Jaetaan hyviä käytänteitä ja opitaan toisiltamme!

Hyvällä käytänteellä tarkoitamme hyväksi koettua toimintatapaa tai opetusmallia niin monialaisten ja ilmiöpohjaisten oppimiskokonaisuuksien kuin projektioppimisen toteuttamiseen liittyen. Käytänteen tulee jollakin tavalla linkittyä LUMA-aineisiin (luonnontieteet, matematiikka ja/tai teknologia) tai tukea näiden aineiden oppimista ja/tai opetusta.  

StarT-toiminnalla haluamme tukea opettajien, ohjaajien ja kasvattajien työtä ja siksi olemme mahdollistaneet hyvien käytänteiden jakamisen. Osana StarT-ohjelmaa mahdollistamme myös käytänteiden ja ideoiden jakamisen tiede- ja teknologiafestareilla sekä osana StarT-kilpailua, jossa palkitaan parhaita käytänteitä jakaneita. Tutustu kauden 2018-2019 parhaisiin kansallisiin käytänteisiin.

Onko sinulla hyvä käytänne, jonka haluaisit jakaa muille opettajille, kasvattajille tai ohjaajille? Voit joko yksin tai yhdessä kollegojen kanssa jakaa oman käytänteesi ja osallistua samalla StarT-festivaaleille ja/ kilpailuun.  Käytänteen jakaminen tapahtuu kuvailemalla käytänne  StarTin ilmoittautumislomakkeelle verkossa (lue lisää täältä).

StarTiin osallistuminen hyvällä käytänteellä

Huomioithan seuraavat seikat hakiessasi mukaan StarTin joka keväisiin tapahtumiin (festareille ja/tai kilpailuun) hyvällä käytänteellä:

  • Opettaja/ohjaaja edustaa aina omaa oppimisyhteisöään (esim. koulu, päiväkoti tai kerho) 
  • Vain yksi käytänne / oppimisyhteisö 
  • Käytänteen tulisi sisältää:
    • yhteisöllisyyttä / yhteistyötä esim. oppimisyhteisön opettajien välillä ja/tai oppimisyhteisön ulkopuolisten tahojen kanssa
    • linkin LUMA-aineisiin (luonnontieteet, matematiikka ja/tai teknologia) 
    • visuaalinen kuvauksen (esim valokuvia tai video)
  • Käytänne tulee kuvailla madhollisimman tarkasti ns “reseptimäisesti”, jotta toisten opettajien on helppo tämän kuvauksen perusteella toteuttaa käytänne omassa luokassaan
  • Osallistua voi täysin uudella tai useita vuosia käytössä olleella hyvällä käytänteellä, kunhan sitä on toteutettu jossakin vaiheessa kuluvan lukuvuoden tai edeltävän lukuvuoden aikana.

Lisäksi vuosittain korostetaan hieman eri sisältöjä ja teemoja, näistä tarkemmin kausikohtaisissa arviointikriteereissä. Tutustu tarkemmin arviointikriteereihin.

Ilmoittautuminen mukaan (ilmoittaudutaan oppimisyhteisönä)