Vid den internationella StarT-galan som gick av stapeln den 6/6 premierades International LUMA StarT 2019-pristagarna. Priset delades ut till de tre bästa projektarbetena med naturvetenskaplig, matematisk eller teknologisk koppling, som barn och ungdomar har förverkligat på olika håll i världen. Teamen från Jordanien, Litauen och Finland fick pris. Desssutom premierades tre inlärningssamfund för de bästa undervisningsmetoderna med mångvetenskaplig, forsknings- och fenomenbaserad undervisning. Undervisningssamfund från Kina, Portugal och Finland fick pris.
I sin bedömningsmotivering har juryn särskilt uppmärksammat hur nyskapande, forskningsbaserat, mångvetenskapligt och gemenskapsbildande projektet är.
Den internationella StarT-tävlingen, som nu hållits för tredje gången, har utvecklats av LUMA-centrum Finland, universitetens centrum för främjande av vetenskaps- och teknologifostran. Under den gångna säsongen har över 900 inlärningsamfund med 650 projekt och över 250 goda undervisningsmetoder från 17 länder deltagit i tävlingen.
”StarT skapar bakgrund för lärandet och kunskaper som behövs när man riktas till bättre framtid, dess behov och utmaningar. Genom ett personligt projekt kan man få känsla av framgång och förmåga som ökar intresset mot vetenskapliga avvecklingar till frågor som betraktar samhället nära oss och människor på globala nivå. StarT står för möjlighet att skapa och lära nytt – att bli sin egen stjärna för att lösa frågor som man själv undrar på”, säger Ordförande av LUMA Center Finland , professor Jan Lundell
Under StarT-galan premierades också publikens favorit samt det mest aktiva landet. Dessutom kom man att dela ut nationella finländska pris till de 10 bästa projektteamen som består av barn och ungdomar, samt till de 5 bästa inlärningssamfunden.
Winners of the International LUMA StarT Award 2019
Best projects by students, in alphabetical order:
- “Flash Flood Predictor”, students Omar Shishani, Omar Abu Salem and teacher Omar Shaheen. Zarqa University Schools and KG, Jordan
- “Health week project”, students Anele Ganusauskaite, Sofija Ganusauskaite, Simas Kudarauskas, Paulius Kvedaras, Izabele Trotaite, Arune Navickaite, Gerda Sezenytre, Saule Kasparaviciute, Dziugas Siautkulis, Jokubas Garlauskas, Elze Bartkeviciute, Liepa Morkunaite, Kostas Korsakovas, Akmeja Tilvikaite and teacher Rasa Jurgeleviciene. Šiaurės Licėjus, Lithuania
- “Reinventing the drone”, students Vilhelm Toivonen, Arimo Gustafsson, Niilo Viheriäranta, Aapo Leppänen and teachers Johanna Halme, Jari Latva-Teikari and Kaarina Ojasti. Tampereen lyseon lukio, Finland
Winners of the International LUMA StarT Education Award 2019
Best educational practices by teachers, in alphabetical order:
- “The Great Starry Sky”. Minyan Lu, Guifen Qian, Jie Chen, Jinxiang Liu, Xufeng Suna and Naihua Wei. Wanhong Primary School League, China
- “Grow your own food! Dare to try it (even on the moon)! – a 3rd and 4th grades approach to STEM”, Anabela Santos. EB1/JI de São Bartolomeu de Regatos, Portugal
- “Young people learning statistics”, Aira Karassaari and Hanna Littow. Keminmaan keskuskoulu, Finland
Public’s favourites
Public’s favourite project 2019:
- “ASPAR T-2”, students Talha Talip AÇIKGÖZ, Alperen KAHRAMAN and teachers Ertuğrul ÖZAR and Cüneyt AKYOL. Niğde Akşemseddin Bilim ve Sanat Merkezi, Turkey
Public’s favourite best practice 2019:
- “Theatre for science”, teachers Fouad El Haski, Hachim Mortaqi, Rachid Wahabi. GD-GSR (gestion déléguée du groupe scolaire la Résidence), Morocco
The most active country 2019
- China. The most active country out of the 20 countries participating in StarT was China with its highest number of participants in StarT 2018-19.