Torstaina 4.6. järjestetyssä kansainvälisessä StarT gaalatilaisuudessa LUMA-keskus Suomi -verkosto palkitsi lapsia, nuoria ja oppimisyhteisöjä tiede- ja teknologiaprojektien ansiokkaasta toteutuksesta. Voittajat Bosnia-Hertsegovinasta, Portugalista, Jordaniasta, Kiinasta, Sveitsistä ja Suomesta palkittiin International LUMA StarT 2020 -palkinnolla sekä tiedepainottaista ohjelmaa sisältävällä gaalamatkalla.
International LUMA StarT –palkinnot jaettiin tänä vuonna neljättä kertaa. Poikkeuksellisesti johtuen maailmanlaajuisesta koronatilanteesta gaala järjestettiin suorana verkkoläheätyksenä. Lähetyksessä International LUMA StarT Award 2020 palkinto jaettiin kolmelle parhaalle luonnontieteisiin, matematiikkaan tai teknologiaan liittyvälle projektityölle, joita lapset ja nuoret ympäri maailmaa ovat toteuttaneet. Voitot menivät tiimeille Kiinasta, Portugalista ja Sveitsistä. Lisäksi International LUMA StarT Education –palkinto jaettiin kolmelle oppimisyhteisölle parhaasta opetuskäytänteestä monialaisen, tutkimuksellisen ja ilmiöpohjaisen opetuksen toteuttamiseen liittyen. Palkittavat oppimisyhteisöt ovat Jordaniasta, Bosnia-Hertsegovinasta ja Suomesta.
Voittaneissa projekteissa oppilaat ovat kehittäneet auringoenergialla toimivan latausaseman sähköautoille sekä lisänneet tietoisuutta omassa kotikaupungissa sitä varjostavasta saateongelmasta. Palkittavissa opetuskäytänteissä esitellään yhteistyö päiväkodin ja ammattikorkeakoulun välillä. Yhteistyö osoittaa hienosti, kuinka onnistuneesti toteutettu projekti hyödyttää kumpaakin osapuolta.
Kansainvälisesti palkittu StarT-toimintamalli on yliopistojen tiede- ja teknologiakasvatusta edistävän LUMA-keskus Suomen vuonna 2016 ideoima. Kansainväliseen toimintaan on osallistunut tähän mennessä yli 40 maasta. Kuluneella kaudella StarTiin on osallistuttu 27 maasta yli 580 projektityöllä ja 300 hyvällä opetuskäytänteellä. Oppimisen iloa ja käytänteitä on ollut jakamassa yli 850 oppimisyhteisöä, yli 4000 opettajaa sekä 41 700 lasta ja nuorta.
Olen niin haltioissani oppilaiden laajoista, jännittävistä sekä ajankohtaisista projektitöistä. Oli ilo työskennellä StarT tuomaristossa, todella opettavainen kokemus. Tämä todella osoittaa sen, mihin lapset ja nuoret pystyvät, jos heille vain suodaan siihen mahdollisuus.
Dr. Angela James, StarT tuomariston jäsen
StarT -gaalassa palkittiin myös StarTin YouTube-kanavalla huhtikuussa 2020 järjestetyn kansallisen ja kansainvälisen yleisöäänestyksen voittajat. Äänestyksessä oli mukana noin videoita, joissa lapset ja nuoret kertoivat toteuttamistaan projektitöistä sekä opettajat esittelevät hyviä opetuskäytänteitään.
Lisäksi StarT-kilpailussa on jaettu kansallisia palkintoja. Kansallisena parhaana palkittiin 11 ansioituneinta lasten ja nuorten projektitiimiä ja opetuskäytänteiden osalta 5 oppimisyhteisöä.
StarT-kauden 2019 – 2020 kansalliset ja kansainväliset palkittavat
International LUMA StarT Award 2020 -palkinnonsaajat (lasten ja nuorten projektitiimit)
- “EcoBiesel”, Agrupamento de Escolas de Alcanena, Portugali
- “An Action Plan to Save the Moldy Books in Yunhai School Library”, Yantian Yunhai School, Kiina
- “Alternative Solar Energy”, Primarschule Atelier Zwillikon, Sveitsi
International LUMA StarT Education Award 2020 -palkinnonsaajat (opetuskäytänteet)
- “Air, Water & Land Pollution”, Children of Sarajevo – Kindergarten “Dunje”, Bosnia-Hertsegovina
- “Ihmeellinen ihminen – opitaan yhdessä yhteistyö”, Esiopetus Taipalsaari Kirkonkylän koulu ja LAB ammattikorkeakoulu, Suomi
- “Integration of Engineering Design in Teaching STEM “, Al Omareyah School, Jordania
Kansalliset parhaat 2020
Projektit 2020
- “LUMI/SNOW”, Päiväkoti Piilometsä
- “Leivän aikamatka”, Päiväkoti Pikkutylli
- “Puhkun ja puhalla: Tuulitutkimuksia”, Kalkunvuoren päiväkoti ja koulu
- “Cook Clorophyll and the Colours of the Fall”, Rantaviitikan eskarit
- “Kaupunkiralli”, Jokilaaksonkoulu
- “Kuinka juomavesi tulee juomalasiin?”, Keskuskoulu Vaasa
- “Ilmastonmuutos Stop! -lautapeli”, Länsiharjun koulu
- “Is it magic?”, Keminmaan keskuskoulu
- “Machine learning to Detect Forest fires”, FISTA
- “Omavarainen sähköntuotanto – sähköä tuottava kuntopyörä”, Kaurialan lukio
- “SnakeBot”, Tampereen lyseon lukio
Parhaat opetuskäytänteet 2020
- “Ihmeellinen ihminen / Opitaan yhdessä -yhteistyö”, Esiopetus Taipalsaaren kirkonkylän koulu & LAB ammattikorkeakoulu
- “Matkalla Marsiin 2020”, Pikkonlan koulu
- “Greenreality- lupaus”, Sammonlahden koulu
- “Virtuaalinen Amazing Race Rovaniemeltä pohjoiseen”, Napapiirin yläaste
- “Yksilöllinen mobiilioppiminen”, Paraistenseudun koulu
Yleisön suosikit 2020
Kansainvälinen sarja
- ”A robot that mimics the teacher’s function” also known as PIP.01, Alyadodah Secondary School For Boys, Jordan
- ”Improvement of Collection and Processing of Polymeric Wastes in Cities”, Lyceum 4, Ukraine
- ”Chess is a Magic Game”, School 9, Ukraine
Kansallinen sarja
- ”Lusikkaleipien Muurahaisprojekti”, Päiväkoti Satulinna
- ”Muovin muodonmuutos”, Kailaan koulun iltapäivätoiminta
- ”Retkeilykerho”, Mertalan koulu
Kansainväliset kunniamaininnat 2020
Projektit
- “SnakeBot”, Tampereen lyseon lukio, Suomi
- “Keyzy”, Shaping Your Future (IMR & I-Form), Irelanti
- “Machine Learning to Detect Forest Fires”, FISTA, Finland
- “Low Energy House”, Primarschule Atelier Zwillikon, Sveitsi
- “Safety improvement of amusement device in Yi Haicheng-”protective shield” of the swing”, Project-based learning group of “Xing Si” School, Kiina
Käytänteet
- LEARNING THROUGH COLLABORATIVE STORYTELLING VIOLET, THE STORY OF A BUTTERFLY, “an ambassador of sustainability”, Colegoi Valsassina, Portugali
- “Yksilöllinen mobiilioppiminen”, Paraistenseudun koulu, Suomi
- “Interactive means and information technology in the service of inclusive education”, Riad, Marokko
Kansalliset kunniamaininnat 2020
- ”KeittiöKemiaa ja kestävää taidetta”, Pilke tiedepäiväkoti
- ”Retkeilykerho”, Mertalan koulu