Viikolla 43 vietetään Reilun kaupan viikkoa. Viikon tarkoituksena on muistuttaa kuluttajia siitä, että omilla ostotottumuksillaan voi vaikuttaa koko maapalloon.
Reilu kauppa-sertifioinnilla on myönteisiä vaikutuksia ympäristötoimiin kehittyvien maiden maatiloilla.
Overseas development Institute (ODI), 2017. The Impact of Fair-trade.
Reilu kauppa -merkki kertoo, että tuote on sertifioitu tuotteeksi, jonka tuotanto noudattaa kestävän kehityksen periaatetta. Merkin tavoitteena on kertoa kuluttajalle, että tuotteen ostamalla tämä tukee niin ilmastoystävällisempää tuotekehittelyä kuin kehitysmaiden pienviljelijöiden ja suurtilojen asemaa kansainvälisessä kaupankäynnissä.
Reilun kaupan viikolla on hyvä pysähtyä miettimään ruokaa. Miten se päätyy kauppaan? Kuinka voidaan käsitellä kestävää kehitystä ruoan avulla? Nappaa tästä vinkkejä viime kauden helmiltä!
Myös suklaa on hyvä esimerkki globaalisti tuotetusta elintarvikkeesta, jonka reiluus puhututtaa paljon. Suklaata voi tarkastella monialaisesti niin sen värikkään historian, monivaiheisen tuotannon kuin koostumuksen kannalta ja siten se on oiva aihe myös projektille. Tukena projektien toteuttamiseen voi myös hyödyntää tätä tietopakettia.
Voit tutustua teemaviikon kampanjaan Reset the Biz täällä. StarTin Kestävä kehitys -materiaalipankki on saatavilla täällä. Inspiroidu ja lähde mukaan uudelle StarT-kaudelle!