StarT parhaat 2022

Kaudella 2022 kansalliseen ja kansainväliseen StarT-kilpailuun osallistui satoja lasten ja nuorten projektittöitä sekä opetuskäytänteitä ympäri maailmaa. Tältä sivulta pääset tutustumaan kauden parhaimmistoon kansallisessa sarjassa.

Tutustu kansainvälisen kilpailun parhaisiin projekteihin ja käytänteisiin englanninkielisellä sivulla.

Tutustu StarT-ohjelman materiaalipankkiin ja tutki aiempien kausien parhaita projektitöitä.

StarT parhaat suomalaiset projektit

Tuulihattututkimuksia ja kestävää kehitystä

Oppimisyhteisö: Taipalsaaren kirkonkylän esioppilaat
Kouluaste: Varhaiskasvatus
Lyhyesti: Tuulihattututkimukset ja kestävää kehitystä on monialainen ja yhteisöllinen projekti, jossa lasten ajatukset ohjaavat tutkimusten suuntaa. Tutkimuksissa selvitettiin muun muassa, mitä ilma on ja mitkä asiat maatuvat. Tuulen käyttömahdollisuuksia testailtiin itse rakennetuilla ilmapalloautoilla.

Nuorten tiedepotkäst

Oppimisyhteisö: Sammonlahden koulu
Kouluaste: Yläkoulu
Lyhyesti: Nuorten tiedepotkästissä nuoret harjoittelivat sujuvaa podcastien tuottamista ja toteuttivat tiedeteemaisia podcast-jaksoja. Jaksojen aiheina olivat esimerkiksi tieteen tärkeimmät keksinnöt, energiatekniikka ja avaruusmatkailu.

Podcast-jaksot, projektipäiväkirja (Google Drive -kansio)

Windpower

Oppimisyhteisö: Keminmaan keskuskoulu
Kouluaste: Yläkoulu
Lyhyesti: Oppilaat tutustuvat tuulivoiman mahdollisuuksiin ja rakentavat oman tuulivoimalamallin. Mallilla tehdään energiantuotantokokeita.

Matka maailman ympäri

Oppimisyhteisö: Kimpisen koulu
Kouluaste: Alakoulu
Lyhyesti: Oppilaat tutustuvat eri maanosiin hauskasti matkaillen ja eri oppiaineita yhdistellen. Heillä on paljon vapauksia päättää, kuinka he tahtovat opiskella opittavat asiat.

Projektipäiväkirja oppilaiden verkkosivulla

Roskat roskikseen, ei luontoon!

Oppimisyhteisö: Vuoksenniskan koulukeskus
Kouluaste: Yläkoulu
Lyhyesti: Oppilaat kiinnostuvat koulunsa alueen roskaamisilmiöstä sekä ruokalan ruokahävikistä. He päättävät tutkia aihetta ja kompostoitumista ja projekti vie mennessään.

Projektipäiväkirja (vie toiselle verkkosivulle)

Aronia ja liito-orava

Oppimisyhteisö: Niittyahon päiväkoti
Kouluaste: Varhaiskasvatus
Lyhyesti: Pitkäaikaisessa projektissa lapset tutustuvat aroniapensaaseen ja sen marjoihin, käyttävät marjamehua kankaanvärjäykseen ja sattumalta huomatusta oravasta lähteekin liikkeell uusi liito-oravien seurantatutkimus. Värjätyistä kankaista askarrellaan yhdessä liito-oravanukkeja.

Biohiili ja bokashi: mikrobit päiväkoti Piilometsän puutarhassa

Oppimisyhteisö: Päiväkoti Piilometsä
Kouluaste: Varhaiskasvatus
Lyhyesti: Lapset tutustuvat puutarhanhoidon moniin tehtäviin, biohiileen ja bokashin valmistukseen. Lapset oppivat luonnonmukaisen viljelyn perusteita.

Kasvupallero

Oppimisyhteisö: Veikkolan yhtenäiskoulu
Kouluaste: Ala- ja yläkoulu
Lyhyesti: Idea lähti ajatuksesta tutkia, miten hyötykasveja voisi kasvattaa mahdollisimman tehokkaasti ja ekologisesti oppilaiden hyötykäyttöön kotitaloustunneille. Tästä ajatus laajeni tyylikkään testausalustan rakentamiseen, joka toimisi erilaisten kasvatusjärjestelmien sijoituspaikkana.

Projektipäiväkirja (ohjautuu toiselle verkkosivulle)

Lisätekijöitä kasvussa

Oppimisyhteisö: Lyseonmäen koulu
Kouluaste: Yläkoulu
Lyhyesti: Projektissa ideana on kasvattaa Chia-kasvin siemeniä erilaisissa olosuhteissa ja tutkia, miten olosuhteet ja niiden muutokset vaikuttavat siementen kasvuun.

Projektipäiväkirja (PDF)

Uni-tutkimukset

Oppimisyhteisö: Pikkolan koulu
Kouluaste: Yläkoulu
Lyhyesti: Projektissa oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat pienryhmänsä kanssa matematiikkaa ja terveystietoa yhdistelevän tutkimuksen unesta.

Projektipäiväkirja (ohjautuu toiselle verkkosivulle)

Projektipäiväkirja (ohjautuu toiselle verkkosivulle)

StarT parhaat suomalaiset käytänteet

HUOMIO HUOMIO NORPPA NÄKYVISSÄ!

Oppimisyhteisö: Saimaanharjun päiväkoti Satulaiva
Kouluaste: Varhaiskasvatus
Lyhyesti: Käytänteessä tutustutaan sisävesien ekologiaan ja erityisesti saimaannorpan elämään monialaisella twistillä.

Tee itse luonnonvärejä

Oppimisyhteisö: Saimaanharjun päiväkoti Satulaiva
Kouluaste: Muu
Lyhyesti: Luonnonvärien tekeminen itse avaa oppilaille värien tuotannon saloja ja kemiallisia prosesseja, jotka vaikuttavat värin sävyyn, säilymiseen ja moniin muihin tekijöihin.

Uni-tutkimus

Oppimisyhteisö: Pikkolan koulu
Kouluaste: Yläkoulu
Lyhyesti: Käytänne yhdistää matematiikan mahdollisuudet ja terveystiedon tietotaidot oppilaiden omaan elämään. Oppilaat pääsevät itse tutkimaan omaa hyvinvointiaan.

Lukiolaiset tiedekummeina

Oppimisyhteisö: Lauttasaaren yhteiskoulu, Lauttasaaren päiväkoti ja Lauttasaaren ala-aste
Kouluaste: Useita
Lyhyesti: Päiväkodin ja lukion yhteisessä tiedehankkeessa lapset ja nuoret innostuvat ja ihmettelevät luonnontieteellisiä ilmiöitä yhdessä. Hanketta toteutetaan lukion ykkösille suunnatulla kurssilla Johdatus tieteen maailmaan, jonka aikana opiskelijat muun muassa etsivät vastauksia lasten esittämiin tiedekysymyksiin.

Linnunlaulua lähiluontoon

Oppimisyhteisö: Lauttasaaren yhteiskoulu
Kouluaste: Useita
Lyhyesti: Käytänteen lopputuotoksena on koulun lähimaastossa kulkeva luontopolku, jonka varrelle on rakennettu linnunpönttöjä. Linnunpönttöjä ja luontopolkua hyödynnetään monipuolisesti koulun toiminnassa.