Tilastokeskus palkitsi ansioituneita lasten ja nuorten projektitiimejä

Tilastokeskus
Tilastokeskus

Tilastokeskus on lahjoittanut osana kansallista StarT-ohjelmaa 2019-2020 kaksi nimikkostipendiä projektitiimeille ja tiimien ohjaajille. Voit lukea lisää Tilastokeskuksen nimikkostipendeistä täältä. Nimikkostipendit on jaettu sekä toimitettu virtuaalisesti tähtitiimeille kevään 2020 aikana. 

Tilastokeskuksen 500 euron arvoinen nuorten sarjan nimikkostipendi myönnettiin Lappeenrannan lyseon lukiolle projektista The Town I Want to Live In, Erasmus+ -projekti

Lasten nimikkostipendi arvoltaan 200 euroa, jaettiin puolestaan Kailaan koulun 1-2 KD -tähtitiimille projektista Säähavaintoja Heinolasta

Lue lisää projekteista alta.

The Town I Want to Live In, Erasmus+ -projekti

Projektissaa opiskelijat suunnittelvat kestävän kehityksen kaupunkia. Ensimmäiseksi tähtitiimi toteutti melumittauksia Lappeenrannan alueella ja laativat tuloksien avulla kartan. Jonka jälkeen tähtitiimi teetti kyselyn kaupunkilaisille siitä, mitkä ovat heidän mielestään suurimmat ongelmat kaupungissa. Tämän jälkeen tähtitiimi etsi tietoa kaupungin ilmanlaadusta sekä tutustui Lappeenrannan kaupunkisuunnitteluun. Projekti oli osa Erasmus+ -ohjelmaa.

Tutkimus on erinomainen, jossa on monipuolisesti hyödynnetty tilastollisia menetelmiä

Kehittämispäällikkö Reija Helenius, Tilastokeskus


Tähtiimi esitteli projektinsa tuloksia projektivierailuilla Tsekin tasavallassa sekä Espanjassa. Kevään 2020 suunnittelemissa tähtitiimillä oli mallintaa tulevaisuuden Lappeenrantaa  3D-ohjelmalla. 

Säähavaintoja Heinolasta

Kailaan koulun 1-2 KD idea projektiin syntyi kuin itsestään, kertovat projektia mukana ohjaamassa ollut opettaja: ”Sää on puhuttanut tänä talvena niin paljon oppilaita ja aikuisia, että idea syntyi oikeastaan itsestään”. Nuoresta iästään huolimatta tähtitiimin jäsenet ovat hyödyntäneet mainolla tavalla tilastollisia menetelmiä sekä vertailleet omia havaintojaan virallisiin tuloksiin. Projektin teko on vaatinut tiivistä yhteistyötä, jossa oppilaat ovat ylittäneet itsensä sekä toimineet iloisesti yli luokkatasorajojen. 

StarT ja Tilastokeskus onnittelevat palkittuja tähtitiimejä! 


Tilastokilpailu opiskelijoille – Tutkimuksesta tarinaksi

Kansainvälinen tilastojen luku- ja käyttötaitokilpailu  järjestetään joka toinen vuosi. Kilpailun tavoitteena on edistää nuorten yläaste- ja lukio/toisten asteen opiskelijoiden sekä kandivaiheen yliopisto- ja AMK-opiskelijoiden yhteiskunnallisen ja numeerisen tiedon käyttöä ja ymmärtämistä sekä kriittistä tilastojen lukutaitoa.

Uusi kilpailu 2020–2021 käynnistyi 3.2.2020. Kilpailu on osallistujille maksuton ja se soveltuu useampaan oppiaineeseen, kuten matematiikkaan, biologiaan, maantietoon,  historiaan ja terveystietoon sekä kuvaamataitoon. Kilpailun aiheeksi on valittu ajankohtainen teema ympäristö, biologia ja kestävä kehitys. Kilpailun sarjat ovat yläkoulu, lukio/ammatilliset oppilaitokset sekä kandivaiheen yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijat.

Ilmoittaudu mukaan yläkoulu-, lukio- ja toisen asteen oppilaitossarjaan.

Lue lisää kilpailusta Tilastokeskuksen sivuilta.

StarTiin osallistunut oppimisyhteisö.

StarT 2020-21 – Tervetuloa uudelle kaudelle

StarTissa opitaan yhdessä toteuttamalla monialaisia projekteja luovasti sekä jakamalla oppimisen iloa tiede- ja teknologiatapahtumissa. Tavoitteena on tukea päiväkoteja ja kouluja valtakunnallisten opetussuunnitelmien mukaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien sekä teemaopintojen toteuttamisessa. 

LUMA-keskus Suomi-verkosto yhteistyötahoineen on järjestänyt yhteisöllistä StarT-toimintaa vuodesta 2016. StarTissa opitaan yhdessä toteuttamalla monialaisia projekteja luovasti sekä jakamalla oppimisen iloa tiede- ja teknologiatapahtumissa. Kutsumme mukaan kaikki koulut, päiväkodit ja harrastusryhmät mukaan oppimaan yhdessä StarTin parissa lukukaudelle 2020-2021! StarT toiminnan tarkoituksena on tukea opettajia ja oppilaita varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa.

StarT-kilpailu sekä StarT-festarit

StarTissa on mahdollista osallistua StarT-festareille, StarT-kilpailuun tai molempiin. StarT-festarit ovat yhteisöllisiä tapahtumia joiden keskiössä ovat lapset ja nuoret sekä heidän projektinsa. Kaudella 2019-2020 StarT-festareita järjestettiin virtuaalisesti alueellisten LUMA-keskuksien johdolla. 

StarT-kilpailussa on kaksi sarjaa lasten ja nuorten sarja sekä oppimisyhteisöjen hyvät opetuskäytänteet. Kannustammekin lapsia, nuoria sekä kasvattajia ja opettajia lähtemään mukaan projektioppimisen matkalle sekä oppimaan uutta, että jakamaan hyviä projekteja sekä opetuskäytänteitä.

StarTin kansalliseen ja kansainväliseen sarjaan osallistumalla on mahdollisuus kilpailla International LUMA StarT 2021 – palkinnoista sekä edetä Suomen edustajaksi kansainvälisiin tiedetapahtumiin. 

Tukea, vinkkejä ja materiaalia projektioppimisen tueksi

StarT-kilpailun sekä alueellisten festareiden lisäksi StarT tarjoaa tukea projektioppimisen aloittamiseksi materiaalipankin sekä muun tukimateriaalin muodossa. Tietoa löytyy projektin toteuttamisesta yleisellä tasolla, arvioinnista ja ilmiölähtöisyydestä sekä eheyttämisestä.

Ilmoittautuminen kaudelle 2020-2021

Ilmoittautuminen tulevalle StarT-kaudelle on nyt alkanut. Ilmoittautuminen tapahtuu verkkolomakkeella.

Ilmoittautumiseen liittyviin kysymyksiin löytyy vastauksia Usein kysytyistä kysymyksistä. Suosittelemme tutustumaan myös osallistumissääntöihin ennen lomakkeen täyttämistä: osallistumissäännöt 2020-2021

Lähde mukaan projektioppimisen matkalle ja ilmoittaudu mukaan kaudelle 2020-2021

Tilastokeskus palkitsi ryhmän oppilaita nimikkostipendillä kevään StarT-festivaaleilla.

Kansalliset parhaat 2020 on nyt valittu

Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian monialaista projektioppimista, oppimisen iloa ja ideoiden jakamista tukeva yhteisöllinen StarT-ohjelma on LUMA-keskus Suomen järjestämä vuodesta 2016 alkaen.  Osana StarT-ohjelmaa järjestetään kansainvälinen ja kansallinen StarT-kilpailu, jonka kansallisesti ansioituneimmat lasten ja nuorten projektityöt sekä yhteisöjen hyvät opetuskäytänteet on nyt valittu.

Kansallisena parhaana 2020 palkitaan  11 ansioitunutta lasten ja nuorten projektitiimiä sekä 5 oppimisyhteisöä hyvästä opetuskäytänteestä. Näiden lisäksi jaetaan myös kansallisia kunniamainintoja kahdelle kerhomallille. Kansallisen sarjan taso on ollut tänä vuonna korkea ja ansioituneimmat on valittu yli 150 projektityön ja yli 50 opetuskäytänteen joukosta. Lue myös International StarT -kilpailun voittajaehdokkaista

Tuomaristo on kuvannut palkittuja projekteja laajoiksi, oppilaslähtöisiksi ja monialaisiksi. Lisäksi palkitut projektit on raportoitu esimerkillisesti. 

Kansalliset parhaat projektit 2020

StarT-ohjelmassa projektitöitä toteutetaan varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ja siten palkittujen joukossa on huomioitu ikätasoisesti eri koulutusasteita ja StarTin eri teemoja. Kansallisena parhaina palkittujen projektien joukosta löytyy useampi varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen parissa toteutettu työ, joiden välillä tuomarointi oli erityisen haastavaa. Arviointikriteereistä voit lukea lisää täältä

Tuomaristo on kuvannut palkittuja projekteja laajoiksi, oppilaslähtöisiksi ja monialaisiksi. Lisäksi palkitut projektit on raportoitu esimerkillisesti. 

”LUMI/SNOW”, Päiväkoti Piilometsä 

”Leivän aikamatka”, Päiväkoti Pikkutylli

”Puhkun ja puhalla: Tuulitutkimuksia”, Kalkunvuoren päiväkoti ja koulu

”Cook Clorophyll and the Colours of the Fall”, Rantaviitikan eskarit

”Kaupunkiralli”, Jokilaaksonkoulu

”Kuinka juomavesi tulee juomalasiin?”, Keskuskoulu Vaasa

”Ilmastonmuutos Stop! -lautapeli”, Länsiharjun koulu

”Is it magic?”, Keminmaan keskuskoulu

”Machine learning to Detect Forest fires”, FISTA

”Omavarainen sähköntuotanto – sähköä tuottava kuntopyörä”, Kaurialan lukio

”SnakeBot”, Tampereen lyseon lukio

Kansalliset parhaat opetuskäytänteet 2020

Projektien lisäksi palkitsemme oppimisyhteisöjä myös ansioituneiden opetuskäytänteiden osalta. StarT-toiminnalla haluamme tukea opettajien, ohjaajien ja kasvattajien työtä ja siksi olemme mahdollistaneet hyvien käytänteiden jakamisen. Kauden viisi parasta kansallista opetuskäytännettä ovat: 

”Ihmeellinen ihminen / Opitaan yhdessä -yhteistyö”, Esiopetus Taipalsaaren kirkonkylän koulu & LAB ammattikorkeakoulu

”Matkalla Marsiin 2020”, Pikkonlan koulu

”Greenreality- lupaus”, Sammonlahden koulu

”Virtuaalinen Amazing Race Rovaniemeltä pohjoiseen”, Napapiirin yläaste

”Yksilöllinen mobiilioppiminen”, Paraistenseudun koulu

Kansalliset kunniamaininnat 2020

Kauden aikana olemme saaneet iloita upeista lasten ja nuorten projekteista sekä yhteisöjen jakamista opetuskäytänteistä. StarT-kilpailuun osallistuneiden kansainvälisten ja kansallisten projektien sekä opetuskäytänteiden korkea taso yllätti tuomariston. Tämän vuoksi tahdomme nostaa esille kaksi kansallista mallia, jotka soveltuvat vapaa-ajan tiedeoppimiseen ja harrastamiseen. 

”KeittiöKemiaa ja kestävää taidetta” on Pilke tiedepäiväkoti Loisteen tiedepainotteinen kerho. Videolla on nähtävillä kerhokertojen aikana suoritetut työt. Nappaa parhaat työt omaan luokkahuoneeseesi alta olevalta videolta.

Mertalan koulussa on kehitetty luontopainotteinen ”Retkeilykerho”. Retkeilykerhon tavoitteena on, että oppilaat arvostavat luontoa ja, että heille kehittyy myönteinen luontosuhde. Sopisko retkeilykerho osaksi teidän koulun toimintaa? Nappaa vinkit toteutukseen alla olevasta videosta.

Psst! Retkeilykerho palkittiin myös toisen yleisön suosikkina, lue lisää yleisön suosikeista 2020 täältä.  


StarT-opehuone – Zoom-tapaamisia hyvien projekti-ideoiden sekä käytänteiden jakoon to 7.5 ja ti 12.5 klo 15-16

StarT-opehuone on virtuaalinen tapahtumasarja, jonka avulla tahdomme mahdollistaa parhaiden käytänteiden kehittäjien ja projektien edustajien välisen kommunikaation ja ideoiden jaon. Tapahtuman keskiössä ovat kansalliset parhaat 2020, joiden toivomme jakavan omia kokemuksia ja ideoita muille.

Opehuoneet ovat avoimia tapahtumia, jonne toivomme kaikkien luonnontieteistä ja projektioppimisesta kiinnostuneet tervetulleiksi.  Tapahtumien Zoom-linkit tulevat näkyviin StarTin tapahtumiin, jotka löydät täältä


Ilmoittaudu mukaan StarT-kaudelle 2020 – 2021!

StarTiin voi osallistua niin oppimisyhteisöt, asiantuntijat, opiskelijat kuin yritykset – jokainen itselleen soveltuvassa roolissa joko projekteja toteuttamassa, opetuskäytänteitä jakamalla tai oppimisyhteisöjen  ja lasten ja nuorten tekemistä tukemassa esimerkiksi asiantuntijana. (Lue lisää toiminnasta)

StarT -gaalassa palkittu oppimisyhteisö.

Ehdokkaat kansainvälisen LUMA StarT Award 2020 -palkinnonsaajaksi on valittu

Kansainväliset International LUMA StarT Award –palkinnot jaetaan neljättä kertaa 4.6.2020 koko kauden huipentavassa Gaalassa. Tänä vuonna Gaala tullaan järjestämään virtuaalisesti. Palkittavat valitaan alla lueteltujen ehdokkaiden joukosta.

Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian monialaista projektioppimista, oppimisen iloa ja ideoiden jakamista tukeva yhteisöllinen StarT-ohjelma on LUMA-keskus Suomen järjestämä vuodesta 2016 alkaen.  Keskeinen osa toimintaa on kansainvälinen StarT-kilpailu, johon tänä vuonna osallistui yli 600 oppimisyhteisöä 40 eri maasta. Aikaan on saatu paljon upeita, luovia projekteja, joista huokuu oppimisen riemu ja yhdessä tekemisen ilo!

Projektitöistä ja käytänteistä huokui opettajan näkemä suuri vaiva, innovatiivisuus ja tarpeista nousseet arjen sovellukset.

StarT tuomariston jäsen

Parhaat projektityöt sekä hyvät opetuskäytänteet palkitaan

StarTissa on kaudella 2019-2020  on ollut mukana useita satoja projekteja ja hyviä opetuskäytänteitä, joiden joukosta tuomaristo on valinnut LUMA StarT Award 2020 ehdokkaat. Voittajaehdokkaiksi valikoitui projektitöitä ja opetuskäytänteitä neljältä mantereelta!

Ehdokkaita on kymmenen kahdessa eri sarjassa:

1. Lasten ja nuorten tiimien projektityöt

2. Oppimisyhteisöjen hyvät opetuskäytänteet

Voittajaehdokkaiden projekti- ja opetuskäytänteiden esittelyvideoihin voitte tutustua StarTin YouTube-kanavalla

International LUMA StarT 2020 -palkinto myönnetään kolmelle parhaalle lasten ja nuorten ryhmälle eli tähtitiimille ja tiimin ohjaajille. Projektitöiden arvioinnissa painotetaan erityisesti lasten ja nuorten omaa aktiivisuutta ja luovuutta.

LUMA StarT Education 2020 -palkinto myönnetään kolmelle parhaalle oppimisyhteisölle hyvästä opetuskäytänteestä. Arviointikriteereissä on korostettu innovatiivisuutta, tutkimuksellisuutta sekä yhteisöllisyyden rakentamista niin omassa oppimisyhteisössä kuin sen ulkopuolisten tahojen kanssa. Tarkemmin StarT-kilpailun osallistumisohjeisiin sekä arviointikriteereihin voit tutustua täällä.

Oli paljon hyviä ja upeita projekteja, joista oli hyvin vaikeaa arvioida parhaita tuotoksia. Useampikin työ olisi ansainnut päästä ehdokkaiden listalle, sillä mukava oli hyviä ja huolella tehtyjä projekteja.

StarT tuomariston jäsen

The International LUMA StarT Education Award nominees 2020 (best practice nominees):

    1. ”Air, Water & Land Pollution”, Childen of Sarajevo – Kindergarten ”Dunje”, Bosnia and Herzegovina
    2. ”Ihmeellinen ihminen – opitaan yhdessä yhteistyö”, Esiopetus Taipalsaari Kirkonkylän koulu ja LAB ammattikorkeakoulu,  Finland
    3. ”Where will we use it”NUN Schools Istanbul, Turkey
    4. ”Pi & STEM. Famous number Pi, we found it everywhere!”, School: ”Zhani Ciko”, Albania
    5. ”Yhteistyöprojekti Matkalla Marsiin 2020”, Pikkolan koulu, Finland
    6. ”Beyond the water!” Scientific association ”Aghi Magnetici”, Italy
    7. ”21st Century Child”, Ecole Sidi Abdelkrim, Morocco
    8. ” „ECO-FRIENDLY HOUSE WORKSHOP“ ” , Radviliškis Gražina Basic School, Lithuania
    9. ”A Yangtze Story”,The Yangtze River Cultural Research Community, China
    10. ”Integration of Engineering Design in Teaching STEM ”, Al Omareyah School, Jordan

THE INTERNATIONAL LUMA START EDUCATION AWARD 2020 NOMINEE VIDEOS

The International LUMA StarT Award nominees 2020 (project nominees):

      1. ”Vamos salvar o mar!” – ”Let´s save the ocean!”, Colégio Valsassina, Portugal
      2. ”LUMI-SNOW”, Päiväkoti Piilometsä,  Finland
      3. ”Comparison of water quality of the Chimehuín river with that of nearby puddles with mosquitoes”Club de Ciencias Huechulafquen, Argentina
      4. ”EcoBiesel”Agrupamento de Escolas de Alcanena, Portugal
      5. ”An Action Plan to Save the Moldy Books in Yunhai School Library”, Yantian Yunhai School, China
      6. ”Alternative Solar Energy”, Primarschule Atelier Zwillikon, Switzerland
      7. ”Food Miles and Climate Change”, COLE International Schools / Primary School, Austria
      8. ”IS 1°C A LOT OR NOT?”, Siaures licejus / Northern lyceum, Lithuania
      9. ”PIP.01”, Alyadodah Secondary School For Boys, Jordan
      10. ”Clean environment-clean water and healthy food-happy life”, Kindergardner Dječji vrtići Mostar-Mrvica, Bosnia and Herzegovina

THE INTERNATIONAL LUMA START AWARD 2020 NOMINEE VIDEOS

Kunniamaininta – Offical recognition of exellence 

Taso on yllättänyt tällä kaudelle meidät kaikki, myös tuomariston. Taso on ollu erittäin korkea niin projekteissa, kuin käytänteissä. Tämän vuoksi olemme päättäneet jakaa ensimmäistä kertaa myös kunniamainintoja ansioituneille projekteille ja käytänteille.  StarT tuomaristo on nostanut esille alla olevat projektit ja käytänteet, joille tahdomme antaa myös heidän ansaitsemansa näkyvyyden.

Projektit
  1. ”SnakeBot”, Tampereen lyseon lukio, Finland
  2. ”Keyzy”, Shaping Your Future (IMR & I-Form), Ireland
  3. ”Machine Learning to Detect Forest Fires”, FISTA, Finland
  4. ”Low Energy House”, Primarschule Atelier Zwillikon, Switzerland
  5. ”Safety improvement of amusement device in Yi Haicheng-”protective shield” of the swing”, Project-based learning group of ”Xing Si” School, China
Käytänteet
  1. LEARNING THROUGH COLLABORATIVE STORYTELLING VIOLET, THE STORY OF A BUTTERFLY, ”an ambassador of sustainability”, Colegoi Valsassina, Portugal
  2. ”Yksilöllinen mobiilioppiminen”, Paraistenseudun koulu, Finland
  3. ”Interactive means and information technology in the service of inclusive education”, Riad, Morocco

Ilmoittaudu mukaan StarT-kaudelle 2020 – 2021 toukokuusta alkaen!

StarTiin voi osallistua niin oppimisyhteisöt, asiantuntijat, opiskelijat kuin yritykset – jokainen itselleen soveltuvassa roolissa joko projekteja toteuttamassa, opetuskäytänteitä jakamalla tai oppimisyhteisöjen  ja lasten ja nuorten tekemistä tukemassa esimerkiksi asiantuntijana. (Lue lisää toiminnasta)

lapset lukemassa kirjaa.

StarT 2020 Yleisön suosikki projektit ja opetuskäytänteet on nyt valittu

StarT YouTube -kanavalla on julkaistu 92 videota kauden 2019 – 2020 parhaista lasten ja nuorten projekteista sekä oppimisyhteisöjen hyvistä käytänteistä. Videoiden tiimoilta järjestettiin  16.3. – 5.4.2020 niin kansallisessa sarjassa kuin kansainvälisessä sarjassa yleisöäänestys, jonka tavoitteena oli paitsi jakaa ideoita myös mahdollistaa kaikkien osallistuminen.

StarT-kaudelle osallistui 600 oppimisyhteisöä yli 40 eri maasta. Yleisöäänestyksessä oli mukana 53 projektia ja 39 käytännettä. Jo yleisöäänestykseen pääseminen on upea saavutus!

Yleisöäänestyksen avulla projektit ja käytänteet kaikkien nähtäväksi!

Yleisöäänestys järjestettiin YouTube-kanavallamme.  Äänestäminen tapahtui tykkäämällä videosta, jossa on omasta mielestä kuvattu ansioituneinta projektia tai parasta opetuskäytännettä. Yleisön suosikkien valinnassa huomioitiin tykkäysten määrä sekä tykkäysten määrä suhteutettuna videoiden katsojalukuihin.

Yleisöäänestys on päättynyt ja yleisön suosikit niin kansallisessa kuin kansainvälisessä sarjassa on valittu.

Jo yleisöäänestykseen pääseminen on upea saavutus!

Kaikille voittajille tullaan jakamaan Yleisön suosikki -kunniamaininta StarT Gaalassa. Gaala on StarT-kauden huipentuma, jossa palkitaan kansalliset parhaat sekä International LUMA StarT Award -palkinnonsaajat. Koronatilanteen vuoksi StarT Gaala 2019-2020 järjestetään 4.6.2020 virtuaalisena. Virtuaaliseen tapahtumaan ovat tervetulleita kaikki projektioppimisesta kiinnostuneet sekä StarT oppimisyhteisöt, projektiiimit, opettajat ja ohjaajat ympäri maailman.

Kansallisen sarjan yleisön suosikit

Kansallisessa sarjassa yleisön suosikki valikoitui Päiväkoti Satulinnan projekti: Lusikkaleipien Muurahaisprojekti. Päiväkodin projekti lähti liikkeelle Vattumetsästä, jossa lapset innostuivat seuraamaan muurhaisten elämää. Tästä intoutuneena päiväkodissa nähtiin itse tehtyjä muurhaisia ja nukketeatteriesitys muurahaisista. Katso alla olevasta videosta, kuinka projekti eteni Satulinnassa.

Hyvissä opetuskäytänteissä eniten tykkäyksiä sai Kailaan kolun iltapäivätoiminnan Muovin muodonmuutos. Katsojamäärään suhteutettuna yhtä paljon ääniä sai Mertalan koulun retkeilykerho. Kailaan koulun Muovin muodonmuutoksessa oli mukana monta vaihetta kuten vierailua sekä oman muovin valmistusta. Mertalan koulun Retkeilykerhon tavoitteena on, että oppilaat arvostavat luontoa ja, että heille kehittyy myönteinen luontosuhde. Sopisko retkeilykerho osaksi teidän koulun toimintaa? Nappaa vinkit toteutukseen alla olevasta videosta.

Kansainvälisen sarjan yleisön suosikit

Kansainvälisessä sarjassa selkeä yleisön suosikki lasten ja nuorten projektien osalta on Improvement of Collection and Processing of Polymeric Wastes in Cities. Kyseistä videota on katsottu YouTubessa peräti 5000 kertaa ja video keräsi yleisöäänestyksen aikana 2100 tykkäystä! Katsojamäärään suhteutettuna yhtä paljon ääniä keräsi A robot that mimics the teacher’s function.

Improvement of Collection and Processing of Polymeric Wastes in Cities projektissa Ukrainalaisen koulun yhdeksäsluokkalainen Igor esittelee kehittelemänsä laitteen, jonka avulla on mahdollista puristaa polymeerijätettä. Me ainakin olimme vaikutteineita tästä projektista ja sen ajankohtaisuudesta. Yllä olevalta videolta pääset tutustumaan tähän innovaatioon!

Jordanialaisen koulun A robot that mimics the teacher’s function eli PIP.01 projektissa oppilaat ovat luoneet robotin. Robotin kehittely vie oppilailta aikaa 9 kuukautta, jonka aikana he kokivat 13 epäonnistumista. Kaikkein vaikeuksien jälkeen he ovat pystyneet luomaan robotin, joka tunnistaa 60 äänikäskyä (voice commands). Vau!

Hyvissä opetuskäytänteissä eniten tykkäyksiä kansainvälisessä sarjassa keräsi Chess is a Magic Game. Kuka olisikaan arvannut, että shakki taipuu näin moneksi! Katso alla olevasta videosta, kuinka Ukrainassa klassikkopelin ympärille on luotu laaja-alainen oppiaineet ylittävä kokonaisuus.

Onneksi olkoon kaikille voittajille ja iso kiitos kaikille äänestykseen osallistuneille! 

Kaikki yleisöäänestykseen osallistuneet videot ovat edelleen katsottavissa YouTube-kanavallamme, joten käy tutustumassa, inspiroidu ja opi uutta!

Ennakkoilmoittautuminen StarT-kaudelle 2020-2021 alkaa toukokuussa!

Artikkelikuva: Lusikkaleipien Muurhaisprojekti

äänekosken lukio StarT-project 2019

StarT-yleisöäänestys 16.3. – 5.4. – Kannusta oppimisyhteisöjä ja innostu upeista projekteista ja hyvistä opetuskäytänteistä!

LUMA-keskus Suomi kutsuu kaikki osallistumaan StarT kauden 2019–2020 yleisöäänestykseen. StarT:in YouTube -kanavalla on julkaistu videoita innostavista projekteista ja hyvistä käytänteistä. Käy tutustumassa, inspiroidu ja äänestä suosikkiasi!

LUMA-keskus Suomi -verkosto yhteistyötahoineen on käynnistänyt uusien opetussuunnitelmien mukaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien ja teemaopintojen toteuttamista tukevan StarT-toimintamallin, jossa opitaan yhdessä toteuttamalla monialaisia ja ilmiölähtöisiä projekteja. StarT on suunnattu varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.

StarTin pitkäaikaisena tavoitteena on vakiinnuttaa yhteisöllinen toimintamalli osaksi erilaisten oppimisyhteisöjen – päiväkotien, koulujen ja harrasteryhmien – jokavuotista toimintaa sekä lisätä lasten ja nuorten innostusta matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opiskelua kohtaan.

Lapsista ja nuorista koostuvat projektitiimit opettajineen ja ohjaajineen jakavat oppimisen iloa kansallisessa ja kansainvälisessä StarT-yhteisössä, jossa on kaudella 2019–2020 ollut mukana  noin 600 oppimisyhteisöä 40:sta eri maasta.

Äänestä suosikkiasi peukuttamalla!

StarTin YouTube -kanavalla on julkaistu sekä kansalllisia että kansainvälisiä videoita lasten ja nuorten StarT-projekteista sekä oppimisyhteisöjen hyvistä opetuskäytänteistä. Videoiden kautta jaetaan ideoita ja oppimisen iloa!

Kansallisen ja kansainvälisen yleisöäänestyksen tavoitteena on paitsi jakaa iloa ja  ideoita myös mahdollistaa kaikkien osallistuminen. Tykkäämällä videota, jossa on esitelty sinusta paras StarT -projekti tai käytänne, voit antaa äänesi kyseiselle projektitiimille tai oppimisyhteisölle. Äänestysaikaa on 5.4. iltaan asti.

Äänestämällä voit aidosti vaikuttaa, sillä tykkäykset huomioidaan valittaessa StarT kauden ansioituneimpia projekteja sekä hyviä käytänteitä. Lisäksi eniten tykkäyksiä saaneet palkitaan StarT 2020 -gaalassa yleisön suosikki -kunniamaininnoin. Gaala on sekä kansallisen että kansainvälisen StarT-toiminnan huipentuma ja kuluvana lukuvuonna se järjestetään 4.6.2020 Espoossa osana valtakunnallisia LUMA-päiviä.

Käy tutustumassa, inspiroidu ja äänestä suosikkiasi viimeistään 5.4.!


Suorat linkit yleisöäänestykseen:


Artikkelin kuva: Vuoden 2019 yleisöäänestyksessä yleisön suosikiksi nousi kansallisten projektien sarjassa Äänekosken lukiolaisten Merenlaulu-projekti. Katso tästä projektivideo

Kaikki kevään StarT-festarit on peruttu Koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi

Koronavirustartuntojen vähentämisen vuoksi kaikki kevään StarT-festarit joudutaan perumaan. Päätöksemme pohjautuu hallituksen ja THL:n suosituksiin (lue THL:n suosituksista täältä), sekä yliopistojen ja muiden järjestävien tahojen linjauksiin.

Peruttujen festareiden tilalle pyrimme järjestämään toimintaa virtuaalisesti tai siirtämään festarit myöhempään ajankohtaan. Peruttujen festareiden järjestäjät ottavat yhteyttä kaikkiin ilmoittautuneisiin.

Seuraamme tilannetta aktiivisesti ja päivitämme tätä tiedotetta sekä StarT-tapahtumia kalenterissa sitä mukaan kun saamme tarkempia tietoja alueellisten LUMA-keskuksien päätöksistä.

Festarijärjestäjät vastaavat kaikkiin kysymyksiin mielellään. Alueellisten LUMA-keskusten yhteystiedot löytyvät täältä.

StarT -festarit Lappeenrannassa.

Oletteko toteuttaneet projekteja tai onko sinulla hyvä opetuskäytänne?

StarT-kaudelle on jo ilmoittautunut mukaan 900 opettajaa ja kasvattajaa sekä yli 400 oppimisyhteisöä 40 eri maasta – Tule mukaan jakamaan parhaaksi kokemasi opetuskäytänne tai oppimisyhteisössänne toteutettu monialainen projekti

StarT-ohjelma

StarTin keskeinen tavoite on tukea opettajia uusien opetussuunnitelmien mukaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa. StarT tukee opettajien elinikäistä oppimista, tarjoamalla mahdollisuuden uusien opetusmallien ja ideoiden saantiin ja jakamiseen. 

StarT-ohjelmassa jaetaan oppimisen iloa kansainvälisessä yhteisössä kahdessa sarjassa:
1. Lapsia ja nuoria toteuttamaan monialaisia ja ilmiöpohjaisia projekteja
2. Opettajia jakamaan hyvät opetuskäytänteet monialaisen projektioppimisen toteuttamiseen

StarT-ohjelmaan ilmoittaudutaan verkkolomakkeella 14.2 mennessä!
Verkkolomakkeella haetaan mukaan alueellisille StarT-festareilla ja/tai kilpailuun. Varaattehan aikaa verkkolomakkeen täyttämiseen, sillä esikarsinta StarT-kilpailussa tehdään täysin verkkolomakkeella ilmoitettujen tietojen perusteella.

Ilmoittaudu mukaan 14.2 mennessä!

StarT-festivaalit

Alueellisia StarT-festareita järjestetään maalis-toukokuussa eri puolilla Suomea, LUMA-keskusten paikkakunnilla. Festareilla projekteja tehneet StarT-tähtitiimit sekä oppimisyhteisöt saavat tilaisuuden loistaa ja esitellä omaa osaamistaan ja jakaa tekemisen iloa ja riemua.

Kevään yhteisöllisten StarT-tiedefestarien päivämäärät löytyvät tapahtumakalenterista.

Hae mukaan StarT-festivaaleille kertomalla toteutetuista lasten ja nuorten projektitöistä ja/tai hyvästä opetuskäytänteestä!

Palkinnot

StarTissa ansioituneimmat projektit ja käytänteet palkitaan yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Palkintoja jaetaan kevään 2020 aikana niin alueellisilla StarT-festivaaleilla kuin kauden päättävässä StarT-gaalassa. 

LUMA-keskus Suomi -verkosto ja Council for Creative Education (CCE) Finland palkitsevat yhden kansallisesti parhaan opetuskäytänteen edustajat matkalla Intiaan heinäkuussa 2020, jossa he pääsevät jakamaan hyviä opetuskäytänteitä kansainvälisten kollegojen kanssa. (Edellytyksenä osallistuminen kansainväliseen StarT-kilpailuun / englanninkielellä)

Lisää kauden 2019-2020 palkinnoista ja yhteistyökumppaneista täällä.

Suosittelemme tutustumaan osallistumissääntöihin ja arviointiin ennen lomakkeen täyttämistä:

StarT-tiimi on valmiina vastaamaan asiaan liittyviin kysymyksiinne sähköpostitse info@start.luma.fi Tervetuloa mukaan projektoppimisen tielle!

Kuvat: Saimaan LUMA-keskus
Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskus
Veera Sinikallio

Tilastokeskus kannustaa tulevaisuuden tilastotieteilijöitä yhdessä StarTin kanssa

Tilastokeskus osallistuu StarT-ohjelman mukana lasten ja nuorten tukemiseen luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian oppimisessa. Tilastokeskus kannustaa lapsia, nuoria ja opettajia tilastotieteen maailmaan verkkomateriaaleilla sekä lahjoittamalla kaksi nimikkostipendiä. 

Tilastokeskus palkitsee kansallisessa StarT-ohjelmassa kaksi parhaiten tilastotieteitä käyttänyttä projektitiimiä ohjaajineen. Lasten projektityön nimikkostipendi on arvoltaan 200 euroa ja nuorten 500. Stipendit luovutetaan voittajille alueellisilla StarT-festareilla maalis-toukokuussa (kevään 2020 aluefestarien aikataulu täältä).

Tukea tuleville tilastotieteilijöille ja heidän opettajilleen

Tilastokeskuksen verkkosivut sisältävät materiaalia niin opettajille kuin oppilaillekin. Sivuilta löytyy muun muassaTilastokoulu, jossa on tietoa ja valmista materiaalia opettajille sekä aloittelevan tilastotieteilijän iloksi ja avuksi;Tilastojen ABC ja Kuinka teen tilastotutkimuksen. Tilastokeskukselta löytyy myös apuja esimerkiksi kestävä kehitys -teeman alla tehtäviin projekteihin: kestävän kehityksen YK-indikaattoritietokanta ja kasvihuonekaasuinventaario löytyvän niin ikään Tilastokeskuksen verkkosivuilta.

Viime vuoden nimikkostipendien saajat tutkivat nostatusaineita ja mäenlaskua

Tilastollisia menetelmiä ja aineistoja hyödyntäneille StarT-projektitiimeille lahjoitettiin kansalliset stipendit Tilastokeskuksen toimesta myös 2019 keväällä. Stipendinsaajien tutkimuksissa aiheina olivat pulkkamäenlasku sekä erilaiset leivonnaisten kohotusaineet.

Nuorten stipendin viime vuonna napanneet Putaanvirran koulun kahdeksasluokkalaiset Hilma Hytönen, Alma Höykinpuro, Ella Lamminniemi, Roosa Marin ja Riina Ylälehto leipoivat keksejä eriaisilla kohotusaineilla valinnaisella Arjen Ilmiöt -kurssilla. Keksien maku ja rakenne arvioitiin ja näin eri nostatusaineiden vaikutukset raportoitiin palkkikaavioon.

Putaanvirran kahdeksasluokkalaiset kokosivat tutkimuksestaan myös julisteen.

Päiväkoti Satulaivan Vadelmatalo-ryhmä ansaitsi viime vuoden lasten stipendin projektillaan Mäenlaskututkimuksia. Lasten omasta innostuksesta lähtenyt, leikkien toteutettu projekti tutki miten erilaiset mäet ja mäenlaskijat vaikuttavat mäenlaskuun. Nuorten tilastotieteilijöiden apuna oli myös liikkuva poliisi Imatralta, joka mittasi tutkalla mäenlaskijoiden nopeuksia. 

Vadelmatalon lapset tutkivat erilaisia laskijoita mäessä.

Tilasto-olympialaiset nuorille

Tilastokeskus innostaa nuoria tilastotieteisiin myös tänä vuonna järjestettävillä Tilasto-olympialaisilla. Kilpailussa testataan siten tilastollisia perustaitoja sekä kykyä hakea, tulkita ja analysoida tilastollisia tietoja. Osallistua voi 1-3 hengen joukkueilla tammikuun loppuun mennessä. Lisätietoja kilpailusta löytyy täältä.


Lue lisää StarT-ohjelmasta ja
ilmoittaudu mukaan täällä!

Oppilaat tekevät tutkimusta hyödyntäen UV-valoa.

StarT-ohjelma sai tunnustusta: kutsu yhtenä kansainvälisesti parhaana hankkeena IDoS-foorumiin Berliiiniin

Joka toinen vuosi järjestettävä International Dialogue on STEM Education 2019 -konferenssi järjestetään Berliinissä 5.-6.12.2019. Tänä vuonna konferenssi keskittyy LUMA-aineiden rooliin kestävän kehityksen opetuksessa painottaen erityisesti varhaiskasvatuksen merkitystä. Konferenssin keskeinen tavoite on etsiä ratkaisuja sille, miten LUMA-aineiden opetuksessa voidaan tarjota lapsille työkaluja kestävien yhteiskuntien luomiseksi. Konferenssin pääpuhujina ovat prof. toht. Ilan Chabay ja toht. Ha Vinh Tho. Lisää konferenssista täällä. 

LUMA-keskus Suomen StarT-ohjelma sai kutsun konferenssiin yhtenä kansainvälisesti parhaana hankkeena. Konferenssiin etsittiin hyviä esimerkkejä eri maanosista, ja StarT valikoitui Euroopan toiseksi edustajaksi. StarT-ohjelmassa lapset ja nuoret pääsevät luomaan projekteissaan ratkaisuja kestävään kehitykseen liittyviin ongelmiin. StarTissa esille pääsevät myös opettajat, joiden esimerkillisten opetuskäytänteiden jakaminen on ohjelmassa tärkeässä roolissa. 

StarTia esitellään konferenssissa työpajan muodossa, ja StarTin moton mukaisesti sen aiheena on oppimisen ilon jakaminen. Työpajassa keskitytään siis StarT-hankkeen erityisosaamiseen eli erilaisiin tapoihin jakaa opettajien hyviä opetuskäytänteitä sekä oppilaiden projektitöitä. Luokkahuoneissa ympäri maailmaa syntyy uusia innovatiivisia ideoita jatkuvasti, mutta usein ne jäävät piiloon muun maailman silmiltä. Jotta nämä ideat voisivat edistää maailman muuttumista, täytyy ne saada ensin ulos luokkahuoneista ja esille muiden nähtäväksi. 

Lähde mukaan ohjelman kaudelle 2019-2020

Haku StarT-kilpailuun ja festareille 2019-2020 on nyt auki (osallistu täällä). Opettajat ja ohjaajat voivat hakea mukaan kertomalla lasten ja nuorten kanssa tekemistään oppimisprojekteista ja/tai oman oppimisyhteisönsä hyvästä opetuskäytänteestä 14.2.2020 asti. Kilpailussa on luvassa oppimisen ilon jakamisen lisäksi myös palkintoja. Kaudella 2019-2020 StarT-teemat ovat: 

  1. Kestävä kehitys (mm. ilmastonmuutos, kiertotalous)
  2. Matematiikkaa ympärillämme (mm. taide, talous ja tilastot)
  3. Teknologia ympärillämme (mm. liikkuva lelu, tekoäly ja robotiikka)
  4. Minun LUMAni (vapaavalintainen teema, joka linkittyy kuitenkin LUMA-aineisiin mm. monialaiset ilmiöt ja tähtitiede)

Ideoita projektien toteuttamiseen tarjoaa StarTin materiaalipankki. Oivaltamisen ja onnistumisen iloa! 

Lue myös StarT-ohjelman aiemmin saadusta tunnustuksesta International Partnership Networkilta: Kansainvälinen tiedekasvatuspalkinto LUMA-keskus Suomen StarT-toiminnalle