Suomalaisten opettajien luonnontiedeprojektit esillä eurooppalaisilla Science on Stage -festivaaleilla – “Kalevala goes science” sai kunniamaininnan

LUMA-keskus Suomen StarT-ohjelmassa kaudella 2018-2019 menestyneet opettajat pääsivät palkintomatkalle Portugaliin Science on Stage -festivaaleille, jossa he esittelivät hyviä opetuskäytänteitään eurooppalaisille kollegoilleen. Festivaalituomaristo ihastui erityisesti Johanna Eskelisen ja Päivi Mustalammen edustamaan “Kalevala goes science” -nimiseen hyvään opetuskäytänteeseen, joka sai tuomariston “highly commended” -kunniamaininnan ja nousi täten festivaalien eurooppalaiseen kärkijoukkoon . Lue lisää alta! 

450 eurooppalaista opettajaa kokoontui 31.10.-3.11.2019 Science on Stage -festivaaleille jakamaan hyviä luonnontieteisiin, teknologiaan ja matematiikkaan liittyviä opetuskäytänteitään toisilleen. Esillä oli yli 200 opettajien toteuttamaa projektia, joiden joukosta suomalainen StarTiin osallistunut “Kalevala goes science” nousi eurooppalaiseen parhaimmistoon: se palkittiin nimittäin festivaalituomariston “highly commended” -kunniamaininnalla. Hyvää opetuskäytännettä edustivat Päivi Mustalampi ja Johanna Eskelinen Joutsan yhtenäiskoulusta. Kilpailu kunniamaininnoista oli tiukkaa, sillä festivaaleilla oli esillä vain oman maansa esikarsinnan läpäisseitä opettajia. Suomessa festivaaliosallistujien valinta tehtiin StarTin kautta kaudella 2018-2019

Joutsan yhtenäiskoulun “Kalevala goes science”. Hyvää opetuskäytännettä edustivat Johanna Eskelinen ja Päivi Mustalampi, jotka esittelevät sitä kuvassa päälavalla täydelle salille. Vain muutamat opettajat pääsivät esittelemään projekteja päälavalle. Katso Kalevala goes science -video täältä.

Tänä vuonna festivaalit järjestettiin Portugalin Cascaisissa, ja paikalle saapui opettajia 36 eri maasta. Festivaaleilla vieraillut opetusneuvos Teijo Koljonen Opetushallituksesta tiivisti hyvin festivaalien luonteen: 

“Science on Stage 2019 -festivaali tarjoaa innostavia ideoita monenlaisiin tiedeprojekteihin, eri ilmiöiden havainnollistamiseen sekä oppiaineiden väliseen yhteistyöhön, kaikenikäisille oppilaille. Lisäksi tapahtuman aikana on mahdollista luoda uusia kontakteja ja suunnitella yhteistyömuotoja eri maista tulevien opettajien kanssa. Hienoa, että Suomi on tänäkin vuonna vahvasti mukana hienoilla projekteilla!” Teijo Koljonen, Opetushallitus

Johanna Eskelisen ja Päivi Mustalammen edustama “Kalevala goes science” Joutsan yhtenäiskoulusta on Euroopan parhaimmistoa. Festivaalituomaristo myönsi tälle hyvälle opetuskäytänteelle “highly commended” -kunniamaininnan.

Monialaisuus näkyi Suomen projekteissa – äidinkielen opettajat mukana luonnontiedefestivaaleilla

Suomen edustajien hyvät opetuskäytänteet tarjosivat loistavia malleja monialaisen opetuksen toteuttamiseen. Esimerkiksi kunniamaininnan saanut “Kalevala goes science” lähti liikkeelle Suomen kansalliseepoksesta, jonka myyttejä oppilaat lähtivät murtamaan tieteen keinoin. Yksi yleisöä viihdyttäneistä ratkaistavista kysymyksistä oli esimerkiksi “Voiko puolukasta tulla raskaaksi”. Esitys inspiroi monia muita opettajia yhteistyöhön äidinkielen ja luonnontieteiden välillä.

“Projektimme voi toimia avauksena tiedeopettajien ja humanistien yhteistyölle. Moni tuli sanomaan, että näin erilaisten oppiaineiden välinen yhteistyö on tuntunut hankalalta ajatukselta, mutta nyt heillä on jotain mistä aloittaa. Yleisöltä tuli paljon kiitosta ja kehuja siitä, että projektimme on helposti sovellettavissa – kaikista maista tuntui löytyvän jokin vastaava teos, josta lähteä liikkeelle.” Johanna Eskelinen, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, Joutsan yhtenäiskoulu

Myös Aira Karassaaren ja Hanna Littown edustama “Young people learning statistics” Keminmaan keskuskoulusta yhdisti kieliä ja tieto- ja viestintätekniikkaa tilastotieteellisen tutkimuksen tekemiseen. “Young people learning statistics” palkittiin StarT-gaalassa 2019 StarTin kansainvälisellä pääpalkinnolla. Aira kommentoi festivaalia seuraavasti:

“Valtavan inspiroiva tapahtuma! Niin paljon samanhenkisiä ihmisiä ja uusia ajatuksia. Täältä löytyi paljon ideoita, joista jokainen voi jalostaa projekteja eteenpäin omalla tyylillään. Oli hienoa tutustua myös uusiin kansainvälisiin kollegoihin.” Aira Karassaari, Keminmaan keskuskoulu

Katso “Young people learning statistics” -video täältä.

Aira Karassaari ja Hanna Littow Keminmaan keskuskoulusta esittelevät hyvää opetuskäytännettään “Young people learning statistics”, jossa oppilaat pääsivät tekemään tilastotiedettä kieliin ja tieto- ja viestintätekniikkaan yhdistävää tutkimusta.

Myös varhaiskasvatus oli edustettuna suomalaisten opettajien hyvissä opetuskäytänteissä. Päiväkoti Piilometsän “Play a role and learn” -käytänteessä lapset “leikkivät” eri rooleissa tutkien samalla päiväkodin lähiympäristöä. Katso Piilometsän hyvän opetuskäytänteen video täältä.

Päiväkoti Piilometsän piste. Hyvän käytänteen edustajina olivat Anniina Vimpari ja Kaisu Pöyskö, mutta avoimien ovien päivänä myös päiväkodin lapsia saapui lisävahvistukseksi. Kuva: Päiväkoti Piilometsä

Suomea edustivat myös Kirsti Koski, Hannu Moilanen ja Tom Nevanpää Jyväskylän normaalikoulusta. Heidän toteuttamallaan “Exercise, well-being and measuring course in teacher training school” -nimisellä kurssilla lukion oppilaat pääsivät tutkimaan johtavuutta, sykevälin vaihtelua, hengitystä ja kiihtyvyyttä tekemällä mittauksia itsestään. Tutustu kurssiin täällä.

Jyväskylän normaalikoulun “Exercise, well-being and measuring course in teacher training school”. Kuvassa Kirsti Koski, Hannu Moilanen ja Tom Nevanpää vasemmalta oikealle.
Suomen koko edustustustiimi. Ylärivi vasemmalta oikealle: Kirsti Koski, Hannu Moilanen, Teijo Koljonen (Opetushallitus), Kalle Vähä-Heikkilä, Tom Nevanpää, Aira Karassaari, Anette Markula. Keskirivi: Irma Hannula, Anniina Vimpari, Hanna Littow, Kaisu Pöyskö, Johanna Eskelinen ja Päivi Mustalampi. Alarivissä päiväkoti Piilometsän lapsia.

SonS tuo yhteen opettajia ympäri Eurooppaa

“Näillä festareilla verkostoituminen on erittäin tärkeässä roolissa. Festareilla luodut henkilökohtaiset kontaktit ovat ratkaisevat tärkeitä, sillä tämä mahdollistaa kansainvälisen yhteistyön opettajien välillä.” Irma Hannula, Science on Stage Finland

Festarien keskeinen tarkoitus oli tuoda opettajat yhtään jakamaan hyviä ideoitaan ja luomaan uutta yhdessä. Suomen edustajat pääsivätkin festareilla verkostoitumaan eurooppalaisten kollegoidensa kanssa, ja heidän hyviä käytänteitään kohtaan osoitettiin paljon mielenkiintoa.

Opettajien välistä yhteistyötä SonSissa edistää “Joint projects” -kategoria, jossa festivaaleilla tavanneet eri maista tulevat opettajat voivat toteuttaa projekteja yhteistyössä. Yksi Suomen edustajista, Kalle Vähä-Heikkilä, tuli festivaaleille tämän valinnan kautta. Kalle esitteli festivaaleilla yhteistyössä slovakialaisen Iveta Štefancínován kanssa toteuttamaansa hyvää opetuskäytännettä nimeltään “Physical properties of snow”.

Kalle Vähä-Heikkilä ja slovakialainen Iveta Štefancínová esittelemässä yhteistyössä toteuttamaansa hyvää opetuskäytännettään “Physical properties of snow”.

Lisää tietoa

Kuvat (ellei toisin mainita) ja teksti: Anette Markula