Vuosittain järjestettävän kansallisen StarT-kilpailun palkinnonsaajat on nyt valittu, onnea! Palkinnonsaajat on valittu vuoden 2022 yleisöäänestyksessä mukana olevista eli kansallisista parhaista tai kunniamaininnan saaneista projekteista ja opetuskäytänteistä. StarTin yhteistyökumppanit ovat lahjoittaneet kansallisen StarT-kilpailun palkinnot.
Prahasta kaikkialle Eurooppaan! 450 LUMA-aineiden opettajaa kehittävät tulevaisuuden tiedekasvatusta Science on Stage –festivaaleilla maaliskuussa 2022. Myös LUMA-keskus Suomen StarT-ohjelman kautta valitut opettajat ovat festivaaleilla mukana edustamassa Suomea. Tutustu ideoihin ja seuraa matkaa!
Opettajilla on väliä! Juuri he voivat innostaa oppilaita ja opiskelijoita LUMA-aineiden, luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian, pariin ja siten valmistaa heitä tulevaisuuteen! Kolmipäiväisillä Science on Stage -festivaaleilla Prahassa (24.-27.3.) opettajat saavat konkreettisia työkaluja opetuksen toteuttamiseen jo kahdettatoista kertaa.
Yhteensä 450 opettajaa yli 30 maasta esittelee ja jakaa innovatiivisia opetuskäytänteitään messuilla ja työpajoissa. Tarjolla on jälleen monipuolisesti käytännöllisiä opetusideoita suoraan opettajilta opettajille aina atomeiden sinfoniasta tärkkelyskelmujen tekemiseen sekä fysiikan oppitunnilla mikro-ohjainten käyttämiseen.
Festivaaleilla jaetaan opettajille parhaista esimerkeistä ja ideoista tunnustukseksi European STEM Teacher Award –palkinto. Lisäksi ideat pääsevät kansainväliseen levitykseen valmennuskursseina tai opetusmateriaaleina. Tällä tavoin opettajien opetusideat jalkautuvat läpi Euroopan ja tavoittavat tuhansia lapsia ja nuoria kannustaen heitä LUMA-aineiden pariin.
Tämän vuoden festivaalien suojelijana toimii Euroopan komission jäsen Mariya Gabriel. Lisäksi festivaaleilla on Tšekin opetusministeriön tuki.
Suomen edustajien opetuskäytänteet esillä festivaaleilla
Suomea edustavat Science on Stage 2022 –festivaaleilla Forssan kuvataidekoulu, Länsiharjun koulu sekä Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetus. Edustajat valittiin osana kansallista StarT-ohjelmaa: Opettajat vakuuttivat tuomariston opetuskäytänteillä, joissa korostettiin tutkimuksellisuutta, kestävän kehityksen näkökulmaa, yhteistyötä sekä monialaisuutta. Nyt he suuntaavat kansainvälisille Science on Stage –festivaaleille inspiroidakseen ja innostaakseen kollegoitaan kaikkialta Euroopasta opetusideoillaan.
Science on Stage 2022 -Festivaalit24.-27.3.2022
Tapahtumapaikka: Clarion Congress Hotel Prague, Freyova 33, 190 00 Prague 9 - Vysočany, Czechia
Yleisön avoin päivä: lauantaina, 26.3. klo 10:00 – 17:00
Median edustajat: mikäli haluat osallistua, ilmoittaudu press@science-on-stage.eu
Tilastokeskus palkitsee parhaimpia projekteja nimikkostipendillä, eli jos palkinnot kiinnostaa, kannataa ottaa kaikki tilastokeskuksen tärpit haltuun. Mikäli teet posterin tilastotieteitä sisätältävästä projektista, voit ilmoittautua mukaan myös tilastoposterikilpailuun. LUMA-viikoilla on mahdollista osallistua tilastokeskuksen tarjoamiin työpajoihin. Ilmoittaudu mukaan!
Tilastokeskus osallistuu StarT-ohjelman mukana lasten ja nuorten tukemiseen luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian oppimisessa. Tilastokeskus kannustaa lapsia, nuoria ja opettajia tilastotieteen maailmaan verkkomateriaaleilla sekä lahjoittamalla kaksi nimikkostipendiä parhaiten tilastotieteitä käyttäneille projektitiimeille ohjaajineen. Lasten projektityön nimikkostipendi on arvoltaan 200 euroa ja nuorten 500.
LUMA-viikoilla tilastokeskus tarjoaa Miten numerotieto syntyy? -työpajan 5.–6.-luokkalaisille 3.2.2022 klo 13 ja lukiolaisille kestävän kehityksen työpajan 10.2.2022 klo 13. Työpajoihin osallistutaan etäyhteksillä.
Tilastokeskus järjestää yläkoululaisille ja lukiolaisille kilpailuita, joista Tilasto-olympialaiset ja Tilastojulistekilpailu ovat nyt käynnissä. Ilmoita joukkueesi mukaan joko samalla projektilla kuin StarT-kilpailuun kunhan huomioit kilpailuiden omat ohjeistukset ja vaatimukset.
Tukea tuleville tilastotieteilijöille ja heidän opettajilleen
Tilastokeskuksen verkkosivut sisältävät materiaalia niin opettajille kuin oppilaillekin. Sivuilta löytyy muun muassa Tilastokoulu, jossa on tietoa ja valmista materiaalia opettajille sekä aloittelevan tilastotieteilijän iloksi ja avuksi; Tilastojen ABC ja Kuinka teen tilastotutkimuksen. Tilastokeskukselta löytyy myös apuja esimerkiksi kestävä kehitys -teeman alla tehtäviin projekteihin: kestävän kehityksen YK-indikaattoritietokanta ja kasvihuonekaasuinventaario löytyvän niin ikään Tilastokeskuksen verkkosivuilta.
Tilasto-olympialaiset nuorille
Tilastokeskus innostaa nuoria tilastotieteisiin myös tänä vuonna järjestettävillä Tilasto-olympialaisilla. Kilpailussa testataan siten tilastollisia perustaitoja sekä kykyä hakea, tulkita ja analysoida tilastollisia tietoja. Osallistua voi 1-3 hengen joukkueilla ja ilmoittautuminen päättyy 4.2.2022. Lisätietoja kilpailusta löytyy täältä.
Tilastojulistekilpailu
Kilpailun avulla opettaja voi vahvistaa opiskelijoiden tilastojen kriittistä lukutaitoa sekä ymmärrystä tilastotiedon merkityksestä elämän eri osa-alueilla käytännönläheisesti ja motivoivasti. Kilpailussa on kolme sarjaa yläkoulusta yliopistoon. Kilpailutyö tehdään 1-5 hengen ryhmissä, joten ryhmän voi koostaa eri vahvuuksilla olevilla opiskelijoilla. Aihe on vapaasti valittavissa, joten siinäkin voin hyödyntää nuorten omia kiinnostuksen kohteita tai esimerkiksi StarT.
Oppilaitoksilla on mahdollisuus osallistua useammalla ryhmällä ja työllä mukaan kilpailuun. Esiraati valitsee lähetetyistä töistä ne työt, joista arviointiraati antaa palautteen oppilaille. Eri ryhmien parhaimpia töitä voi palauttaa sitä mukaan, kun ne valmistuvat, viimeistään 1.2.2023. Lue lisää täältä.
Science on Stage -festivaalit on opettajille suunnattu kansainvälinen tapahtuma, jonka tavoitteena on kehittää luonnontieteiden ja matematiikan opetusta jakamalla opetusideoita ja malleja 30 eri Euroopan maista. Maaliskuussa 2022 Prahassa järjestettävillä festivaaleilla Suomea edustavat Forssan kuvataidekoulun, Länsiharjun koulun sekä Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetuksen käytänteet, joissa korostetaan tutkimuksellisuutta, kestävän kehityksen näkökulmaa, yhteistyötä sekä monialaisuus.
Noin joka toinen vuosi järjestettävät Science on Stage -festivaalit keräävät lähes 500 eurooppalaista luonnontieteiden ja matematiikan opettajaa yhteen jakamaan ideoitaan. Ohjelmaan kuuluu työpajoja, demonstraatioita, projektien esittelyjä sekä yhteisiä illanviettoja. 24. – 27.3.2022 Prahassa järjestettävien festivaalien teemoja ovat mm. pienten lasten tiedekasvatus, tiede- ja taideaineiden yhteistyö, yritysyhteistyö sekä kestävä kehitys. Tapahtumassa eri maita edustavat oppimisyhteisöt ja opettajat valitaan kansallisesti yhteisten arviontikriteerien mukaisesti.
Suomen edustajat Science on Stage -festivaaleille on valittu osana LUMA-keskus Suomen järjestämää StarT-kilpailua. Kilpailun kautta jatkoon pääsi kuusi ehdokasta, joista kansallinen Science on Stage -ohjausryhmä on nyt valinnut Forssan kuvataidekoulun, Länsiharjun koulun sekä Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetuksen käytänteet edustamaan Suomea tulevilla Science on Stage – festivaaleilla.
Peilitehtäviä ja yhteistyötä
Oppimisyhteisö: Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetus
Tavoitteena on tutustua peileihin, peilaaviin pintoihin ja etsiä vastauksia lasten kysymyksiin samalla laajentaen sanavarastoa sekä kehittää ongelmanratkaisutaitoja, vuorovaikutusta ja taitoa tutkia. Yhteistyötä on tehty tanskalaisen oppimisyhteisön kanssa. Lue lisää käytänteestä.
Piirustushiilen valmistaminen
Oppimisyhteisö: Forssan kuvataidekoulu
Tekijät: Maikku Aho ja Teija Lauronen
Kouluaste: alakoulu, harrasteryhmät
Tässä lasten kanssa tehtävässä projektissa yhdistyy kuvataide, kemia, tekninen työ ja alakoulun ympäristöoppi. Piirrustushiilen valmistus palkittiin parhaana myös kansainvälisessä StarT-kilpailussa sekä StarT 2021 yleisön suosikki käytänteenä. Lue lisää piirrustushiilen valmistamisesta.
Toukkakompostori
Oppimisyhteisö: Länsiharjun koulu
Tekijät: Tarja Niemeläinen, Länsiharjun koulu sekä Tuula Löytty, Smart & Lean Hub Oy
Kouluaste: alakoulu, 4.luokka
Kyseessä on lasten tutkimuslaboratorio, jossa korostuu kestävän kehityksen näkökulma. Laboratoriossa tutkittiin 10 000 mustasotilaskärpäsen elonkiertoa, kouluruokalan ruokahävikkiä, biokompostorin toimintaa, ravinnekiertoa, ja terveen mullan merkitystä ruokatuotannossa. Toukkakompostori oli toiminnassa luokassa noin kolme viikkoa, ja tämän aikana toukat kasvoivat lähes nelinkertaiseksi ja söivät useita kiloja biojätettä. Lue lisää oppilaiden kanssa toteutetusta projektista.
Tilastokeskus on lahjoittanut kaksi nimikkostipendiä ansiokkaasti tilastollisia menetelmiä ja aineistoja hyödyntäneille projektitiimeille osana kansallista StarT-kilpailua. Lukuvuoden 2020-2021 ansioituneimmat tilastotieteitä hyödyntäneet projektitiimit julkistettiin osana StarTin virtuaaliviikkoa, perjantaina 16.4.
Vuonna 1865 perustettu Tilastokeskus on ainoa suomalainen viranomainen, joka on perustettu tilastointia varten. Se tuottaa valtaosan Suomen virallisista tilastoista ja on tilastoalan merkittävä kansainvälinen toimija. Tilastokeskus on ollut mukana tukemassa StarTia jo monena vuonna mahdollistamalla ja palkitsemalla. Esimerkiksi tilastokeskuksen Opi tilastoista -sivusto kokoaa tilastoaiheista materiaalia itsenäiseen opiskeluun tilasto-oppaina, videoina ja podcasteina kaikille tilastoista kiinnostuneille. Tänä vuonna Tilastokeskus jakaa yhden 200 euron arvoisen nimikkostipendin lasten projektitiimille ja tiimin vetäjälle sekä yhden 500 euron arvoisen nimikkostipendin nuorten projektitiimille ja tiimin vetäjälle.
Tilastokeskuksen 500 euron arvoinen nuorten sarjan nimikkostipendi myönnettiin Haukiputaan lukiolle Lukiolaisten ilmastolaskuri-projektista.
Lasten nimikkostipendi arvoltaan 200 euroa, jaettiin puolestaan Länsiharjun koulun 6A-luokalle projektista Green lahti 2021.
StarTin yhteistyökumppanit mahdollistavat kevään monipuoliset StarT-tapahtumat sekä oppimisyhteisöjen ja projektitiimien palkitsemisen. LUMA-keskus Suomella ja StarTilla on tänä lukuvuonna noin 50 yhteistyökumppania, jotka haluavat antaa tukensa tulevaisuuden tekijöille: lapsille ja nuorille. Tänä vuonna jaoimme kansalliset kannustuspalkinnot palkintojenjakotilaisuudessa osana StarTin virtuaaliviikkoa.
Kansallisista palkinnoista saamme kiittää yhteistyökumppaneitamme. Suomen Luokanopettajat ry palkitsee leffalippupaketilla yhden lasten projektitiimin sekä lahjoittaa tiimin opettajalle Luokanopettajan päiväkirjan tulevalle lukuvuodelle. Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry palkitsee Minun LUMAni -teemaisen projektin tai käytänteen elämyspalkinnoilla esimerkiksi luontokohteisiin. Matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOL ry palkitsee kaksi opettajaa oppilasryhmineen vuoden lisenssillä maol2 oppimisympäristöön matematiikan, fysiikan ja/tai kemian opetukseen liittyvästä projektityöstä tai käytänteestä. Innokas-verkosto jakaa Keksimisen pedagogiikka -kirjapalkinnon opettajalle. Näiden lisäksi URSA lahjoittaa yhteensä 10 Tähdet ja avaruus -lehden vuosikertaa alueellisten StarT-festareiden osallistujille.
Kansalliset kannustuspalkintojen saajat
Suomen Luokanopettajat ry palkitsee Jyväskylän normaalikoulun Kilppis-projektin
Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry palkitsee Päiväkoti Satulinnan Syksyn satoa -projektin
Matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOL ry palkitsee Lauttasaaren yhteiskoulun ja Lauttasaaren ala-asteen koulun käytänteen Lasten tiedekysymykset sekä Mertalan koulun Pelastakaa pingviinit -käytänteen.
Tilasto-olympialaisten 2020–2021 ilmoittautuminen on käynnissä! Tilasto-olympialaiset ovat yläkoululaisille sekä toisen asteen opiskelijoille suunnattu kilpailu, jonka tarkoituksen on tutustua tilastotieteeseen käytännönläheisesti ja motivoivasti. Kilpailusta saa paitsi oppimisen kokoemuksia, myös mahdollisuuden kilpailla Euroopan parhaiden kanssa sekä tulla Tilastokeskuksen palkitsemaksi.
Kansallisessa kilpailussa on kaksi vaihetta, joita seuraa Euroopan finaali. Kilpailuun osallistutaan ryhmällä, jonka koko on yhdestä kolmeen nuorta. Ensimmäisessä vaiheessa tehdään monivalintatehtäviä, joissa käsitellään tilastotiedon hakua ja tulkintaa. Seuraavassa vaiheessa toteutetaan itse tilastollinen tutkimus.
Tilastollisella tutkimuksella osallistuu kätevästi myös StarTiin kunhan tutkimus on tehty aiheesta, joka linkittyy luonnontieteisiin, matematiikkaan tai teknologiaan. Samalla projektilla on siis mahdollisuus päästä sekä Tilastokeskuksen kilpailuun että StarT-festareille! Tilastokeskus palkitsee myös StarTiin osallistuneen nuorten tiimin ansiokkaasta tilastollisia menetelmiä hyödyntävästä projektityöstä 500 euron rahastipendillä.
Kilpailukategorioita on kaksi nuorten iän mukaan, yläkoulu ja toinen aste (lukio tai ammattikoulu). Molemmista kategorioista Suomen kilpailun voittajat saavat raha- ja tavarapalkintoja. Kansallisen kilpailun kaksi parasta joukkuetta jatkavat Euroopan-finaaliin mittelöimään muiden Euroopan parhaiden kanssa.
Lue lisää täällä ja osallistu mukaan 5.2.2021. mennessä täällä!Opettaja ilmoittaa nuoret kilpailuun.
Voit inspiroitua muunmuassa alla olevasta, yhdestä vuoden 2019 parhaista käytänteistä “YOUNG PEOPLE LEARNING STATISTICS.” Käytänteen on tehnyt Keminmaan keskuskoulu.
Tilastokeskus haastaa opiskelijat tekemään ympäristö- ja kestävä kehitys -teemasta tilastollisen tutkimuksen ja esittämään tutkimuksen kulun sekä saadut tulokset tilastojulisteessa. Tällä tutkimuksella on myös mahdollista osallistua StarTiin Kestävä kehitys -teeman alla.
Kansainvälinen tilastojen luku- ja käyttötaitokilpailu järjestetään joka toinen vuosi tavoitteenaan edistää nuorten yhteiskunnallisen ja numeerisen tiedon käyttöä ja ymmärtämistä sekä kriittistä tilastojen lukutaitoa.
Suomen sarjojen voittajatyöt osallistuvat myös kansainväliseen kilpailuun. Parhaista julisteista tehdään näyttely ja työt esitellään Tilastokeskuksen verkkosivuilla. Lue juttu Tilastokeskuksen aiemman kauden palkituista täältä.
Tilastokeskus on lahjoittanut osana kansallista StarT-ohjelmaa 2019-2020 kaksi nimikkostipendiä projektitiimeille ja tiimien ohjaajille. Voit lukea lisää Tilastokeskuksen nimikkostipendeistä täältä. Nimikkostipendit on jaettu sekä toimitettu virtuaalisesti tähtitiimeille kevään 2020 aikana.
Tilastokeskuksen 500 euron arvoinen nuorten sarjan nimikkostipendi myönnettiin Lappeenrannan lyseon lukiolle projektista The Town I Want to Live In, Erasmus+ -projekti.
Lasten nimikkostipendi arvoltaan 200 euroa, jaettiin puolestaan Kailaan koulun 1-2 KD -tähtitiimille projektista Säähavaintoja Heinolasta.
Lue lisää projekteista alta.
The Town I Want to Live In, Erasmus+ -projekti
Projektissaa opiskelijat suunnittelvat kestävän kehityksen kaupunkia. Ensimmäiseksi tähtitiimi toteutti melumittauksia Lappeenrannan alueella ja laativat tuloksien avulla kartan. Jonka jälkeen tähtitiimi teetti kyselyn kaupunkilaisille siitä, mitkä ovat heidän mielestään suurimmat ongelmat kaupungissa. Tämän jälkeen tähtitiimi etsi tietoa kaupungin ilmanlaadusta sekä tutustui Lappeenrannan kaupunkisuunnitteluun. Projekti oli osa Erasmus+ -ohjelmaa.
Tutkimus on erinomainen, jossa on monipuolisesti hyödynnetty tilastollisia menetelmiä
Kehittämispäällikkö Reija Helenius, Tilastokeskus
Tähtiimi esitteli projektinsa tuloksia projektivierailuilla Tsekin tasavallassa sekä Espanjassa. Kevään 2020 suunnittelemissa tähtitiimillä oli mallintaa tulevaisuuden Lappeenrantaa 3D-ohjelmalla.
Säähavaintoja Heinolasta
Kailaan koulun 1-2 KD idea projektiin syntyi kuin itsestään, kertovat projektia mukana ohjaamassa ollut opettaja: ”Sää on puhuttanut tänä talvena niin paljon oppilaita ja aikuisia, että idea syntyi oikeastaan itsestään”. Nuoresta iästään huolimatta tähtitiimin jäsenet ovat hyödyntäneet mainolla tavalla tilastollisia menetelmiä sekä vertailleet omia havaintojaan virallisiin tuloksiin. Projektin teko on vaatinut tiivistä yhteistyötä, jossa oppilaat ovat ylittäneet itsensä sekä toimineet iloisesti yli luokkatasorajojen.
StarT ja Tilastokeskus onnittelevat palkittuja tähtitiimejä!
Kansainvälinen tilastojen luku- ja käyttötaitokilpailu järjestetään joka toinen vuosi. Kilpailun tavoitteena on edistää nuorten yläaste- ja lukio/toisten asteen opiskelijoiden sekä kandivaiheen yliopisto- ja AMK-opiskelijoiden yhteiskunnallisen ja numeerisen tiedon käyttöä ja ymmärtämistä sekä kriittistä tilastojen lukutaitoa.
Uusi kilpailu 2020–2021 käynnistyi 3.2.2020. Kilpailu on osallistujille maksuton ja se soveltuu useampaan oppiaineeseen, kuten matematiikkaan, biologiaan, maantietoon, historiaan ja terveystietoon sekä kuvaamataitoon. Kilpailun aiheeksi on valittu ajankohtainen teema ympäristö, biologia ja kestävä kehitys. Kilpailun sarjat ovat yläkoulu, lukio/ammatilliset oppilaitokset sekä kandivaiheen yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijat.
StarT-kaudelle on jo ilmoittautunut mukaan 900 opettajaa ja kasvattajaa sekä yli 400 oppimisyhteisöä 40 eri maasta – Tule mukaan jakamaan parhaaksi kokemasi opetuskäytänne tai oppimisyhteisössänne toteutettu monialainen projekti!
StarT-ohjelma
StarTin keskeinen tavoite on tukea opettajia uusien opetussuunnitelmien mukaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa. StarT tukee opettajien elinikäistä oppimista, tarjoamalla mahdollisuuden uusien opetusmallien ja ideoiden saantiin ja jakamiseen.
StarT-ohjelmassa jaetaan oppimisen iloa kansainvälisessä yhteisössä kahdessa sarjassa: 1. Lapsia ja nuoria toteuttamaan monialaisia ja ilmiöpohjaisia projekteja 2. Opettajia jakamaan hyvät opetuskäytänteet monialaisen projektioppimisen toteuttamiseen
StarT-ohjelmaan ilmoittaudutaan verkkolomakkeella 14.2 mennessä! Verkkolomakkeella haetaan mukaan alueellisille StarT-festareilla ja/tai kilpailuun. Varaattehan aikaa verkkolomakkeen täyttämiseen, sillä esikarsinta StarT-kilpailussa tehdään täysin verkkolomakkeella ilmoitettujen tietojen perusteella.
Alueellisia StarT-festareita järjestetään maalis-toukokuussa eri puolilla Suomea, LUMA-keskusten paikkakunnilla. Festareilla projekteja tehneet StarT-tähtitiimit sekä oppimisyhteisöt saavat tilaisuuden loistaa ja esitellä omaa osaamistaan ja jakaa tekemisen iloa ja riemua.
Hae mukaan StarT-festivaaleille kertomalla toteutetuista lasten ja nuorten projektitöistä ja/tai hyvästä opetuskäytänteestä!
Palkinnot
StarTissa ansioituneimmat projektit ja käytänteet palkitaan yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Palkintoja jaetaan kevään 2020 aikana niin alueellisilla StarT-festivaaleilla kuin kauden päättävässä StarT-gaalassa.
LUMA-keskus Suomi -verkosto ja Council for Creative Education (CCE) Finland palkitsevat yhden kansallisesti parhaan opetuskäytänteen edustajat matkalla Intiaan heinäkuussa 2020, jossa he pääsevät jakamaan hyviä opetuskäytänteitä kansainvälisten kollegojen kanssa. (Edellytyksenä osallistuminen kansainväliseen StarT-kilpailuun / englanninkielellä)
Lisää kauden 2019-2020 palkinnoista ja yhteistyökumppaneista täällä.
Suosittelemme tutustumaan osallistumissääntöihin ja arviointiin ennen lomakkeen täyttämistä:
StarT-tiimi on valmiina vastaamaan asiaan liittyviin kysymyksiinne sähköpostitse info@start.luma.fi – Tervetuloa mukaan projektoppimisen tielle!
Kuvat: Saimaan LUMA-keskus Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus Veera Sinikallio
Evästeasetukset
Käytämme tällä sivustolla evästeitä, jotta voimme parantaa verkkosivujemme toimintaa ja tarjota sinulle parhaan käyttökokemuksen. Evästeet tallennetaan selaimeesi. Evästeet tunnistavat sinut kun palaat samalla selaimella sivustollemme ja auttavat meitä ymmärtämään, mitkä sivuston osat ovat kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä.
Voit muokata tässä näkymässä kaikkia evästeasetuksiasi sivustomme osalta.
Välttämättömät evästeet
Jos haluat tallettaa selaimeesi sivustoamme koskevat evästeasetukset, hyväksy välttämättömät evästeet.
Kolmansien osapuolten evästeet
Käytämme tällä sivustollamme mm. Google Analytics -palvelua kerätäksemme tietoa sivustolla vierailijoiden määrästä ja suosituimmista sisällöistä.
Näiden evästeiden hyväksyminen auttaa meitä kehittämään sivustoamme.
Ole hyvä ja hyväksy välttämättömät evästeet ensin, jotta voimme tallentaa asetuksesi!