Suomesta ideoita tutkivaan oppimiseen, yhteistyöhön ja monialaisuuteen Science on Stage 2022 -festivaaleilla

Science on Stage 2021 logo.

Science on Stage -festivaalit on opettajille suunnattu kansainvälinen tapahtuma, jonka tavoitteena on kehittää luonnontieteiden ja matematiikan opetusta jakamalla opetusideoita ja malleja 30 eri Euroopan maista. Maaliskuussa 2022 Prahassa järjestettävillä festivaaleilla Suomea edustavat Forssan kuvataidekoulun, Länsiharjun koulun sekä Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetuksen käytänteet, joissa korostetaan tutkimuksellisuutta, kestävän kehityksen näkökulmaa, yhteistyötä sekä monialaisuus.

Noin joka toinen vuosi järjestettävät Science on Stage -festivaalit keräävät lähes 500 eurooppalaista luonnontieteiden ja matematiikan opettajaa yhteen jakamaan ideoitaan. Ohjelmaan kuuluu työpajoja, demonstraatioita, projektien esittelyjä sekä yhteisiä illanviettoja. 24. – 27.3.2022 Prahassa järjestettävien festivaalien teemoja ovat mm. pienten lasten tiedekasvatus, tiede- ja taideaineiden yhteistyö, yritysyhteistyö sekä kestävä kehitys. Tapahtumassa eri maita edustavat oppimisyhteisöt ja opettajat valitaan kansallisesti yhteisten arviontikriteerien mukaisesti.

Suomen edustajat Science on Stage -festivaaleille on valittu osana LUMA-keskus Suomen järjestämää StarT-kilpailua. Kilpailun kautta jatkoon pääsi kuusi ehdokasta, joista kansallinen Science on Stage -ohjausryhmä on nyt valinnut Forssan kuvataidekoulun, Länsiharjun koulun sekä Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetuksen käytänteet edustamaan Suomea tulevilla Science on Stage – festivaaleilla.

Peilitehtäviä ja yhteistyötä

  • Oppimisyhteisö: Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetus
  • Tekijät: Kirsi Rehunen, Sanna Kolhonen, Tiia Kyllönen, Sonja Korhonen, Majken Grünfeld
  • Kouluaste: esiopetus

Tavoitteena on tutustua peileihin, peilaaviin pintoihin ja etsiä vastauksia lasten kysymyksiin samalla laajentaen sanavarastoa sekä kehittää ongelmanratkaisutaitoja, vuorovaikutusta ja taitoa tutkia. Yhteistyötä on tehty tanskalaisen oppimisyhteisön kanssa. Lue lisää käytänteestä.

Peilitehtäviä ja yhteistyötä on Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetusryhmän ja tanskalaisen Sct. Mariæ Skole -koulun yhteistyöprojekti.

Piirustushiilen valmistaminen

  • Oppimisyhteisö: Forssan kuvataidekoulu
  • Tekijät: Maikku Aho ja Teija Lauronen
  • Kouluaste: alakoulu, harrasteryhmät


Tässä lasten kanssa tehtävässä projektissa yhdistyy kuvataide, kemia, tekninen työ ja alakoulun ympäristöoppi. Piirrustushiilen valmistus palkittiin parhaana myös kansainvälisessä StarT-kilpailussa sekä StarT 2021 yleisön suosikki käytänteenä. Lue lisää piirrustushiilen valmistamisesta.

Forssan kuvataidekoulun piirrustushiilen valmistus on esimerkki tiede- ja taideaineiden yhdistämisestä.

Toukkakompostori

  • Oppimisyhteisö: Länsiharjun koulu
  • Tekijät: Tarja Niemeläinen, Länsiharjun koulu sekä Tuula Löytty, Smart & Lean Hub Oy
  • Kouluaste: alakoulu, 4.luokka

Kyseessä on lasten tutkimuslaboratorio, jossa korostuu kestävän kehityksen näkökulma. Laboratoriossa tutkittiin 10 000 mustasotilaskärpäsen elonkiertoa, kouluruokalan ruokahävikkiä, biokompostorin toimintaa, ravinnekiertoa, ja terveen mullan merkitystä ruokatuotannossa. Toukkakompostori oli toiminnassa luokassa noin kolme viikkoa, ja tämän aikana toukat kasvoivat lähes nelinkertaiseksi ja söivät useita kiloja biojätettä. Lue lisää oppilaiden kanssa toteutetusta projektista.

Toukkakompostori on Länsiharjun koulun neljäsluokkalaisten kestävä kehitys -teemainen projekti, joka on toteutettu yritysyhteistyönä.