä on verta, kuinka pitkä on suolisto, miten ihminen kasvaa, mitä aivot tarvitsevat ja miksi rokotuksia annetaan.
Marraskuussa 2019 esioppilaat kiersivät pehmolelujensa kanssa työpajoja ulkona ja sisällä. Näin opettajat kuvaavat pajapäivää: ”Esioppilaat oppivat, että sydämen syke onkin tärkeää ja sydän tarvitsee liikuntaa. Monet ruoka-aineet, jotka maistuvat hyvältä sisältävät liikaa suolaa ja sokeria. Opiskelijat ohjasivat ammattitaitoisesti, selkeästi ja empaattisesti. Lapset arvioivat omaa oppimistaan palikoiden ja kuvien avulla”.
Esioppilaat opettivat Luma-viikon illassa opitut asiat vanhemmilleen ja tekivät julisteen havainnollistamaan projektia. Projekti jatkui esiopetusryhmissä leikin, liikunnan, kemiallisten kokeiden (kananmuna eri nesteissä) avulla. Käytänteen tavoitteet oppia opiskelijoiden ja esioppilaiden kanssa yhdessä, toteutui sekä lasten tavoite oppia toiminnallisesti löytäen vastauksia kysymyksiin ihmisestä toteutui, pelkoja poistui, joka näkyi jo terveydenhoitajan vastaanotolla luottavaisena ja suorastaan asiantuntevana käytöksenä.
Unen ja levon merkitys hyvinvoinnissa on monialaisena oppimiskokonaisuutena koko kirkonkylän koulun teemana helmi-maaliskuussa 2020. Projektissamme toteutui ruokakasvatus osana esiopetuksen kasvatuksellista toimintaa, jonka päämääränä on edistää yksilöiden ja yhteisöjen ruokaan liittyvien arvojen, asenteiden, tietojen, taitojen ja toimintatapojen kehittymistä terveyttä edistävään suuntaan.
Käytänteen raportti (.pdf)

Virtuaalinen Amazing Race Rovaniemeltä pohjoiseen

Oppimisyhteisö: Napapiirin yläaste Saarenkylä
Tekijät: Niina Kivelä, Katriina Linna, Anna-Maija Partanen ja Virpi Yrjänheikki
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: yläjoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: Matematiikka, kotitalous, englanti, ruotsi, liikunta, maantieto, tietotekniikka

Kuinka käytänne tehtiin?

Toteutimme tämän käytänteen yläkoulussa, mutta malli sopii hyvin 3.luokasta aina lukioon asti. Tavoitteena oli toteuttaa ja kehittää uuden opetussuunnitelman mukaista MOK-opetusta motivoivalla ja innostavalla tavalla. Käytänne mahdollistaa hyvin monien oppiaineiden yhdistämisen. Ajanpuutteen ja tapahtuman myöhäisen ajankohdan vuoksi arviointia ei voitu toteuttaa, mutta käytänne mahdollistaa sen hyvin oppilaiden suoritusten perusteella.

Käytänteen materiaalit (.pdf)

Yhteistyöprojekti Matkalla Marsiin 2020

Oppimisyhteisö: Pikkolan koulu, Kangasala
Tekijät: Saija Artama, Juuso Linnusmäki & Liisa Istolahti
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: Yläkoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty: fysiikka, matematiikka, tietotekniikka

Kuinka käytänne tehtiin?

Matkalla Marsiin 2020 on lähes koko kevätlukukauden kestävä yhteistyöprojekti yläkoulun kahdeksannen luokan valinnaisen lumate-kurssin ja valinnaisen tietotekniikan kurssin oppilaille.

Kurssien oppilaat perustavat yhdessä avaruusmatkailuyrityksen ja suunnittelevat yrityksen markkinoinnin, raketin valmistuksen ja astronauttien rekrytoinnin. Tietotekniikan kurssin oppilaat harjoittelevat eri ohjelmien käyttöä suunnittelemalla yritykselle logon, käyntikortin, yrityksen mainoksen ja yritysesittelyn.

Lumatekurssin oppilaat tutustuvat ensin sähköisten antureiden käyttöön ja harjoittelevat erilaisia fysiikkaan painottuvia mittauksia. Harjoittelun jälkeen he suunnittelevat ja toteuttavat joko yrityksen raketin testiohjelmineen tai astronauttitestit mittausohjelmineen.

Käytänteen tavoitteena on syventää erityisesti opetussuunnitelman laaja-alaisia taitoja L1, L5 ja L6 ja harjoitella isoon yhteistyöprojektiin osallistumista. Tavoitteena on myös tutustua yrityksen markkinointiin,avaruuteen liittyvään fysiikkaan ja vaatimuksiin ihmiskeholle. Lumatekurssilla tavoitteena on lisäksi vahvistaa opetussuunnitelman asettamia tavoitteita fysiikan osaamiselle ja oppia suunnittelemaan ja toteuttamaan pieniä luonnontieteen tutkimuksia ja mittauksia teknologiaa hyväksi käyttäen. Tietotekniikan kurssilla tavoitteena on syventää tietoteknisiä taitoja mm. vektorigrafiikassa ja/tai peliohjelmoinnissa ja/tai esitysgrafiikassa ja/tai kuvankäsittelyssä. Tavoitteena molemmilla kursseilla on lisäksi oppia esiintymistaitoja.

Aika ajoin ryhmät kokoontuvat yhteen kuulemaan toisiltaan projektin etenemisestä ja suunnittelemaan toimintaa. Projektin aikana järjestetään toimintapäivä, jossa oppilaat esittelevät omia tuotoksiaan sekä koulun 7. luokkalaisille että alakoululle. Oppilaat tekevät myös vierailun Tampereen yliopiston Hervannan yksikköön.

Koko projekti on rakennettu pelipohjan päälle, jossa jokainen osa-alue on oma tasonsa. Joka tasolta saa tietyn määrän suoritustähtiä. Kurssin arviointi pohjautuu oppilaan keräämille tähdille.

Linkki käytänteen materiaaleihin (.pdf)

Yksilöllinen mobiilioppiminen

Oppimisyhteisö: Paraisten seudun koulu
Tekijät: Sanna Laine ja Ulla Laakkonen
StarT teema: Minun LUMAni
Kouluaste: yläkoulu

Kuinka käytänne tehtiin?

Olemme kaksi Paraistenseudun yläkoulun samanaikaisopettajaa, toinen matemaattisten aineiden aineenopettaja ja toinen matemaattisiin aineisiin erikoistunut erityisopettaja. Ongelmamme on ollut opetusryhmien suuri heterogeenisyys: heikot ovat todella heikkoja ja lahjakkaimmat pärjäisivät lukiotasoisten tehtävien parissa. Tässä välissä keskitason perusoppilas on jäänyt usein turhan vähälle huomiolle. Lähdimme etsimään ratkaisua ongelmaan Internetistä ja törmäsimme yksilöllisen oppimisen menetelmään. Se tuntui vastaukselta ongelmiimme. Rakensimme menetelmästä meidän koulumme tarpeita palvelevan version. Tämä yksilöllinen mobiilioppiminen mahdollistaa ajasta, paikasta tai tekniikasta riippumattoman opetuksen. Olemme nyt hyödyntäneet Paraistenseudun koulun matematiikan opetuksessa yksilöllisen oppimisen menetelmää reilun neljän vuoden ajan. Tänä aikana innostus matematiikan opiskeluun on selvästi kasvanut ja ilmapiiri parantunut ja mikä hienointa, osa tehostetun tuen päätöksistä on voitu purkaa tarpeettomina. Yksilöllinen oppimismenetelmä vastaa oikein räätälöitynä kaikkien tarpeisiin.

Menetelmässä opettaja ei perinteisen opetuksen tavoin opeta kurssin kaikkia sisältöjä peräkkäin ennalta luodun aikataulun mukaisesti, vaan asiasisällöt on jaettu pienempiin aihekokonaisuuksiin, joista edellinen opetellaan aina hallitsemaan ennen seuraavan aihekokonaisuuden opiskelua. Näin ehkäistään pienten virhekäsitysten tai tiedollisten puutteiden kasaantuminen suuremmaksi ongelmaksi. Menetelmä myös parantaa oppilaan käsitystä omasta osaamisestaan sekä ymmärrystä oppimistavoitteista. Yksilöllisen oppimisen opetusmallissa mahdollistetaan tavoiteoppimisen lisäksi jokaisen oppijan omatahtinen eteneminen aihekokonaisuuksista toiseen. Näin hitaammille oppijoille saadaan enemmän aikaa oleellisimpien perustaitojen oppimiseen ja lahjakkaammat oppijat puolestaan saavat enemmän aikaa vaikeimpien asioiden opiskeluun. Jos joku on sairaana tai oppiminen ei jostain muusta syystä onnistu, yksilöllisen oppimisen menetelmässä hän ei putoa kyydistä, sillä jokainen oppija määrittelee itse oman etenemistahtinsa.

Matematiikan kursseilla hyödynnetään paljon opetusvideoita ja sähköisiä tehtäviä, jotka löytyvät kurssin sivuilta Google Classroomista. Opetustallenteiden hyvänä puolena on niiden joustavuus: oppilas voi aloittaa ja keskeyttää tallenteen toistamisen valitsemallaan hetkellä, etsiä siitä tietyn kohdan tai toistaa saman kohdan uudestaan monta kertaa. Kursseillamme yhteiset teorialuennot on korvattu opetusvideoilla, joita oppilaat voivat katsoa itsenäisesti Internetin kautta, kotona tai koulussa. Opettaja ei lähtökohtaisesti opeta koko luokkaryhmälle teoriaa yhteisesti, vaan oppilaat opiskelevat teorian joko itsenäisesti tai pienryhmissä. Opettaja voi myös opettaa hankalaksi koettuja asioita henkilökohtaisesti tietylle oppilaalle tai pienryhmäkohtaisesti muutamalle oppilaalle, jotka ovat opinnoissaan samassa vaiheessa. Matematiikkaa opetetaan siis joka tunti ja melkein koko ajan, mutta ei kaikille samanaikaisesti, vaan yksilöille tai pienryhmille. Näin jokaisen opiskelijan oppiminen on samaan aikaan täysin yksilöllistä ja eriytettyä sekä yhteisöllistä vertaisoppimista.

Oppilaille on laadittu taulukkolaskentaohjelmalla käytössä olevaan oppikirjaan perustuva sähköinen opintokortti. Sieltä löytyvät kurssin tavoitteet, vaadittavat tehtävät ja arviointiperusteet. Oppilaat laativat opintokorttiinsa itselleen opiskeluaikataulun. Oppilaan oma vastuu, mutta samalla myös vapaus kasvaa. Seuraamme koko ajan oppilaiden etenemistä, ohjaamme ja autamme. Kaikkien kurssi tulee varmasti suoritettua ja vähintään perusasiat opittua, mutta ei yhtä aikaa ja samansisältöisenä.

Opintokortin tehtävät on jaoteltu tason mukaan, jolloin oppilaan on helppo valita tehtäviä, jotka vastaavat hänen osaamistaan, tavoitteitaan, voimavarojaan ja käytettävissä olevaa aikaa. Kannustamme aina oppilaita kokeilemaan myös hiukan haastavampia tehtäviä. Tehtävät oppilaat laskevat edelleen omasta toivomuksestaan perinteisesti kynällä paperille. (Opintokortistakin on olemassa paperinen versio, jos oppilas kokee sen omalle opiskelutavalleen sopivammaksi.) Laskettuaan tehtävän oppilas merkitsee sen opintokorttiin, joka automaattisesti laskee tehtyjen tehtävien prosentuaalisen osuuden. Samalla sekä opettaja että oppilas ovat koko ajan tietoisia siitä, kuinka paljon oppilas on laskenut ja minkä tasoisia tehtäviä. Tehtävien tarkistamista varten oppilailla on käytössään malliratkaisut.

Kierrämme luokassa koko ajan kysymässä, kaivataanko apuamme. Jos näin on, selitämme epäselvän kohdan ko. oppilaalle parhaamme mukaan, kuten tekisimme opettaessamme koko luokkaa yhtä aikaa. Ajatuksena tässä menetelmässä on se, että nyt oppilas voi valita itselleen sopivimman tavan opiskella. Jos hän kaipaa opettajajohtoista opetusta, teemme sen, mutta emme luokan edessä, vaan oppilaan pulpetin vierellä. Jos oppilas haluaa edetä omaan tahtiin itsenäisesti, sekin käy. Kun yhteinen tehtävientarkastaminen ja joillekin turhan teoriatoiston läpikäyminen jää pois, jää oppilaan henkilökohtaiseen ohjaamiseen enemmän aikaa.

Kurssi rakentuu paitsi tehtävien tekemisestä myös tietokoneharjoituksista, ryhmätyönä tehtävästä projektista ja välitesteistä. Kun oppilas kokee hallitsevansa asian, hän tekee sähköisen testin. Useimmat tehtävät ovat automaattisesti korjautuvia, joten oppilas saa palautteen osaamisestaan heti. Virheelliset kohdat oppilas yrittää ratkaista materiaalin avulla. Jos riittävä taidollinen taso on saavutettu, oppilas voi edetä seuraavaan aihekokonaisuuteen. Jos testi menee heikosti eikä ratkaisua löydy edes materiaalin avulla, annamme tukiopetusta. Ajatus on, että oppilas ymmärtää edelliset asiat ennen siirtymistä uuteen.

Projektityöt opettavat paitsi ryhmässä työskentelemisen taitoja myös tiedon etsimistä, lähdekriittisyyttä sekä opitun asian soveltamista. Kurssin arvosanan pohja tulee pisteistä, joita oppilas hankkii laskemillaan tehtävillä, tietokoneharjoituksilla, projektityöllä, tuntiaktiivisuudella sekä välitesteillä. Kurssin lopulla pidämme oppilaan kanssa arviointikeskustelun, jossa yhdessä pohdimme, miten oppilas on suoriutunut kurssista ja päässyt asettamiinsa tavoitteisiinsa. Mietimme yhdessä opetussuunnitelman, oppilaan tavoitteiden ja pisteiden antaman pohja-arvosanan perusteella oppilaan lopullisen kurssiarvosanan. Näin oppilaalle tulee täysin selväksi arvosanan perusteet.

Linkki käytänteen materiaaleihin (.pdf)

Kunniamaininnat

Taso on ollu erittäin korkea niin projekteissa, kuin käytänteissä. Tämän vuoksi olemme päättäneet jakaa ensimmäistä kertaa myös kunniamainintoja ansioituneille projekteille ja käytänteille.  StarT tuomaristo on nostanut esille alla olevat käytänteet, joille tahdomme antaa myös heidän ansaitsemansa näkyvyyden.

Retkeilykerho

Oppimisyhteisö: Mertalankoulu Savonlinna
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: alakoulu
Mitä oppiaineita projektissa on käytetty:
terveystieto, liikunta, käsityö, ympäristöoppi, musiikki, historia, kuvataide

Kuinka käytänne tehtiin?

Kerho on suunnattu 2.-5. luokkalaisille. Kerho kokoontuu syyslukukauden alussa 10 tuntia (2 – 3h/kerta) ja kevätlukukaudella teemme yönyliretken (1 vrk). Tavoitteena on, että lapset oppivat retkeilytaitoja ja heidän luonnontuntemuksensa lisääntyy. Lisäksi kerhossa harjaantuvat yhteistyötaidot. Tärkeintä on, että oppilaille kehittyisi myönteinen luontosuhde. Olemme kerhossa painottaneet myös opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Aidossa ympäristössä ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen toteutuu mielekkäällä tavalla. Kerholaisilta kysytään palautetta kerhokerroista ja retkistä.

Linkki käytänteen materiaaleihin (.pdf)

KeittiöKemiaa ja kestävää taidetta

Oppimisyhteisö: Pilke päiväkoti Loiste
StarT teema: Kestävä kehitys
Kouluaste: varhaiskasvatus ja esiopetus